1.-Kořeny-veřejné-správy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-
Vznikala přirozeně (důsledkem přirozeného osídlení) nebo uměle (rozhodnutím)
ČR se dělí na:
OBCE → základní územní samosprávný celek
KRAJE → vyšší územní samosprávný celek
Kraje spolu s obcemi vytvářejí systém územní samosprávy
Územní samospráva plní dvě základní funkce
Samosprávnou = samostatná působnost – zabezpečování veřejných statků
Přenesenou = přenesená působnost – výkon státní správy
Zájmová samospráva
Funkční místa ve veřejné správě
Funkční místo = organizační prvek vnitřní struktury každé instituce
Máme 2 druhy funkčních míst:
Založena volbou
-
Nezakládají nutnost pracovního poměru (např. přísedící u soudu)
Založena volbou nebo jmenováním
-
Vyžadují navázání pracovního poměru uzavřením pracovní smlouvy
Místa lze spojovat
1 pracovník naplňuje 2 a více funkčních míst
1 funkční místo je obsazeno 2 a více pracovníky
Počet funkčních míst může být stanoven
Pevně
Jako horní limit
V rozmezí horního a dolního limitu
Jako dolní limit
Schémata organizačního uspořádání
Liniové
-
Jeden vedoucí řídí vedoucí podřízených jednotek, tito pak zase řídí vedoucí jim podřízených jednotek
-
Každý podřízený má pouze jednoho nadřízeného
Výhody
Jasné uspořádání vztahů
Průhlednost celého systému
Nevýhody
Nižší odborná úroveň řízení
Délka mezi řídícími místy -> zhoršení komunikace
Funkcionální
-
Vedoucí jednotlivých funkčních útvarů nadřízené jednotky řídí vedoucí útvarů v podřízených jednotkách
-
Jeden podřízený může mít i více nadřízených
Výhody
Příkazy přichází z odborně kompetentních míst
Efektivnost práce
Nevýhody
Nebezpečí rozporných příkazů
Problémy při přeřazování pracovníků
Liniově štábní
-
Nejčastější typ
-
Rozdělení na štábní organizační jednotky
-
Štáb nemá právo rozhodovat, ale ulehčuje práci tomu, komu je přidělen
-
Štábní organizační jednotky plní podpůrnou funkci
Teritoriální
-
V rámci společnosti jsou vytvořeny samostatné jednotky územně odloučených pracovišť – nesídlí všichni v jedné budově
Způsob obsazování funkčních míst
-
Nejčastějšími formami jsou volby (přímé, nepřímé) a jmenování
-
Běžná pracovní místa jsou obsazována na základě pracovní smlouvy
Další způsoby
Delegováním (např. volební komise)
Ustanovení na principu dědičnosti
Volbou losem (při rovném počtu hlasů)
Výběr na základě věku
Předpoklady pro obsazování funkčních míst
Obecné předpoklady
Způsobilost k právním úkonům
Státní občanství ČR (poslanci, senátoři, prezident)
Bezúhonnost
Specifické předpoklady
Minimální věk (prezident 40, poslanec 21)
Určité vzdělání
Trvalé bydliště v obvodu působnosti dané instituce
Pracovní náplň zaměstnance VES
Administrativní
Vyřizování a třídění korespondence
Práce s informacemi