Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy růstu a vývoje rostlin - Bc. (ABA19E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ABA19E - Základy růstu a vývoje rostlin - Bc., Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Získat znalosti o teoretických základech růstu a vývoje rostlin, o hlavních životních funkcích rostlin a jejich vztahu k ekologickým faktorům, které je ovlivńují. Růst a vývoj rostlin, přeměny energie a metabolismus uhlíku, minerální výživa, vodní provoz rostlin, ekofyziologie růstu rostlin a produkčního procesu. Přednášky, praktická cvičení.

Osnova

PřednáškaRůst a vývoj rostlin: růstové a vývojové fáze, fytohormony (charakteristika a základní rozdělení)Auxiny, gibereliny, cytokininy, kyselina abscisová, etylén - místa tvorby a základní funkce v rostliněVnější činitelé růstu a vývojeKorelace rostlinného růstu - vliv fytohormonů a faktorů vnějšího prostředíHospodaření rostliny s vodou - funkce vody v rostlině, její reakce na vodní stres a adaptace na nepříznivé podmínkyMetody studia vodního režimu rostlinMinerální výživa - živiny, jejich rozdělení, základní funkce a mechanismy transportu v rostliněEnergetický metabolismus a metabolismus uhliku: fotosyntézaFyziologické a strukturní znaky C3, C4 a CAM rostlinMetody studia fotosyntézy rostlinEnergetický metabolismus a metabolismus uhlíku: dýcháníMetody studia dýchání u rostlinVliv vnitřních a vnějších faktorů na průběh fotosyntézy a dýchání rostlin Ekofyziologie růstu rostlin a produkčního procesuCvičeníRůstové zóny na kořenech, stoncích a listechStanovení klíčivosti semen různých druhů rostlinVliv giberelinu na rozkvétání dlouhodenních rostlin v neinduktivních podmínkáchRůstové korelace na klíčních rostlinách hrachu a lnuSledování průběhu plazmolýzy a deplazmolýzy rostlinných buněkStanovení VSD terčíkovou metodouStanovení rychlosti transpirace vážením odříznutých listů a s využitím transpiračních (ztrátových) křivekHistochemický důkaz vápníku a fosforu v rostlinných pletivechVliv deficience živin na růst a vývoj rostlinDůkaz asimilačního škrobu v listechSpektrofotometrické stanovení chlorofylů a karotenoidů v listech rostlinSpektrofotometrické stanovení nefotosyntetických pigmentů v rostlináchOrientační stanovení rychlosti dýchání rostlin gazometricky (dle Wallera, apodKontrola protokolů

Získané způsobilosti

Znalosti:Studenti získávají znalosti o základních principech fyziologických pochodů u rostlin. Dokážou podrobně popsat jednotlivé pochody, zejména fotosyntézu, dýchání, vodní provoz, transpiraci, růst vývoj rostlin. Umějí vysvětlit, jak podmínky prostředí - zejména voda, záření a teplota, ovlivňují rychlost a intenzitu fyziologických procesů. Dokážou popsat adaptační mechanismy rostlin z hlediska působení dlouhodobých a krátkodobých vlivů prostředí na úrovni buněčné i na úrovni celých rostlin případně i na úrovni rostlinných společenstev.Dovednosti:Studenti jsou schopni pracovat s rostlinným materiálem. Znají postupy pokusů s rostlinami zejména v laboratorních podmínkách, kde jsou zapojeni do výzkumné činnosti. Znají principy měřících systémů a zařízení, s nimiž dokážou manipulovat, naměřené výsledky dokážou vyhodnocovat pomocí grafických, matematických a statistických metod. Dokážou zpracovat protokol o práci, případně seminární práci.Kompetence - komunikace:Studenti mohou působit jak pod vedením, tak v týmové spolupráci. Jsou schopni komunikovat v českém jazyce s účelným využíváním odborné terminologie daného předmětu. Umějí formulovat, diskutovat a prezentovat vlastní názory, dokážou srozumitelně sdělovat informace, myšlenky, konkretizovat problémy a navrhovat možná řešení.Kompetence - úsudek:Studenti jsou schopni přistupovat ke své práci tvořivě a iniciativně. Jsou schopni posoudit, zhodnotit a aplikovat informační zdroje (odborná literatura, dokumenty, databáze, webové stránky apod.), při tvoření úsudku dále využívají vlastní znalosti i poznatky odborníků. Jsou schopni provádět pokusnou činnost.

Literatura

ZákladníHejnák, V., Zámečníková, B., Hnilička, F. 2007. Cvičení z fyziologie rostlin (pracovní sešit). ČZU v Praze. Praha. 94 s. ISBN 9788021313019.Hejnák, V., Zámečníková, B., Zámečník, J., Hnilička, F. 2007. Fyziologie rostlin. ČZU v Praze. Praha. 159 s. ISBN 9788021316676.DoporučenáBrestič, M., Olšovská, K. 2001. Vodný stres rastlín - príčiny, dosledky, perspektívy. SPU Nitra. Nitra. 149 s. ISBN 8071379026Hejnák, V. 2003. Využití izotopové metody, spalné kalorimetrie a gazometrie v produkční fyziologii ječmene jarního a špenátu setého. ČZU v Praze. Praha. 152 s. ISBN 8021311142Hopkins, W. G. 1995. Introduction to Plant Physiology. John Wiley et Sons. New York. P. 464. ISBN 0471545473Larcher, W. 1995. Physiological Plant Ecology. Springer-Verlag. Berlin. p. 506. ISBN 3540581162Mohr, H., Schopfer, P. 1995. Plant Physiology. Springer-Verlag. Berlin. p. 629 . ISBN 3540580166Procházka S. (ed.). 1998. Fyziologie rostlin. Academia. Praha. s. 484. ISBN 8020005862.

Požadavky

žádné

Garant

doc. Ing. Václav Hejnák, Ph.D.