OTÁZKA Č. 16 - PRÁVO DUŠEVNÍHO VLASTNICTVÍ
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Pramen:
Zákon o ochraně označení původu a zeměpisných označení
PŘEDMĚT OCHRANY = zeměpisný název země, oblasti nebo místa, který je obecně známý a uznávaný jako údaj o tom, odkud daný výrobek pochází
Vztahuje se na:
Průmyslový výrobek (skotská whisky, české pivo, …)
Řemeslnický výrobek (české sklo, česká bižuterie, …)
Zeměpisný nebo přírodní výrobek (žatecký chmel, třeboňský kapr, …)
Podmínka ochrany:
Musí být zapsáno v rejstříku označení původu výrobku u ÚPV
Mohou ji používat všichni výrobci v dané lokalitě (5 ostravských klobás v Ostravě)
Na dobu neurčitou
Práva majitele označení původu výrobku
Užívat označení výrobku
Licencovat, ale pouze v dané lokalitě
Zánik ochrany označení původu výrobku
Uplynutím doby
Na vlastní žádost (vzdáním se)
Na základě rozhodnutí ÚPV (neplacení poplatku, nepoužívání, …)
Smrtí nebo zákonem majitele
Reklama
přesvědčovací proces, jehož cílem je přimět spotřebitele ke koupi výrobku či služby
Tvůrčí statek
Šíří se prostřednictvím médií (rádio, billboardy, tisk, internet, ochutnávky, TV, …)
Pramen:
Zákon o reklamě
Zákon o regulaci reklamy
Zakázaná je reklama, která:
Je v rozporu s dobrými mravy
Propaguje násilí a rasismus
Vyvolává ve spotřebiteli strach
Je na výrobky nebo služby, jejichž prodej je v rozporu se zákonem
Je podprahovou reklamou
Je skrytou reklamou (=reklama, která není označená jako reklama)
Je klamavou reklamou
Regulace reklamy
některé reklamy mají jiná pravidla
reklama, která je zaměřena na osoby mladší 18- ti let nesmí:
podporovat chování, které ohrožuje zdraví, psychický a morální vývoj
nabádat, aby přemlouvali rodiče ke koupi výrobku nebo služby
využívat zvláštní důvěry vůči rodičům nebo jiným osobám
ukazovat nevhodným způsobem v nebezpečných místech
REKLAMA NA TABÁKOVÉ VÝROBKY
-
Až na výjimky je zakázaná
-
Výjimky:
-
Místa prodeje tabákových výrobků
-
Zastávky
-
Kino (jen film pro dospělé)
-
Součástí musí být upozornění na škodlivé následky kouření
-
Zákaz poskytování vzorků
REKLAMA NA ALKOHOL
-
Nesmí:
-
Být zaměřen na osoby mladší 18 let
-
Nabádat k nadměrnému užívání alkoholu
-
Prezentovat alkohol jako způsob řešení problémů
-
Se v ní objevit těhotné ženy, děti, řidiči, …
-
Vytvářet dojem, že užívání alkoholu vede ke společenskému nebo sexuálnímu úspěchu
REKLAMA PRO DĚTI
-
Nesmí se objevit děti:
-
V situaci, která ohrožuje jejich zdraví, život nebo v jiných nebezpečných situacích a nesmí tyto situace podporovat
-
Podporovat nemorální chování a ohrožovat psychický a morální vývoj dětí
-
Nabádat děti k přemlouvání rodiče ke koupi výrobku nebo služby
-
Nesmí využívat zvláštní důvěry, kterou mají děti vůči rodičům nebo jiným osobám
REKLAMA NA LÉKY
-
Musíme rozlišit reklamu na léky a doplňky výživy (nevztahuje se)
-
Týká se léku bez lékařského předpisu
-
Nesmí se v ní objevit žádná známá osobnost