Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy biomonitoringu - Bc. (AEA31E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu AEA31E - Základy biomonitoringu - Bc., Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Předmět napomáhá pochopit principy při určování kvality biotopů podle indikátorových modelů. Hlavním cílem je seznámit studenty s kvalitativními a kvantitativními metodami biomonitoringu prostředí, s jejich hodnocením pomocí metod synekologické analýzy a s praktickým využitím získaných výsledků.

Osnova

PřednáškaÚvod do problematiky environmentálního a biologického monitorování prostředí, pojmyHistorický přehled, světové programy a monitorující organizace, biomonitoring v USA a v EvropěVymezení studovaného území, metody zakreslování struktury a složení vegetačního krytuMetody studia flóry a vegetace, analýza porostuMetody syntézy vegetačních jednotek a zpracování kvantitativních znakůDigitalizace vegetačních dat - počítačové databázeEkologické základy monitorování, ekologické metody, sběr údajů a jejich zaznamenáváníRostlinné a živočišné indikátory, postavení biologických indikátorů v monitorovacích programechRozmanitost, početnost a druhové složení, použití indexů diverzityPodobnost, indexy podobnosti společenstev, jejich použití a vyhodnocováníBiologické monitorování vod, kvalita vody, monitorování účinků odpadních vodMonitorování účinků insularizace, úloha přírodních rezervací a monitoring insulárních společenstevMonitorování krajiny a jejího využívání, třídy a klasifikace krajiny, programy monitorování krajinyPosuzování a monitorování vlivů na životní prostředí, EIA, monitorování dopadu ropných haváriíCvičeníZáměřování, využití map, vertikální a horizontální transekt, bisektVegetační snímky, zpracování, zapisováníStrukturní znaky společenstva, zápisy do elektronických databázíStanovení vhodných indikátorových modelů podle zkoumaného prosředí a jejich použití v praxiHodnocení výsledků odběrových metod pomocí indexů synekologické analýzy prostředíKvalitativní a kvantitativní průzkumy prostředí, frekvence odběrů vzorků a lokalizacePoužití environmentálních a biotických indexů v praxiMonitorování na různých úrovních biologické organizace, strukturalizace ekosystémů pro monitoringSběry modelových skupin, jejich třídění, hodnocení a uchování, analýza a prezentace údajůndexy pro monitorování kvality vody, klasifikace vodstva pro monitoringVztahy mezi společenstvy v přírodních rezervacích a monitorování jejich vlivu na okolní ekosystémyMonitorování antropogenní zátěže na prosředí, krajinné složky a jejich využitíEIA a její programy, monitorování dopadu ropného znečištění na pobřežní společenstvaMonitorování druhů jako základ jejich ochrany, Červená kniha

Získané způsobilosti

Znalosti:Zná a dovede popsat základní vztahy mezi organismy v prostředí. Zná indexy synekologické analýzy prostředí. Dokáže rozlišit míry antropogenní zátěže prostředí pomocí základních modelových skupin organismů. Dokáže aplikovat kvantitativní a kvalitativní odběrové metody v terénu a vyhodnotit získaná data. Dokáže vytvářet informační databáze. Dokáže provádět základní průzkum prostředí pro potřeby biologického hodnocení.Dovednosti:Umí využít a aplikovat základní indexy využívané v analýze prostředí. Umí vyvětlit vztahy mezi biotickou a abiotickou složkou v prostředí. Dokáže v praxi aplikovat metody odběru materiálu. Dokáže provést základní třídění materiálu a jeho vyhodnocení. Je schopen odhadnout míru antropické zátěže prostředí. Umí připravit, provést a sestavit zprávu o provedeném výzkumu. Umí využívat základní observační metody v terénu.Kompetence - komunikace:Může působit jak pod vedením, tak v týmové spolupráci. Je schopen komunikovat v českém jazyce s účelným využíváním odborné terminologie daného předmětu. Umí formulovat, diskutovat a prezentovat vlastní názory, dokáže srozumitelně sdělovat informace, myšlenky, konkretizovat problémy a navrhovat možná řešení.Kompetence - úsudek:Je schopen přistupovat ke své práci tvořivě a iniciativně. Je schopen posoudit, zhodnotit a aplikovat informační zdroje (odborná literatura, dokumenty, databáze, webové stránky apod.), při tvoření úsudku dále využívá vlastní zkušenosti i zkušenosti odborníků. Je také připraven zorganizovat běžnou práci podřízeným osobám a účinně ji posoudit a zkontrolovat.

Literatura

ZákladníChytrý, M., Kučera, T., Kočí, M., Grulich, V., Lustyk, P. (eds.). 2010. Katalog biotopů České republiky. Ed. 2. Agentura ochrany přírody a krajiny ČR. Praha. 445 s. ISBN 9788087457023.Novák, J., Skalický, M. 2012. Botanika cytologie, histologie, organologie a systematika. 3. vyd. Powerprint. Praha. 336 s. ISBN 9788087415535.Bejček V., Šťastný K. [eds.] (2001) Metody studia ekosystémů. Lesnická práce, Praha, 112 s. ISBN 80-86386-19-8Spellerberg I. F. (1995) Monitorování ekologických změn. Český ústav ochrany přírody, Brno, 187 s. ISBN 80-901855-2-5Begon M., Harper J. L., Townsend C. R. (1997) Ekologie jedinci, populace společenstva. Universita Palackého, Olomouc, 949 s. ISBN 80-7067-695-7.DoporučenáGoldsmith B. (ed.) (1991) Monitoring for conservation and ecology. Chapman and Hall, London, 275 s. ISBN 0412355906

Požadavky

Zoologie

Garant

Ing. Štěpán Kubík, Ph.D.