Otázka 08 - Monopolistická konkurence
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
EKONOMIE - OTÁZKA č. 8 : Modely monopolistické konkurence, Chamberlinův model, prostorový model, rovnováha odvětví, kritika jednotlivých přístupů, komparace s modely oligopolu
Monopolistická konkurence
Monopolní konkurence připomíná nejvíce dokonalou konkurenci. Lze ji charakterizovat jako model, ale zároveň jako realitu. Tato tržní struktura se vyznačuje tím, že je zde velký počet firem, jejichž produkty jsou blízké substituty (nedokonalé) - produktem je mírně diferencovaný produkt. Do odvětví existuje jak volný vstup, tak volný výstup - není zde úplná informovanost. Firmy jsou nezávislé a chovají se tak, jakoby jejich rozhodnutí o ceně a množství nemělo vliv na chování ostatních firem. Každá firma má klesající křivku poptávky (s velkou elasticitou).
Základní předpoklady1) velký počet firem v odvětví 2) diferencovaný produkt 3) neexistence bariér vstupu firem do odvětví
Monopolní konkurence představuje trh s mnoha výrobci, jejichž pohyb mezi odvětvími je zcela volný. Avšak každá firma vyrábí natolik diferencovaný produkt, že sama stanoví jeho cenu. To znamená, že v rámci svého produktu má monopolní postavení a monopolní sílu.
Z této situace vyplývají dvě okolnosti1) Jelikož má firma monopol nad svou produkcí, sama stanoví cenu. Klesající poptávková křivka po produkci firmy je poměrně vysoce elastická, protože řada ostatních firem prodává blízké substituty. To, že je poptávková křivka skloněná znamená, že firma může v krátkém období realizovat monopolní zisk.2) V dlouhém období je tento monopolní zisk stlačen na nulu v důsledku volného pohybu mezi odvětvími. Jestliže stávající firmy v odvětví dosahují monopolní zisky, přiláká to nové firmy v odvětví bude více firem a poptávka po produkci každé jednotlivé firmy klesne. To se v grafu projeví posunem individuální poptávkové křivky doleva. Nové firmy přicházejí do odvětví tak dlouho, dokud není monopolní zisk nulový.
- dokonalá konkurence splňuje alokační efektivnost (nedokonalá konkurence nikoliv)
- v dokonalé konkurenci P = MC » neexistují nevyužité možnosti vzájemných výhod ze změny
- v monopolistické konkurenci P › MC v krátkém i dlouhém období
- monopolistická konkurence je méně efektivní a poskytuje méně produkce za vyšší cenu než dokonalá konkurence, ale monopolistická konkurence je realističtější model
- volnost vstupu vede u obou modelů v dlouhém období k nulovému ekonomickému zisku
Monopolistická konkurence v krátkém a dlouhém období: a) v krátkém období - je rovnováha firmy v monopolní konkurencí podobná rovnováze monopolu. Rovnovážný objem výroby firmy je odvozen z průsečíku křivek mezních příjmů a mezních nákladů. Rozdíl mezi průměrnými příjmy a průměrnými náklady znamená existenci monopolního zisku, což vede k přílivu jiných firem do tohoto odvětví.