Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Agroekologie - Bc. (AAA22E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu AAA22E - Agroekologie - Bc., Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem výuky agroekologie je, aby studenti využitím znalostí ekologických principů pochopili komplexní děje v agroekosystému na vysoké hierarchické úrovni za účelem navrhování a provozování trvale udržitelných zemědělských systémů. Přírodní ekosystémy jsou prezentovány jako strukturálně a funkčně vyvážené modely pro řízené ekosystémy a je zdůrazněna úloha ekologického servisu, který poskytuje biodiverzita produktivnímu a udržitelnému zemědělství. Studenti by měli poznat dopady jak biofyzikálního tak společensko-ekonomického prostředí na produkční a jiné funkce agroekosystémů. Prostřednictvím samostatných projektů se naučí formulovat vlastní názory a obhájit je na veřejném fóru.

Získané způsobilosti

Znalosti:Zná strukturu a hlavní funkce agroekosystémů. Je obeznámen s vlivem abiotických faktorů prostředí na organismy a s možností modifikace působení těchto faktorů v prostředí zemědělských systémů. Orientuje se v problematice populační dynamiky hospodářsky významných organismů a biotických interakcí mezi těmito populacemi. Zná význam agrobiodiverzity, metody jejího hodnocení a ochrany. Zná specifika ekologie půdního a vodního prostředí, umí charakterizovat biogeochemické koloběhy základních biogenních prvků. Je obeznámen se specifiky toků energie v agroekosystémech. Zná základní typy zemědělského hospodaření z pohledu intenzity používaných produkčních faktorů a vlivu na prostředí. Zná mimoprodukční funkce zemědělství, vztah mezi zemědělstvím a krajinou a hlavní priority zemědělské politiky ve vztahu k udržitelnému zemědělství a rozvoji venkova.Dovednosti:Dovede popsat základní prvky agroekosystémů a vztahy mezi nimi. Dovede využívat systémový přístup při studiu biologických a produkčních jevů souvisejících s fungováním agroekosystémů,. Chápe propojení jednotlivých složek prostředí a jejich vliv na agroekosystémy. Dovede analyzovat děje na úrovni populací, je schopen identifikovat základní složky populační dynamiky a jejich dopad na regulaci populační početnosti hospodářsky významných organismů. Uvědomuje si význam mutualistických vztahů v rámci agrobiocenóz. Umí specifikovat kritické body v toku energie a koloběhu hmoty. Je schopen analyzovat základní atributy hlavních způsobů hospodaření na půdě. Dovede navrhovat změny stávajících systémů pěstování rostlin a chovu zvířat na základě agroekologických principů a principů udržitelného zemědělství.Kompetence - komunikace:Absolvent předmětu je schopen působit jak pod vedením, tak v týmové spolupráci. Je schopen jednat v rámci svých odborných znalostí a dovedností v oblasti agroekologie s použitím odborné terminologie daného předmětu. Umí srozumitelně a přesvědčivě sdělovat vlastní odborné názory a komunikovat je mezi odborníky i širší veřejností.Kompetence - úsudek:Je schopen analyzovat jevy v agroekosystémech s využitím systémového přístupu. Je schopen identifikovat a aplikovat informační zdroje a dále klasifikovat a hodnotit výsledky a závěry odborného a vědeckého výzkumu v koherentní formě v rámci tohoto předmětu i předmětů příbuzných. Je schopen podporovat znalostmi v oblasti agroekologie činnost ostatních členů týmu.

Literatura

ZákladníJazyk výuky: ČeštinaBarták, M. 2002. Ekologie řízených autotrofních ekosystémů. Česká zemědělská univerzita, Praha, 364 s.Šarapatka, B. /ed./ 2010. Agroekologie - východiska pro trvale udržitelné hospodaření. Bioinstitut, Olomouc, 440s, ISBN 978-80-87371-10-7Townsend, C.R., Begon, M., Harper, J.L. 2010. Základy ekologie. Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, 505 s., ISBN 978-80-244-2478-1DoporučenáJazyk výuky: ČeštinaAltieri, M. A. 1995. Agroecology. The Science of Sustainable Agriculture. Westview Press, 433 s. ISBN 0-8133-1718-5Begon, M., Harper, J.L., Townsend, C.R. 1997. Ekologie - jedinci, populace a společenstva. Vydavatelství Univerzity Palackého, Olomouc, 949 s. ISBN 80-7067-695-7Gliessman, S. R. 2007. Agroecology - The ecology of sustainable food systems. CRC Press, 384 s. ISBN 0-8493-2845-4Jackson, L.E. 1997. Ecology in Agriculture. Academic Press, California, 474 s. ISBN 0-12-378260-0Knauer, N. 1993. Ökologie und Landwirtschaft. Verlag Eugen Ulmer, Stuttgart, 280 s.Loomis, R. S., Connor, D. J. 1992. Crop ecology. Productivity and management in agricultural systems. Cambridge University Press, 538 s. ISBN 0-521-3876-0Losos, B. /ed./ 1984. Ekologie živočichů. Státní pedagogické nakladatelství, Praha, 316 s.Nátr, L. 2002. Fotosyntetická produkce a výživa lidstva. ISV nakladatelství, Praha, 423 s.Míchal, I. 1994. Ekologická stabilita. Veronica, Brno, 275 s.Slavíková, J. 1986. Ekologie rostlin. Státní pedagogické nakladatelství, Praha, 366 s.Tkadlec, E. 2008. Ekologie populací. Struktura, růst a dynamika populací. Univerzita palackého v Olomouci, Olomouc, 400 s. ISBN 978-80-244-2149-0Wood, D., Lenné, J.M. 1999. Agrobiodiversity Characterization, Utilization and Management. CABI Publishing, Oxon, 490 s. ISBN 0-85199-337-0

Požadavky

Žádné

Garant

prof. Ing. Josef Soukup, CSc.