Předmět Základy biomonitoringu - Bc. (AEA31E)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu AEA31E - Základy biomonitoringu - Bc., Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Předmět napomáhá pochopit principy při určování kvality biotopů podle indikátorových modelů. Hlavním cílem je seznámit studenty s kvalitativními a kvantitativními metodami biomonitoringu prostředí, s jejich hodnocením pomocí metod synekologické analýzy a s praktickým využitím získaných výsledků.
Osnova
PřednáškaÚvod do problematiky environmentálního a biologického monitorování prostředí, pojmyHistorický přehled, světové programy a monitorující organizace, biomonitoring v USA a v EvropěVymezení studovaného území, metody zakreslování struktury a složení vegetačního krytuMetody studia flóry a vegetace, analýza porostuMetody syntézy vegetačních jednotek a zpracování kvantitativních znakůDigitalizace vegetačních dat - počítačové databázeEkologické základy monitorování, ekologické metody, sběr údajů a jejich zaznamenáváníRostlinné a živočišné indikátory, postavení biologických indikátorů v monitorovacích programechRozmanitost, početnost a druhové složení, použití indexů diverzityPodobnost, indexy podobnosti společenstev, jejich použití a vyhodnocováníBiologické monitorování vod, kvalita vody, monitorování účinků odpadních vodMonitorování účinků insularizace, úloha přírodních rezervací a monitoring insulárních společenstevMonitorování krajiny a jejího využívání, třídy a klasifikace krajiny, programy monitorování krajinyPosuzování a monitorování vlivů na životní prostředí, EIA, monitorování dopadu ropných haváriíCvičeníZáměřování, využití map, vertikální a horizontální transekt, bisektVegetační snímky, zpracování, zapisováníStrukturní znaky společenstva, zápisy do elektronických databázíStanovení vhodných indikátorových modelů podle zkoumaného prosředí a jejich použití v praxiHodnocení výsledků odběrových metod pomocí indexů synekologické analýzy prostředíKvalitativní a kvantitativní průzkumy prostředí, frekvence odběrů vzorků a lokalizacePoužití environmentálních a biotických indexů v praxiMonitorování na různých úrovních biologické organizace, strukturalizace ekosystémů pro monitoringSběry modelových skupin, jejich třídění, hodnocení a uchování, analýza a prezentace údajůndexy pro monitorování kvality vody, klasifikace vodstva pro monitoringVztahy mezi společenstvy v přírodních rezervacích a monitorování jejich vlivu na okolní ekosystémyMonitorování antropogenní zátěže na prosředí, krajinné složky a jejich využitíEIA a její programy, monitorování dopadu ropného znečištění na pobřežní společenstvaMonitorování druhů jako základ jejich ochrany, Červená kniha
Získané způsobilosti
Znalosti:Zná a dovede popsat základní vztahy mezi organismy v prostředí. Zná indexy synekologické analýzy prostředí. Dokáže rozlišit míry antropogenní zátěže prostředí pomocí základních modelových skupin organismů. Dokáže aplikovat kvantitativní a kvalitativní odběrové metody v terénu a vyhodnotit získaná data. Dokáže vytvářet informační databáze. Dokáže provádět základní průzkum prostředí pro potřeby biologického hodnocení.Dovednosti:Umí využít a aplikovat základní indexy využívané v analýze prostředí. Umí vyvětlit vztahy mezi biotickou a abiotickou složkou v prostředí. Dokáže v praxi aplikovat metody odběru materiálu. Dokáže provést základní třídění materiálu a jeho vyhodnocení. Je schopen odhadnout míru antropické zátěže prostředí. Umí připravit, provést a sestavit zprávu o provedeném výzkumu. Umí využívat základní observační metody v terénu.Kompetence - komunikace:Může působit jak pod vedením, tak v týmové spolupráci. Je schopen komunikovat v českém jazyce s účelným využíváním odborné terminologie daného předmětu. Umí formulovat, diskutovat a prezentovat vlastní názory, dokáže srozumitelně sdělovat informace, myšlenky, konkretizovat problémy a navrhovat možná řešení.Kompetence - úsudek:Je schopen přistupovat ke své práci tvořivě a iniciativně. Je schopen posoudit, zhodnotit a aplikovat informační zdroje (odborná literatura, dokumenty, databáze, webové stránky apod.), při tvoření úsudku dále využívá vlastní zkušenosti i zkušenosti odborníků. Je také připraven zorganizovat běžnou práci podřízeným osobám a účinně ji posoudit a zkontrolovat.
Literatura
ZákladníChytrý, M., Kučera, T., Kočí, M., Grulich, V., Lustyk, P. (eds.). 2010. Katalog biotopů České republiky. Ed. 2. Agentura ochrany přírody a krajiny ČR. Praha. 445 s. ISBN 9788087457023.Novák, J., Skalický, M. 2012. Botanika cytologie, histologie, organologie a systematika. 3. vyd. Powerprint. Praha. 336 s. ISBN 9788087415535.Bejček V., Šťastný K. [eds.] (2001) Metody studia ekosystémů. Lesnická práce, Praha, 112 s. ISBN 80-86386-19-8Spellerberg I. F. (1995) Monitorování ekologických změn. Český ústav ochrany přírody, Brno, 187 s. ISBN 80-901855-2-5Begon M., Harper J. L., Townsend C. R. (1997) Ekologie jedinci, populace společenstva. Universita Palackého, Olomouc, 949 s. ISBN 80-7067-695-7.DoporučenáGoldsmith B. (ed.) (1991) Monitoring for conservation and ecology. Chapman and Hall, London, 275 s. ISBN 0412355906
Požadavky
Zoologie
Garant
Ing. Štěpán Kubík, Ph.D.