Předmět Základy pedagogiky a speciální pedagogiky (17PBFZPS)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu 17PBFZPS - Základy pedagogiky a speciální pedagogiky, Fakulta biomedicínského inženýrství, České vysoké učení technické v Praze (ČVUT).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cíle:získat základní znalosti v předmětu v rozsahu nezbytném pro výkon povolání v oboru fyzioterapeut.
Literatura
[1] GOETZ, M., UHLÍKOVÁ, P.: ADHD. Praha: Galén. 1. vyd., 2009. ISBN: 978-80-7262-630-4.[2] JANKOVSKÝ, J.: Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. Praha: Triton. 2001. ISBN 80-7254-192-7. [3] PIPEKOVÁ, J.: Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido. 2006. ISBN 80-7315-120-0.[4] RALBOVSKÁ, R., KNEZOVIĆ, R. Multidisciplinární a integrační přístup k handicapu. Bratislava: NOI, 2012. ISBN 978-80-970896-4-1.[4] RALBOVSKÁ, R., KNEZOVIĆ, R. Komunikace pro pomáhající profese 2. Praha: EVC, 2010. ISBN 978-80-87386-05-7.[5] SLOWIK, J.: Speciální pedagogika. Praha: Grada. 2007. ISBN 978-80-247-1733-3[6] VÁGNEROVÁ, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3[7] VAŠEK, Š.: Základy špeciálnej pedagogiky. Bratislava: Sapientia. 2003. ISBN 80-968797-0-7[8] VOTAVA, J.: Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. Praha: Karolinum. 2005. ISBN 80-246-0708-5Doporučená literatura[1] RIEFOVÁ, S. F.: Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál. ISBN 80-7178-287-4[2] KIRBYOVÁ, A.: Nešikovné dítě. Dyspraxie a další poruchy motoriky. Praha: Portál. 2000. ISBN 80-7178-424-9[3] SCHOPLER, E.: Příběhy dětí s autismem a příbuznými poruchami vývoje. Praha: Portál.1999. ISBN 80-7178-202-5[4] BENEŠ, M.: Andragogika. Praha: Grada. 2008. ISBN 978-80-247-2580-2[5] KASPER, T., KASPEROVÁ, D.: Dějiny pedagogiky. Praha: Grada. 2008. ISBN 978-80-247-2429-4[6] KLENKOVÁ, J.: Logopedie. Praha: Grada. 2008. ISBN978-80-247-1110-2[7] BENÍČKOVÁ, M.: Muzikoterapie a specifické poruchy učení. Praha: Grada. 2008. ISBN 978-80-247-3520-7[8] GALAJDOVÁ, L., GALAJDOVÁ, Z.: Canisterapia. Praha: Portál. 2004, ISBN 80-7178-303-X 4[9] POTNER, M.: Na osobu zaměřený přístup v práci s lidmi s mentálním postižením. Praha: Portál. 2010. ISBN 978-80-7367-582-0[10] PODLAHOVÁ, L. a kolektiv, Didaktika pro vysokoškolské učitele, Vybrané kapitoly, Grada, ISBN: 978-80-247-4217-5[11] SLAVÍK, M. a kolektiv, Vysokoškolská pedagogika, Grada, ISBN: 978-80-247-4054-6
Požadavky
Dílčí požadavky: Vypracování seminární práce na dané téma, která urči, po vzájemné dohodě vyučující.zápočet: vychází ze zpracování seminární práce, u které bude posuzována náplň a způsob zpracování. Pokud student neprokáže odpovídající znalost dané problematiky, vyzve jej vyučující k přepracování seminární práce. zkouška: formou testu v rozsahu referenční literatury a látky odpřednášené na přednáškách se zaměřením na problematiku pedagogiky, andragogiky a speciální pedagogiky. Zkouška bude probíhat formou písemného testu. Celkově bude 10 otázek s volnou odpovědí. Otázky budou plně kolidovat s probíranou tématikou. Maximální počet bodů je 30. Minimální počet bodů pro splnění testu je 16 bodů. Klasifikace vychází z hodnocení ECTS. A - 29 - 30 bodůB - 26 - 28 bodůC - 23 - 25 bodůD - 24 - 20 bodůE - 19 - 16 bodůMéně než 16 bodů - FNáměty seminárních prací:1.Využití canisterapie.2.Využití muzikoterapie.3.Přístup k mentálně postiženému klientovi.4.Přístup k jedinci se senzorickým postižením.5.Rodina postiženého dítěte.6.Využití taktilních hraček a pomůcek pro zrakově postižené děti.7.Rozvoj motoriky u dětí po DMO8.Historický nástin vývoje péče o postižené lidi.9.Využití kompenzačních pomůcek.10.Zájmové skupiny.Okruhy otázek ke zkoušce z pedagogiky a speciální pedagogiky1.Handicapovaní lidé ve společnostia)základní pojmy, vývoj terminologieb)vývoj péče o handicapovanéc)vztahy zdravých a postižených, integrace - segregace, podmínky integrace, inkluzed) přístup ke zdravotně postiženým,2. Surdopedie: poruchy sluchua)klasifikace postižení sluchu a jejich příčinb)historie vzdělávání neslyšících, orální metoda x znaková řečc)možnosti komunikace neslyšících: orální metoda, znakový jazyk, totální komunikace, bilingvální vzděláváníd)kultura a společenství neslyšícíche)kompenzační pomůcky pro osoby s poruchami sluchu3. Psychopedie - mentální postiženía)charakteristika a klasifikace mentálních postižení, jejich příčiny, základní pojmyb)rozumová schopnost, inteligence, snížená rozumová schopnost a mentální postižení.c)historická retrospektiva přístupů intaktní společnosti k lidem s mentálním postižením - počátky institucionální péče a vzdělávání pro osoby s mentálním postižením ke konceptu rovných práv a příležitostí. d)člověk s mentálním postižením v jednotlivých etapách svého života.e)život a výchova mentálně postižených - v rodině, ve škole, v ústavu, možnosti vzděláváníf)lidé s mentálním postižením v současném světě (postavení a práva osob s mentálním postižením, mezinárodní dokumenty lidských práv, nevládní organizace a jejich poslání, veřejnost, média). g)Downův syndromh)autismus a jeho specifika vzhledem k mentálním postižením4. Logopedie a poruchy komunikacea)problematika komunikace, druhy komunikací včetně alternativních komunikačních systémů, komunikační řetězecb)vývoj jazyka a řečic)řečové vady a nedostatky - jejich příčina, charakteristika, možnosti nápravyd)logopedická péče - náprava řečových vad a nedostatků5. Tyflopedie - poruchy zrakua)druhy a příčiny zrakových vad, specifika zrakového postiženíb)možnosti kompenzace, kompenzační pomůcky, bodové písmo, prostorová orientace osob zrakově postižených6. Somatopedie - tělesné postiženía)klasifikace tělesných vad a jejich příčin, důsledky pro životb)sebepojetí a psychosociální obraz tělesně postiženého jedince, sociální hodnocení tělesně postiženýchc)dětská mozková obrnad)možnosti kompenzace, kompenzační pomůcky, přístup k tělesně postiženýme)soběstačnost a kvalita života osob s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněnímf)terapeutická podpora osob s poruchou hybnosti - variabilita možností, terapeutické směry a koncepty7. Specifické poruchy učenía)závažnost problému - důležitost čtení a psaní, školní neúspěch, postavení dítěte v rodině, vliv neúspěchu na osobnost dítěteb)vývoj zrakového vnímání a jeho podporac)vývoj sluchového vnímání a jeho podpora, konstantnost a
Garant
Monika Donevová
Vyučující
Monika Donevová