Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Chemie organická - Bc. (ACA72E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ACA72E - Chemie organická - Bc., Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je poskytnout studentům znalosti o struktuře, vlastnostech a reaktivitě organických sloučenin a připravit je pro zvládnutí a hlubší pochopení biochemických dějů. Od názvů a vzorců sloučenin a základních typů reakcí se pokračuje k vlastnostem a reaktivitě jednotlivých typů látek se zdůrazněním těchto aspektů u složek živých organismů. Současně je věnována pozornost syntetickým látkám, používaným v zemědělství. Základní formou výuky jsou konzultace, ve cvičeních jsou procvičovány formulace zápisu přeměn látek, část cvičení je věnována vlastní laboratorní práci (získání dovedností).

Osnova

PřednáškaÚvod do předmětuZákladní typy reakcíHydroxysloučeniny, etheryOrganické sloučeniny síryOrganické sloučeniny dusíkuKarbonylové sloučeninyKarboxylové kyseliny a jejich funkční derivátySubstituované kyselinyHeterocyklické sloučeninyOligo- a polysacharidyPeptidy, bílkovinyLipidické sloučeniny, rozdělení, složkyVitaminy, hormony, alkaloidyPesticidyCvičeníÚvodní seminář o bezpečnosti práce, vybavení organické laboratoře a pracovní postupy v organické laboratořiSeminářSeminář1) Destilační křivka směsi kapalin, odhad teploty varu složek a složení směsiSeminář1) Příprava 1-brombutanu (reakce typu S)Seminář1) Stanovení jodového čísla tukuSeminář1) Stanovení fruktosy fotometrickySeminářTěkavé látky koření a jejich TLCSeminář1) Absorbční křivka přírodního barviva

Získané způsobilosti

Znalosti:Dovede klasifikovat a systematicky třídit a zařadit organické sloučeniny podle jejich funkčních skupin. Umí systematické (IUPAC názvosloví) a triviální názvosloví organických sloučenin a dle systematického názvu napsat strukturní vzorec sloučeniny. Zná nomenklaturní principy používané v organické chemii. Dle napsaného strukturního vzorce dokáže sloučeninu nazvat a identifikovat. Na základě významných funkčních skupin, které sloučenina obsahuje, umí odvodit její významné fyzikální a chemické vlastnosti. Umí definovat základní typy reakcí typických pro jednotlivé skupiny organických sloučenin a aplikovat tyto reakce pro další organické sloučeniny stejného typu. Umí klasifikovat a determinovat všechny významné organické sloučeniny a charakterizovat je na základě jejich vlastností. Umí vysvětlit význam a možnosti použití všech typů organických sloučenin v řadě oborů - zemědělství, potravinářství, v chemickém průmyslu, farmacii, zdravotnictví a ve všech oblastech každodenního života. Je schopen popsat význam přírodních látek a vysvětlit jejich úlohu v základních biochemických přeměnách a biotechnologických procesech.Dovednosti:Je schopen vysvětlit reakce a chování organických sloučenin na základě znalostí jejich struktury a izomerie. Dovede definovat vlastnosti jednotlivých organických sloučenin na základě znalosti jejich struktury. Umí aplikovat znalosti nomenklaturních principů organických sloučenin na konkrétní příklady organických látek s posouzením jejich vlastností a využití. Umí napsat organické sloučeniny různými typy strukturních vzorců a orientuje se v jejich strukturních možnostech, které dovede zapsat a vysvětlit. Zná základní postupy používané v chemické laboratoři pro přípravu, separaci a identifikaci organických látek. Umí klasifikovat organické sloučeniny do jednotlivých skupin dle jejich funkčních skupin a na základě znalostí jejich charakteristických vlastností jim přiřadit typické fyzikálně-chemické vlastnosti. Dovede vyhodnotit význam a důležitost jednotlivých sloučenin pro život člověka a životní prostředí s důrazem na význam pro živé organismy a živou přírodu.Kompetence - komunikace:Je schopen pracovat pod vedením i zapojit se do týmové spolupráce. Je schopen komunikovat v českém jazyce za současného využití mezinárodních nomenklaturních principů. Dokáže formulovat a sdělovat informace, diskutovat a prezentovat svoje názory, shrnout a konkretizovat nejvýznamnější aspekty dané problematiky. Je schopen argumentace a komunikace se širokým spektrem odborníků i veřejností.Kompetence - úsudek:Umí pracovat s informačními zdroji (odborná literatura, databáze, webové stránky), dokáže je aplikovat a posoudit jejich kvalitu. Při tvorbě svého úsudku využívá zkušenosti odborníků i své vlastní zkušenosti. Dokáže sestavit pracovní tým a navrhnout úkoly jednotlivým členům pracovního týmu, zorganizovat jejich práci a posoudit její kvalitu a pracovní výsledky vyhodnotit.

Literatura

ZákladníJazyk výuky: ČeštinaLachman, J., Jankovský, M., Orsák, M., Pivec, V. 2006. Chemie II - Organická chemie. PowerPrint, Praha, 224 s. ISBN 80-213-1021-9.Jankovský, M., Lachman, J., Orsák, M. 2010. Cvičení z chemie II - organické. PowerPrint, Praha, 220 s. ISBN 80-213-0868-8.Čelechovská, O. 2003. Organická chemie. 1. díl. Stručné základy návosloví. VFU Brno, 45 s. ISBN 80-7305-468X.Harmatha, J. 2002. Chemie a biochemie přírodních látek. ÚOCHB AV ČR, Praha, 295 s. ISBN 80-86241-17-3.Waisser, K. 2001. Organická chemie.1. Karolinum Praha, 2. vyd., 341 s. ISBN 80-246-0270-9.Waisser, K., Pour, M. 2003. Organická chemie. 2. Karolinum Praha, 2. vyd., 247 s. ISBN 80-246-0703-4.DoporučenáJazyk výuky: ČeštinaSvoboda, J. 2005. Organická chemie I. Vydavatelství VŠCHT, 310 s. ISBN 80-7080-561-7.Clayden, J. 2001. Organic Chemistry. Oxford University Press, Oxford, 1512 s. ISBN 0-19-850346-6.Francis, F.J.2000. Wiley Encyclopedia of Food Science and Technology. John Wiley New York, 4 sv. ISBN 0-471-19285-6.Harmatha, J., Hertweck, Ch., Chodounská, H., Kasal, A., Moravcová, J. 2002. Chemie a biochemie přírodních látek. ÚOCHB AV ČR Praha, 295 s. ISBN 80-86241-17-3.Hellwinkel, D. 2001. Systematic Nomenclature of Organic Chemistry - a Directory to Comprehension and Application of its Basic Principles. Springer Berlin, 228 s. ISBN 3-540-4113.Lewis, D.E. 1996. Organic Chemistry A Modern Perspective. Preliminary version. WCB Dubuque, 1136 s. ISBN 0-697-35091-6.Mc Naught, A.D. 2001. Názvosloví sacharidů - doporučení IUPAC a IUBMC 1996. ČSCH Praha, 96 s. ISBN 80-86238-16-4.Paleta, O. 2001. Novela názvosloví organické chemie - přehled změn. Chemické Listy, 95 650-690 s. ISSN 0009-2770.Panico, R., Powell, W.H., Richer, J.-C. (překlad Kahovec, J.). 2002. Průvodce názvoslovím organických sloučenin podle IUPAC. Academia Praha, 220s. ISBN 80-200-0724-5.Schmid, G.H. 1996. Organic Chemistry. Mosbz St. Louis, 1208 s. ISBN 0-8016-7490-5.Vogel, A.I., Furniss, B.S., Hannaford, A.J., Smith, P.W.G., Tatchell, A.R. 1989. Vogel´s Textbook of Practical Organic Chemistry. Longman Sci., 1514 s. ISBN 0-470-21414-7.Cramm, D.J., Hammond, G.S. 1969. Organická chemie. Academia Praha, 1. vyd., 889 s.Wade, L.G. Jr. 2010. Organic Chemistry, Upper Saddle River Prentice Hall, 1262 s. ISBN 978-0-321-61006-5.Belitz, H.-D., Grosch, W. 1999 Food Chemistry. Springer Berlin, 2nd ed., 992 s. ISBN 3-540-64692-2.

Požadavky

žádné

Garant

prof. Ing. Jaromír Lachman, CSc.