Pedagogika č. 8
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ SE ORIENTUJE NA 5 OBLASTÍ:
Tyto oblasti stanovil RVP PV:
Dítě a jeho tělo „JÁ“ = Biologická oblast – Rozvíjí tělesnou stránku dítěte, vnímat tělo, pojmenovat části těla, rozvoj pohybu, rozvoj smyslů, práce s předměty, zdravé životní návyky a sebeobslužné činnosti, …
Dítě a jeho psychika „MŮJ VNITŘNÍ SVĚT“ = Psychologická oblast – Rozvoj jazyka, řeči a sebepoznání dítěte, myšlenkové operace, poslech pohádek, paměť, pozornost, představivost, fantazie, rozvoj citů, schopnost řídit svou vůli, duševní pohoda, …
Dítě a ten druhý „JSEM KAMARÁD“ = Interpersonální oblast – utváření vztahů dítěte, rozvoj komunikace, vstřícné chování, tolerance, naslouchání, ohleduplnost, odmítat nepříjemnou komunikaci, uvědomovat si svá práva i práva druhého, …
Dítě a společnost „ KDE ŽIJI“ = Sociálně kulturní oblast – Začlenění dítěte do společnosti, rozvoj kulturně spol. návyků, mezilidské hodnoty, přizpůsobit se, respektovat řád, rozvoj kulturně etických dovedností, …
Dítě a svět „MALÝ CESTOVATEL“ = Enviromentální oblast – Rozvoj vztahu k přírodě a okolí, význam životního prostředí pro člověka, uvědomění si nebezpečí, orientace, všechno se mění, pohybuje, podnebí, rozdílnosti kultur, …
PODMÍNKY PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ
Organizace a provoz školy (je podrobně zpracován ve školním řádu v souladu s platnou vyhláškou MŠMT)
Věcné, materiální podmínky (Prostorná třída, herní kout, venkovní plochy, vybavení)
Životospráva (Pestrá, vyvážená strava, pobyt venku, odpočinek,..)
Psychosociální podmínky (Kladné vztahy ve školním prostředí, adaptace dětí, ..)
Personální podmínky (Pedagogičtí pracovníci, nespecializované osoby,..)
Spoluúčast rodičů (Aktivní zapojení rodičů, zájem, mlčenlivost učitelek,..)
RVP
Rámcový Vzdělávací Program – je připravený MŠMT. Obsahuje cíle a záměry předškolního vzdělávání, podle kterého si mateřské školy sestavují svůj program. Tento program musí splňovat základní požadavky RVP PV
ŠVP
Školní vzdělávací program – Ředitelka MŠ s pedagogickými pracovníky zpracovává ŠVP na základě předpisů RVP PV. Povinná dokumentace MŠ. Musí obsahovat: Charakteristiku programu (cíl), Popis materiálních, hygienických a personálních podmínek, Témata programu (rozpracované popisy dílčích částí programu), Systém hodnocení realizace programu
TP
Třídní program – Učitel si v rámci pravidel RVP PV vytváří pro svoji třídu vlastní vzdělávací program, který by měl děti dovést k naplnění výchovně vzdělávacích cílů daných RVP PV. Učitel svůj program kontroluje a hodnotí. Hodnotí realizaci svého programu i rozvoj dětí, které vychovává. K tomu nám slouží pedagogická evaluace a pedagogická diagnostika.
*Důležité znát zkratky jako je RVP, ŠVP, TP, MŠMT, RVP PV*