Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Zoologie bezobratlých - Bc. (AEA25E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu AEA25E - Zoologie bezobratlých - Bc., Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je seznámit studenty s protozoologií a zoologií bezobratlých vztahující se k biomonitoringu a ochraně životního prostředí. Jsou zdůrazňovány jednotlivé organizmy i skupiny významné jako indikátoři kvality životního prostředí, dále významní parazité, rezervoáři a přenašeči infekčních chorob. Předmět se dále zabývá postavením živočišných škůdců a bioregulátorů v přírodě, vlivem živočichů na tvorbu a úrodnost půdy, živočichy významnými pro hydrobiologii, tvorbu a ochranu životního prostředí.

Osnova

PřednáškaÚvod do protozoologie,vývojové cyklyApicomplexa - Bionomie,vývoj,významMikrosporidie (Microsporidiomyceta), úvod k Živočichům (Animalia), Houbovci (Porifera), Žahavci (Cnidaria), VýtrusenkyPlatyhelminthesKroužkovci (Annelida)Měkkýši (Mollusca)Vířníci (Rotatoria), vrtejši(Acanthocephala), Hlístice (Nematoda)Úvod k členovcům(Arthropoda)Korýši (Crustacea)Stonožkovci (Myriapoda)Úvod k šestinohým (Hexapoda)Apterygota, Paleoptera, Blatoidní a Hemipteroidní řády hmyzuEndopterygotní řády hmyzu IEndopterygotní řády hmyzu IICvičeníProměření mikroskopu, měření objektůAmobeozoa,Apicomplexa,Ciliophora-živé kultury ,trvalé preparáty včHoubovci (Porifera), Žahavci (Cnidaria)Parazitičtí ploštěnciKroužkovci (Annelida)Měkkýši (Mollusca)Vířníci(Rotatoria),vrtejši (Acanthocephala)Klepítkatci (Chelicerata)Korýši (Crustacea)Stonožkovci (Myriapoda)Apterygota,Paleoptera,mikroskopování trvalHemipteroidní řády hmyzuEndopterygotní řády hmyzu IEndopterygotní řády hmyzu II

Získané způsobilosti

Znalosti:Zná a dovede popsat základní morfologicko-anatomické struktury těl hlavních skupin bezobratlých živočichů. Zná systém prvoků, houbovců, žahavců, ploštěnců, měkkýšů, kroužkovců a členovců. Dokáže vytipovat skupiny významné z hlediska biomonitoringu a ochrany životního prostředí. Umí rozlišit jednotlivé organizmy i skupiny významné jako indikátoři kvality životního prostředí, zná významné parazity, rezervoáry a přenašeče infekčních chorob. Vyzná se v postavení živočišných škůdců a bioregulátorů v přírodě, vlivu živočichů na tvorbu a úrodnost půdy. Zná živočichy významné pro hydrobiologii, tvorbu a ochranu životního prostředí.Dovednosti:Umí identifikovat na základě diakritických znaků jednotlivé taxony na druhové úrovni a zařadit je do vyšší taxonomických jednotek. Dokáže připravovat s využitím základních mikroskopických technik nativní preparáty a interpretovat jednotlivé anatomické struktury. Umí připravit, provést a sestavit protokol o výsledku mikroskopického pozorování na úrovni buněčné a histologické. Umí rozeznat, pojmenovat a ze zoologického hlediska hodnotit příslušné jevy v terénních podmínkách. Dokáže prakticky aplikovat základní metody monitoringu a konzervace živočišného materiálu. Je schopen vysvětlit vztahy jednotlivých struktur živočišného těla a jejich funkce, prakticky využívat základní observační metody v terénu.Kompetence - komunikace:Může působit jak pod vedením, tak v týmové spolupráci. Je schopen komunikovat v rámci svých odborných znalostí, dovedností a způsobilostí v českém jazyce s účelným využíváním odborné terminologie daného předmětu. Umí formulovat, diskutovat a prezentovat vlastní názory, dokáže srozumitelně sdělovat informace, myšlenky, konkretizovat problémy a navrhovat možná řešení.Kompetence - úsudek:Přistupuje ke své práci tvořivě a iniciativně. Je schopen identifikovat a aplikovat informační zdroje (odborná literatura, dokumenty, databáze, webové stránky apod.) a dále klasifikovat a hodnotit výsledky a závěry odborného a vědeckého výzkumu v koherentní formě v rámci tohoto předmětu i předmětů příbuzných. Je schopen plánovat, podporovat a řídit činnost ostatních členů týmu.

Literatura

ZákladníLangrová, I. et al. 2005. Zoologie. FAPPZ ČZU, Praha. ISBN 80-213-1328-5.Langrová, I., Kurfurst, J., Vrabec, V., Kubík, Š., Barták, M. 2006. Pracovní sešit ze Zoologie. FAPPZ ČZU, Praha. s. 156 s. ISBN 80-213-0887-7.Langrová, I., Kurfurst, J., Vrabec, V., Kubík, Š., Barták, M. 2002. Cvičení ze zemědělské zoologie. AF ČZU, Praha. s. 156. ISBN 80-213-0887-7.DoporučenáAnděra, M., Bejček, K., Červená, A., Červený, J., Hanel, L., Hudec, K., Macek, J., Moravec, a kol. 1998 - 2002. Svět zvířat, 12 dílů. Albatros, Praha. ISBN 80-00-00829-7.Barnes, R.D. 1986. Invertebrate Zoology. Saunders College Publishing. p. 592. ISBN 0-03-008914-X.Buchar, J., Ducháč, V., Hůrka, K., Lellák, J. 1995. Klíč k určování bezobratlých. Scientia, Praha. s. 285. ISBN 80-85827-81-6.Horák, P., Scholz, T. 1998. Biologie helmintů, Karolinum. s. 139.Kaestner, A., Gruner, H.E. 1993. Lehrbuch der Speziellen Zoologie. Wirbellose Tiere, Gustav Fischer Verlag.Meglitsch, P. A. 1972. Invertebrate Zoology, Oxford university Press. p. 831.Schmidt, G.D., Roberts, L. 1996. Foundation of Parasitology, WCB. s. 469.

Požadavky

žádné

Garant

prof. RNDr. Miroslav Barták, CSc.