Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Management a ekonomika podniku (2381054)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu 2381054 - Management a ekonomika podniku, Fakulta strojní, České vysoké učení technické v Praze (ČVUT).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Literatura

Prameny základní:(1)Freiberg, F., Zralý, M.: Ekonomika podniku, Vyd. ČVUT, 2008(2)Zralý M. a kol.: Management a ekonomika podniku - Úlohy, Vyd. ČVUT, 2009(3)Zralý, M.: Podklady pro přednášky a cvičení v el. formě, interní server, disk S:Zraly?(4)Žáček, V.: Management podniku, Vyd. ČVUT, 2009Literatura další - doporučená:Macík, K., Zralý M.: Kalkulace a rozpočetnictví-Sbírka úloh, Vyd. ČVUT, 2006Samuelson, P., Nordhaus, W.: Ekonomie, SvobodaDalší odkazy na literaturu k jednotlivým okruhům budou uvedeny při přednáškách.

Požadavky

1.Omezenost zdrojů a její důsledky. Užitek, mezní užitek, užitek a cena, poptávková funkce, rozbor poptávky.2.Funkce: poptávková (rozbor faktorů), nabídková, výnosové. Tržní rovnováha a její stabilita.3.Nákladové funkce: celkové, průměrné a přírůstkové. Nákladově - výnosové varianty. 4.Charakteristiky specifických ekonomických situací s důrazem na technické faktory: Volná soutěž. Přechod k nedokonalé konkurenci. Monopol. Oligopol. 5.Základní podnikové bilance (sestavy) - tříbilanční systém. Hlavní položky bilancí a jejich náplň. Hlavní závěry pro technicky zaměřeného řídicího pracovníka.6.Rozvaha: Rozbor položek rozvahy, vazba na další podnikové bilance (sestavy). Požadavky na velikost položek v rozvaze.7.Rozbor položek výsledovky (výkazu zisku a ztráty). Formy výsledovky. Výkaz Cash-flow. Způsoby sestavení.8.Základní členění nákladů. Postup při analýze nákladů. Kalkulace nákladů a její klíčové faktory. Role kalkulační jednice (+ příklady kalkulačních jednic). 9.Přístupy ke kalkulaci nákladů (předběžná, výsledná, absorpční, neabsorpční). Target costing (limitní, cílová kalkulace).10.Účel kalkulace nákladů. Kritika přirážkové kalkulace. Metoda hodinových nákladových sazeb (režijních sazeb). Kalkulace variabilní - využití vícestupňového příspěvku na úhradu v kalkulačním vzorci.11.Provozní rozpočty: Účel. Obsah. Tvorba. Vyhodnocování. Vazba na výsledovku. 12.Statické a dynamické metody hodnocení investičních projektů-hlavní rozdíly. Klíčové charakteristiky metod pro dynamické hodnocení. 13.Význam a úkoly finančního řízení. Krátkodobé a dlouhodobé finanční zdroje ke krytí potřeby kapitálu.14.Statická a dynamická analýza hospodaření, vypovídací schopnost ukazatelů a finančních bilancí.15.Měření podnikové aktivity, rentability, likvidity a zadluženosti.16.Podnikání, živnostenské podnikání, obchodní společnosti - formy, ručení, orgány společností, regulace podnikání, daňová soustava, účetní povinnost podniků, pracovněprávní vztahy.17.Pojem management, funkce managementu - pojetí a jejich struktura, manažer a jeho postavení v podniku, úrovně managementu, školy manažerského myšlení.18.Plánování, cíle a jejich hierarchie, typy plánování v podniku, obsah ročního podnikového plánu.19.Metody síťové analýzy, charakteristika metody CPM a postup při její aplikaci, charakteristika metody PERT, Ganttův (úsečkový) diagram.20.Organizování, rozpětí managementu, členění podnikových organizačních struktur.21.Vedení lidí, motivace a stimuly, teorie X a Y, teorie založená na hierarchii lidských potřeb, teorie používané k posuzování systémů managementu.22.Hlavní úkoly managementu lidských zdrojů.23.Význam kontrolování v managementu, typy kontrol, V-Z-V diagram, kontrola a audit.24.Charakteristika analyzování, rozhodování a implementace v managementu.25.Rozhodování za rizika a neurčitosti.26.Vícekriteriální rozhodování, metody stanovení váhy důležitosti hodnotících kritérií, metody agregace hodnotících kritérií.27.Definice marketingu a prvky marketingových vztahů (potřeby, přání, poptávka, produkt, výrobek, služba, hodnota, kvalita,směna, trhy), členění tržních vztahů, segmentace, targeting, positioning.28.Tržně nediferencovaný marketing a cílený marketing, marketingový mix.29.Nástroje marketingového mixu.30.Metody posuzující tržní postavení produktu (matice BCG a matice GE).31.Strategický management, požadavky na podnikové cíle, hierarchie podnikových strategií, vnitřního a vnějšího prostředí podniku.32.SWOT analýzy ve strategickém managementu, Porterův model pěti konkurenčních sil a generické strategie.

Garant

Martin Zralý

Vyučující

Vladimír Žáček, Martin Zralý, Libor Rejf