Otázka 09 - Alternativní cíle firmy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Obor Ekonomie
Otázka č. 9
„Alternativní cíle firmy, kritika neoklasického modelu firmy, Williamsonův model, Simonův model, model zóny tolerance, Wardův model.“
1. Alternativní cíle firmy
Standardní mikroekonomie většinou předpokládá, že cílem firmy je maximalizace zisku. Jako argument proti maximalizaci zisku jako cíli firmy bývá uváděno, že chování řady firem tomuto cíli neodpovídá.
Teorie maximalizace zisku pak bývá chápána jako speciální případ vlastnictví, řízení a organizační struktury firmy, který neplatí všeobecně. Jak bylo řečeno, maximalizace zisku není jednoznačně přijímána jako cíl firmy. Jednou z hlavních námitek proti jednoduchému modelu maximalizace zisku je nedostatek informací v souvislosti s rizikem a nejistými výsledky rozhodování.
Na problémy spojené s modelem maximalizace zisku reagují také teorie předpokládající jiné cíle:
Prvním možným cílem je dosažení podílu na trhu. Je nutné brát v potaz, že růst podílu na trhu se zpravidla pozitivně projeví na zisku (záleží také na nákladových podmínkách odvětví).
Někteří ekonomové považují za rozhodující motivaci firmy snahu dlouhodobě přežít. Tento cíl bývá pokládán za prvotní, jelikož maximalizace krátkodobého zisku nemusí zabezpečit dlouhodobé přežití.
Další možnou alternativou k maximalizaci zisku je růst a expanze firmy. Tento cíl je v určitém smyslu nejkomplexnější, protože růst firmy je jak cestou zajištění zisku, tak i cestou zabezpečení jistoty, autonomie a dlouhodobého přežití firmy. Vezmeme-li v úvahu růst firmy pronikáním do nových odvětví, je růst firmy i cestou snížení rizika. Pronikání v několika oblastech totiž snižuje riziko neúspěchu firmy v porovnání s firmou závislou na vývoji trhu jednoho výrobku.
Teorie uspokojení umožňuje také další přístup k chování firmy: cíl firmy je chápán ne jako maximalizace jedné proměnné, ale jako současné plnění cílů v několika oblastech. Právě tady je možné přiklonit se spíše k tomu, že firma se snaží o uspokojivé výsledky než o maximalizaci jedné či několika proměnných. Chování firmy je potom možné chápat jako snahu o uspokojivé výsledky v jednom, či několika z výše uvedených cílů, popř. včetně uspokojivé výše zisku.
Zdroj: Mikroekonomie 2, Luňáček, Beneš, str. 175
2. Kritika neoklasického modelu firmy
Kritika neoklasického modelu firmy
Vlastnická struktura
oddělení vlastnictví a kontroly (managerské teorie)
působení zájmových skupin ve firmě (behavioristické teorie)
nelze odlišit vlastníka a pracovníka (teorie zaměstnanecké firmy)
Konflikt v cílech (nedostatek objektivních informací, odlišné preference jedinců)
interní kontrola (nájemce – zmocněnec)
externí kontrola (vliv trhu na rozhodování firmy)
Vnitřní uspořádání (organizace) firmy
Informace (nákladnost získávání, neúplnost)