16. Tzv. národní písma a karolinská minuskula
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
16. Tzv. národní písma a karolinská minuskula
Národní písma
po desintegraci Římské říše na počátku středověku vznikají nové druhy písma označované jako národní
dělí se na kontinentální a inzultární
Kontinentální se formovala pod vlivem mladší římské kurzívy; označovala se tradičně jako langobardské (7. až 12. stol.) v Itálii, merovejské (6. až 9. stol.) v merovejské a později francké říši a vizigótské, neboli mozaarabské (pol. 17. stol. až 11. stol.) ve Španělsku; těchto druhů je však daleko více a od tohoto rozdělení se upouští
patří sem i písmo kuriální, které užívala zejména papežská kancelář (starší a mladší římská kuriála)
Starší kuriála – 7. – 10. století
psaná na papyrus
vzniká z mladší římské kurzívy pod byzantským vlivem
velmi dlouhé dříky, obrovské mezery mezi řádky
Mladší kuriála – 10. – 12. století
kratší dříky, menší písmo i mezery mezi řádky
psané na pergamen
ligatury
ex –
bývá zakončeno oficiálním pozdravem: BENE VALETE
Inzultární (tj. na britských ostrovech, a to především v Irsku) se formovala především pod vlivem unciály a polounciály; vyhranila se především dvě písma, a to irské a anglosaské, obě ve formě polounciální (7. až 9. stol.)
všechny národní písma měly listinnou a knižní podobu (formu)
knižní forma pak postupně zanikala pod vlivem karolínské minuskuly
Karolínská minuskula
v 8. stol. rozptýleně dosvědčeny nové pokusy o minuskulní písmo; našly novou formu koncem 8. stol. především na dvoře Karla Velikého
vznikla z potřeby nahradit mnohdy nečitelná národní písma
začala se uplatňovat a šířit poměrně rychle, protože nahradila zároveň rozdílnou knižní a listinnou formu písma u každého jazyka
dobře čitelná; radikální omezení zkratek
podoba karolínské minuskule však nebyla všude úplně stejná; od konce 8. stol. až do 12. stol. existuje řada typů a variant tohoto písma (odlišnosti podle země, jazyka, kláštera,…)
byla užívána i v textech listinných (zde se později přeměnila v minuskulu diplomatickou)
existovalo mnoho dalších podtypů tohoto písma, např. minuskule okrouhlá (zaoblené základní tvary)
B. Bischoff rozeznává podle výzkumů Natalie Danielové v rámci svatohavelského skriptoria tři druhy karolíny: kaligrafické knižní písmo (pro rukopisy liturgického rázu), běžné písmo (pro průměrné rukopisy) a školní styl
po stránce paleografické sjednocuje Evropu
předchůdce dnešního písma
Vznik
na dvoře Karla Velikého – „šířeno shora“
Syklova teorie – písmo pochází z papežské kanceláře (domněnka na základě falešných listin)
písmo je polygenetického rázu – vzniká na více místech (spontánně) a dochází k unifikaci mezi centry
neexistuje v kurzívní podobě, je to písmo kaligrafické
s tímto písmem se setkáváme i u nás
je to písmo OKROUHLÉ – snaha vytvořit čitelné písmo, bez ligatur a kurzívních trednů
bylo užíváno k opisování knih (KNIŽNÍ) a psaní listin (DIPLOMATICKÉ)