Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OTÁZKA Č. 16 - PRÁVO DUŠEVNÍHO VLASTNICTVÍ

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (26.34 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Pramen:

  • Zákon o ochraně označení původu a zeměpisných označení

PŘEDMĚT OCHRANY = zeměpisný název země, oblasti nebo místa, který je obecně známý a uznávaný jako údaj o tom, odkud daný výrobek pochází

Vztahuje se na:

  • Průmyslový výrobek (skotská whisky, české pivo, …)

  • Řemeslnický výrobek (české sklo, česká bižuterie, …)

  • Zeměpisný nebo přírodní výrobek (žatecký chmel, třeboňský kapr, …)

Podmínka ochrany:

  • Musí být zapsáno v rejstříku označení původu výrobku u ÚPV

  • Mohou ji používat všichni výrobci v dané lokalitě (5 ostravských klobás v Ostravě)

  • Na dobu neurčitou

Práva majitele označení původu výrobku

  • Užívat označení výrobku

  • Licencovat, ale pouze v dané lokalitě

Zánik ochrany označení původu výrobku

  • Uplynutím doby

  • Na vlastní žádost (vzdáním se)

  • Na základě rozhodnutí ÚPV (neplacení poplatku, nepoužívání, …)

  • Smrtí nebo zákonem majitele

Reklama

  • přesvědčovací proces, jehož cílem je přimět spotřebitele ke koupi výrobku či služby

  • Tvůrčí statek

  • Šíří se prostřednictvím médií (rádio, billboardy, tisk, internet, ochutnávky, TV, …)

Pramen:

  • Zákon o reklamě

  • Zákon o regulaci reklamy

Zakázaná je reklama, která:

  • Je v rozporu s dobrými mravy

  • Propaguje násilí a rasismus

  • Vyvolává ve spotřebiteli strach

  • Je na výrobky nebo služby, jejichž prodej je v rozporu se zákonem

  • Je podprahovou reklamou

  • Je skrytou reklamou (=reklama, která není označená jako reklama)

  • Je klamavou reklamou

Regulace reklamy

  • některé reklamy mají jiná pravidla

  • reklama, která je zaměřena na osoby mladší 18- ti let nesmí:

    • podporovat chování, které ohrožuje zdraví, psychický a morální vývoj

    • nabádat, aby přemlouvali rodiče ke koupi výrobku nebo služby

    • využívat zvláštní důvěry vůči rodičům nebo jiným osobám

    • ukazovat nevhodným způsobem v nebezpečných místech

REKLAMA NA TABÁKOVÉ VÝROBKY

  • Až na výjimky je zakázaná

  • Výjimky:

  • Místa prodeje tabákových výrobků

  • Zastávky

  • Kino (jen film pro dospělé)

  • Součástí musí být upozornění na škodlivé následky kouření

  • Zákaz poskytování vzorků

REKLAMA NA ALKOHOL

  • Nesmí:

  • Být zaměřen na osoby mladší 18 let

  • Nabádat k nadměrnému užívání alkoholu

  • Prezentovat alkohol jako způsob řešení problémů

  • Se v ní objevit těhotné ženy, děti, řidiči, …

  • Vytvářet dojem, že užívání alkoholu vede ke společenskému nebo sexuálnímu úspěchu

REKLAMA PRO DĚTI

  • Nesmí se objevit děti:

  • V situaci, která ohrožuje jejich zdraví, život nebo v jiných nebezpečných situacích a nesmí tyto situace podporovat

  • Podporovat nemorální chování a ohrožovat psychický a morální vývoj dětí

  • Nabádat děti k přemlouvání rodiče ke koupi výrobku nebo služby

  • Nesmí využívat zvláštní důvěry, kterou mají děti vůči rodičům nebo jiným osobám

REKLAMA NA LÉKY

  • Musíme rozlišit reklamu na léky a doplňky výživy (nevztahuje se)

  • Týká se léku bez lékařského předpisu

  • Nesmí se v ní objevit žádná známá osobnost

Témata, do kterých materiál patří