Předmět Speciální botanika - Bc. (ABI07E)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ABI07E - Speciální botanika - Bc., Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem předmětu je seznámit studenty s tříděním rostlin do systematických jednotek, mezinárodně platnými pravidly pojmenování, kterými se řídí jak plané tak kulturní rostliny, a podat jim přehled současné klasifikace rostlin se zvláštním důrazem na užitkové rostliny tropů a subtropů. Tyto vědomosti uplatní při studiu specializovaných předmětů rostlinné výroby na katedře tropických a subtropických plodin a agrolesnictví. Závěr přednášek je věnován informacím o členění vegetace světa (fytogeografie). Základní formou výuky jsou přednášky, cvičení ve cvičebně a prohlídka topického a subtropického skleníku ITS. Na konci L.S. je pětidenní terénní exkurse do středních Čech a na Moravu při níž si studenti zopakují látku na živých rostlinách.
Osnova
PřednáškaNáplň a význam systematiky rostlinPravidla pojmenování planých a kult rostlinFungi: Chytridiomycota, Zygomycota, AscomycotaFungi: Basidiomycota, Deuteromycotina, LichenesBezcévné rostliny: Bryophytae, výtrusné cévnaté rostliny: Psilotophyta, Lycophyta, Sphenophyta, PterophytaNahosemenné (Gymnospermae): Cycadophyta, Ginkgophyta, Coniferophyta, ajKvetoucí cévnaté rostliny: krytosemenné dvouděložné (Angiospermae, Dicotyledones), vybrané čelediKrytosemenné dvouděložné - pokračováníKrytosemenné dvouděložné - pokračováníKrytosemenné dvouděložné - pokračováníKrytosemenné jednoděložné (Angiospermae, Monocotyledones)Krytosemenné jednoděložné - pokračováníKrytosemenné jednoděložné - dokončeníFytogeografické členění světaCvičeníSeznámení se základní systematickou literaturou, ukázky klíčů a flórCyanobacteria, Algae, OomycotaZygomycota, AscomycotaBasidiomycota: Urediniomycetes, Ustilaginomycetes, Basidiomycetes, LichenesBryophytae: Lycophyta, Sphenophyta, PterophytaGymnospermae: s těžištěm na ConiferophytaDicotyledones: Magnoliaceae - TheaceaeDicotyledones: Dipterocarpaceae - EbenaceaeDicotyledones: Rosaceae - EuphorbiaceaeDicotyledones: Rhamnaceae - AsteraceaeMonocotyledones: Liliaceae - MarantaceaeMonocotyledones: Orchidaceae - PoaceaeMonocotyledones: Arecaceae - PandanaceaeExkurze do skleníků
Získané způsobilosti
Znalosti:Zná a dovede popsatn stručný historický vývoj systematické botaniky i z hlediska původu kulturních rostlin, zná taxonomické jednotky (kód nomenklatury planých a kulturních rostlin) a dokáže rozlišit jejich hodnotu. Zná systém bezcévných a cévnatých rostlin, hub a houbových organismů a botanickou nomenklaturu. Umí definovat, popsat a určit taxony na jednotlivých úrovních, zejména řádů, čeledí a druhů. Dokáže určit a třídit jednotlivé skupiny rostlin, hub a houbových organismů s důrazem na užitkové rostliny tropů a subtropů. Umí vysvětlit význam a možnosti využití nejvýznamnějších rostlinných druhů - potravinové, léčivé, jedovaté, alergenní, energetické, plevelné aj. Umí definovat vztah rostlin a ekologické podmínky.Dovednosti:Umí identifikovat na základě diakritických znaků významné taxony tropů a subtropů na druhové úrovni a zařadit je do vyšší taxonomických jednotek. Dokáže determinovat rostlinné druhy pomocí diakritických znaků s využitím zahraničních atlasů a určovacích klíčů. Umí rozeznat, pojmenovat a z botanického hlediska hodnotit některé příslušné jevy v terénních podmínkách i ve skleníku. Dokáže prakticky aplikovat základní metody sběru a konzervace rostlinného materiálu. Je schopen vysvětlit vztahy jednotlivých struktur rostlinného těla a jejich funkce v souvislosti se systematickou příslušností rostlin, prakticky využívat základní observační metody v terénu.Kompetence - komunikace:Může působit jak pod vedením, tak v týmové spolupráci. Je schopen komunikovat v českém jazyce s účelným využíváním odborné botanické terminologie s důrazem na tropické a subtropické rostliny. Umí formulovat a prezentovat vlastní názory, dokáže srozumitelně sdělovat informace, myšlenky, konkretizovat problémy a navrhovat možná řešení.Kompetence - úsudek:Je schopen přistupovat ke své práci tvořivě a iniciativně. Je schopen posoudit, zhodnotit a aplikovat informační zdroje (zahraniční odborná literatura, dokumenty, databáze, webové stránky apod.), při tvoření úsudku dále využívá vlastní zkušenosti i zkušenosti odborníků. Je také připraven zorganizovat běžnou práci podřízeným osobám a účinně ji posoudit a zkontrolovat.
Literatura
ZákladníNovák, J., Skalický, M. 2012. Botanika cytologie, histologie, organologie a systematika. 3. vyd. Powerprint. Praha. 336 s. ISBN 9788087415535.Česká, J., Skalický, M. 2008. Praktická cvičení z Botaniky. Powerprint. Praha. 97 s. ISBN 9788021318687.Deyl, M., Hísek, K. 2001. Naše květiny. Academia. Praha. 690 s. ISBN 802000940X.Kubát, K. (ed.). 2002. Klíč ke květeně ČR. Academia. Praha. 926 s. ISBN 8020008365.Zelený, V. 2013. Rostliny Středozemí. Academia. Praha. 508 s. ISBN 9788020020888.DoporučenáRozsypal, S. (ed.). 2003. Nový přehled biologie. Scientia. Praha. 797 s. ISBN 8071832685.Rothmaler, W. 2000. Exkursionsflora von Deutschland 3. Spektrum. Berlin. p. 753. ISBN 3827409268.Valíček, P. (ed.). 2002. Užitkové rostliny tropů a subtropů. Academia. Praha. 486 s. ISBN 8020009396.Váňa, J., Kalina, T. 2005. Sinice, řasy, houby, mechorosty a podobné organismy v současné biologii. Karolinum. Praha. 606 s. ISBN 8024610361.
Požadavky
Žádné.
Garant
Mgr. Milan Skalický, Ph.D.