Předmět Základy pedagogiky a speciální pedagogiky (17BFZPS)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu 17BFZPS - Základy pedagogiky a speciální pedagogiky, Fakulta biomedicínského inženýrství, České vysoké učení technické v Praze (ČVUT).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cíle:získat základní znalosti v předmětu v rozsahu nezbytném pro výkon povolání v oboru fyzioterapeut.
Literatura
[1] GOETZ, M., UHLÍKOVÁ, P.: ADHD. Praha: Galén. 1. vyd., 2009. ISBN: 978-80-7262-630-4.[2] JANKOVSKÝ, J.: Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. Praha: Triton. 2001. ISBN 80-7254-192-7.[3] PIPEKOVÁ, J.: Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido. 2006. ISBN 80-7315-120-0.[4] RALBOVSKÁ, R., KNEZOVIĆ, R. Multidisciplinární a integrační přístup k handicapu. Bratislava: NOI, 2012. ISBN 978-80-970896-4-1.[4] RALBOVSKÁ, R., KNEZOVIĆ, R. Komunikace pro pomáhající profese 2. Praha: EVC, 2010. ISBN 978-80-87386-05-7.[5] SLOWIK, J.: Speciální pedagogika. Praha: Grada. 2007. ISBN 978-80-247-1733-3[6] VÁGNEROVÁ, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3 [7] VAŠEK, Š.: Základy špeciálnej pedagogiky. Bratislava: Sapientia. 2003. ISBN 80-968797-0-7 [8] VOTAVA, J.: Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. Praha: Karolinum. 2005. ISBN 80-246-0708-5Doporučená literatura[1] RIEFOVÁ, S. F.: Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál. ISBN 80-7178-287-4[2] KIRBYOVÁ, A.: Nešikovné dítě. Dyspraxie a další poruchy motoriky. Praha: Portál. 2000. ISBN 80-7178-424-9[3] SCHOPLER, E.: Příběhy dětí s autismem a příbuznými poruchami vývoje. Praha: Portál.1999. ISBN 80-7178-202-5[4] BENEŠ, M.: Andragogika. Praha: Grada. 2008. ISBN 978-80-247-2580-2[5] KASPER, T., KASPEROVÁ, D.: Dějiny pedagogiky. Praha: Grada. 2008. ISBN 978-80-247-2429-4[6] KLENKOVÁ, J.: Logopedie. Praha: Grada. 2008. ISBN978-80-247-1110-2[7] BENÍČKOVÁ, M.: Muzikoterapie a specifické poruchy učení. Praha: Grada. 2008. ISBN 978-80-247-3520-7[8] GALAJDOVÁ, L., GALAJDOVÁ, Z.: Canisterapia. Praha: Portál. 2004, ISBN 80-7178-303-X 4[9] POTNER, M.: Na osobu zaměřený přístup v práci s lidmi s mentálním postižením. Praha: Portál. 2010. ISBN 978-80-7367-582-0[10] PODLAHOVÁ, L. a kolektiv, Didaktika pro vysokoškolské učitele, Vybrané kapitoly, Grada, ISBN: 978-80-247-4217-5[11] SLAVÍK, M. a kolektiv, Vysokoškolská pedagogika, Grada, ISBN: 978-80-247-4054-6
Požadavky
ZápočetVypracování seminární práce na dané téma. Seminární práce: úvodní stránka; obsah práce; hlavní část : proč jsem si dané téma vybral/a, bibliografická citace, vlastní zkušenosti, závěr; přehled literatury.ZkouškaPísemný test v rozsahu referenční literatury a látky odpřednášené na přednáškách se zaměřením na problematiku pedagogiky a speciální pedagogiky.Test bude mít celkem 20 otázek. Deset uzavřených otázek; vždy jedna odpověď správně, jeden bod a deset otevřených otázek, jedna odpověď za tři body.Maximální počet bodů je 40, minimální počet bodů je 24 bodů.A 39 - 40B 36 - 38C 33 - 35D 27 - 32E 24 - 26Méně jak 24 bodů je FNáměty seminárních prací:1. Využití alternativních přístupů ke zdravotně postiženým lidem.2. Syndrom CAN.3. Přístup k mentálně postiženému klientovi dle věkových zvláštností4. Přístup k jedinci se senzorickým postižením.5. Rodiny osob se zdravotním postižením.6. Využití taktilních hraček a pomůcek pro zrakově postižené děti.7. Rozvoj motoriky u dětí po DMO8. Historický nástin vývoje péče o postižené lidi.9. Využití kompenzačních pomůcek.10. Vzdělávání a výchova dětí s autismem.11. Porucha pozornosti a hyperaktivita.12. Logopedické vady13. Možnosti reedukace SPU.14. Znevýhodnění zdravotně postižených lidí.15. Téma volné - po konzultaci s vyučujícímOkruhy otázek ke zkoušce z pedagogiky a speciální pedagogiky1.Handicapovaní lidé ve společnostia)základní pojmy, vývoj terminologieb)vývoj péče o handicapovanéc)vztahy zdravých a postižených, integrace - segregace, podmínky integrace, inkluzed) přístup ke zdravotně postiženým,2. Surdopedie: poruchy sluchua)klasifikace postižení sluchu a jejich příčinb)historie vzdělávání neslyšících, orální metoda x znaková řečc)možnosti komunikace neslyšících: orální metoda, znakový jazyk, totální komunikace, bilingvální vzděláváníd)kultura a společenství neslyšícíche)kompenzační pomůcky pro osoby s poruchami sluchu3. Psychopedie - mentální postiženía)charakteristika a klasifikace mentálních postižení, jejich příčiny, základní pojmyb)rozumová schopnost, inteligence, snížená rozumová schopnost a mentální postižení.c)historická retrospektiva přístupů intaktní společnosti k lidem s mentálním postižením - počátky institucionální péče a vzdělávání pro osoby s mentálním postižením ke konceptu rovných práv a příležitostí.d)člověk s mentálním postižením v jednotlivých etapách svého života.e)život a výchova mentálně postižených - v rodině, ve škole, v ústavu, možnosti vzděláváníf)lidé s mentálním postižením v současném světě (postavení a práva osob s mentálním postižením, mezinárodní dokumenty lidských práv, nevládní organizace a jejich poslání, veřejnost, média).g)Downův syndromh)autismus a jeho specifika vzhledem k mentálním postižením4. Logopedie a poruchy komunikacea)problematika komunikace, druhy komunikací včetně alternativních komunikačních systémů, komunikační řetězecb)vývoj jazyka a řečic)řečové vady a nedostatky - jejich příčina, charakteristika, možnosti nápravyd)logopedická péče - náprava řečových vad a nedostatků5. Tyflopedie - poruchy zrakua)druhy a příčiny zrakových vad, specifika zrakového postiženíb)možnosti kompenzace, kompenzační pomůcky, bodové písmo, prostorová orientace osob zrakově postižených6. Somatopedie - tělesné postiženía)klasifikace tělesných vad a jejich příčin, důsledky pro životb)sebepojetí a psychosociální obraz tělesně postiženého jedince, sociální hodnocení tělesně postiženýchc)dětská mozková obrnad)možnosti kompenzace, kompenzační pomůcky, přístup k tělesně postiženýme)soběstačnost a kvalita života osob s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněnímf)terapeutická podpora osob s poruchou hybnosti - variabilita možností, terapeutické směry a koncepty7. Specifické poruchy učenía)závažnost problému - důležitost čtení a psaní, školní neúspěch, postavení dítěte v rodině, vliv neúspěchu na osobnost dítěteb)vývoj zrakového vnímání