Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Zoologie obratlovců - Bc. (AEA76E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu AEA76E - Zoologie obratlovců - Bc., Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je seznámit studenty se zoologií obratlovců vztahující se k biomonitoringu a ochraně životního prostředí. Jsou zdůrazňovány jednotlivé organizmy i skupiny významné jako indikátoři kvality životního prostředí, dále významní rezervoároví živočichové, přenašeči infekčních chorob. Předmět se dále zabývá fylogenezí obratlovců, postavením bioregulátorů v přírodě, živočichy významnými pro myslivost, tvorbu a ochranu životního prostředí, ochranu genofondu.

Osnova

PřednáškaPodmínky zkoušky, doporučená literatura, zásady systematiky, teorie kladistikyBazální informace o Evoluci - koncept druhu, přírodní výběr, pohlavní výběr, fixace znaků, adaptaceMechovky(Bryozoa), Ostnokožci (Echinodermata), Polostrunatci (Hemichordata) - fylogeneze, morfologie, ekologieSliznatky(Myxiny), Mihule(Cephalaspidomorphi), Paryby (Chondrichthyes) - fylogeneze, morfologie, ekologiePaprskoploutví (Actinopterygii) - morfologie, rozmnožování, vývoj, chování, nároky na prostředí, charakteristika řádůPaprskoploutví (Actinopterygii) - rybolov, nároky na prostředí, introdukované druhy a jejich vliv, charakteristika řádůObojživelníci (Amphibia) - fylogeneze, morfologie, ekologie, etologie, charakteristika řádůPlazi (Reptilia)- fylogeneze, morfologie, ekologie, etologie, charakteristika řádůPtáci (Aves) - fylogeneze, morfologie, charakteristika nadřádůPtáci (Aves) - ekologie, etologieSavci (Mammalia) - fylogeneze, morfologie, charakteristika nadřádůSavci (Mammalia) - ekologie, etologieČlověk (Homo) - fylogeneze, zajímavosti z morfologie, ekologie, evoluční psychologieRepetitorium základních získaných poznatků před zkouškouCvičeníPodmínky zápočtu, doporučená literatura, příklady z kladistikyEchinodermata, Hemichordata, Xenoturbellida Urochordata, Cephalochordata - ukázky hlavních zástupcůMyxini, Cephalaspidomorphi, Sarcopterygii, Actinopterygii - ukázky hlavních zástupcůActinopterygii, Chondrichthyes - ukázky hlavních zástupcůAmphibia - ukázky zástupců žijících v ČR a hlavních světových, poslech hlasů, práce s klíčemReptilia - ukázky zástupců žijících v ČR a hlavních světových, poslech hlasů, práce s klíčemAves - ukázky zástupců žijících v ČR , práce s klíčemAves - ukázky hlavních zástupců žijících ve světěAves - video ukázky chování ptáků, poslech hlasůMammals - ukázky zástupců žijících v ČR , práce s klíčemMammals - ukázky hlavních zástupců žijících ve světěOsteologie - lebeční znaky k odlišení řádů savců, ukázky specifických znaků na kostrách obratlovců, skeletochronologieExkurze do Národního MuzeaPoznávačka - zápočet (první termín v rámci zápočtového týdne)

Získané způsobilosti

Znalosti:Studenti mají obecný přehled o světovém odvětví zemědělské výroby ve vodním prostředí - akvakultuře a znají stav i problémy současného světového lovného rybářství. Znají geografické rozdělení akvakulturních aktivit. Studenti mají znalosti o vodním prostředí a specifikách produkce organické hmoty ve vodě a vztazích mezi jednotlivými ekologickými složkami prostředí. Znají základní informace o akvakulturních technologiích pěstování rostlin, chovu měkkýšů, korýšů, mořských a sladkovodních ryb. Studenti jsou seznámeni s obecnými znalostmi aplikovanými při chovu ryb v oblastech anatomie, fyziologie a genetiky ryb, výživy a krmení ryb. Vědí, jaké jsou principy extenzivních a intenzivních chovů a znají problémy akvakultury z pohledu zatížení prostředí.Dovednosti:Studenti se umí orientovat v celé rozmanité oblasti produkce biomasy z vodního prostředí a to jak formou chovu, tak formou lovu či sběru. Znají významné druhy chované v akvakultuře a mají základy technologie jejich chovů. Znají principy hodnocení kvality prostředí podle basálních akvakulturních kritérií.Kompetence - komunikace:Absolvent předmětu je schopen působit jak pod vedením, tak v týmové spolupráci. Je schopen jednat v rámci svých odborných znalostí, dovedností a způsobilostí v českém a cizím jazyce s použitím odborné terminologie daného předmětu. Umí srozumitelně a přesvědčivě sdělovat vlastní odborné názory odborníků i širší veřejnosti.Kompetence - úsudek:Přistupuje ke své práci tvořivě a iniciativně. Je schopen identifikovat a aplikovat informační zdroje (odborná literatura, dokumenty, databáze, webové stránky apod.) a dále klasifikovat a hodnotit výsledky a závěry odborného a vědeckého výzkumu v koherentní formě v rámci tohoto předmětu i předmětů příbuzných. Je schopen plánovat, podporovat a řídit činnost ostatních členů týmu.

Literatura

ZákladníLangrová et al (2005) Zoologie. FAPPZ ČZU, Praha, ISBN 80-213-1328-5Langrová, I., Kurfurst, J., Vrabec, V., Kubík, Š., Barták, M. (2006) Pracovní sešit ze Zoologie. FAPPZ ČZU, Praha, 156 s. ISBN 80-213-0887-7Langrová, I., Kurfurst, J., Vrabec, V., Kubík, Š., Barták, M. (2002) Cvičení ze zemědělské zoologie. AF ČZU, Praha, 156 s. ISBN 80-213-0887-7DoporučenáAnděra M., Bejček K., Červená A., Červený J., Hanel L., Hudec K., Macek J., Moravec a kol. (1998 - 2002) Svět zvířat, 12 dílů. Albatros, Praha, ISBN 80-00-00829-7Baruš V., Oliva, O. (1995) Fauna ČR a SR - Mihulovci a ryby. 1. a 2 díl. Academia Praha, 623, 698 s. ISBN 80-200-0501-3Baruš V., Oliva O. (1992) Fauna ČSFR, sv. 25. Obojživelníci - Amphibia. Academia, Praha, 338 s. ISBN 80-200-0433-5Baruš V., Oliva O. (1992) Fauna ČSFR, sv. 26. Plazi - Reptilia. Academia, Praha, 222 s. ISBN 80-200-0082-8Bejček V., Šťastný K., Hudec K. (1995) Atlas zimního rozšíření ptáků v České republice 1982-1985. H&H, MŽPČR, 270 s. ISBN 80-85787-94-6Geisler J. (1983) Zoologie obratlovců, Academia, Praha, 535 s.Kaestner A., Starck D. (1995) Lehrbuch der Speziellen Zoologie. Wirbeltiere 5/1,2. Teil, Gustav Fischer Verlag, 1240 s. ISBN3-334-60453-5Laštůvka Z., Gaisler J., Krejčová P., Pelikán J. (1996) Zoologie pro zemědělce a lesníky. Konvoj, Brno, 266 s. ISBN 80-85615-50-9Mikátová B., Vlašín M., Zavadil V. (2001) Atlas rozšíření plazů v České republice. AOPK ČR, Brno, Praha, 257 s. ISBN 80-85813-94-7Moravec J. (1994) Atlas rozšíření obojživelníků v České republice. Národní muzeum, Praha, 136 s.Moyle P., Czech J. J. (1996) Fisches. An introduction to ichtyology. Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey, 527 s. ISBN 0-13-372996-6Nelson J.S. (1994) Fishes of the World. 3rd edition, John Wiley & Sons, New York, 600 s. ISBN 0-47-154713-1Roček Z. (2002) Historie obratlovců. Evoluce, fylogeneze, systém. Academia, Praha, 512 s. ISBN 80-200-0858-6Sigmund L. et al. (1992) Zoologie strunatců. UK Praha, 486 s. ISBN 80-7066-531-9Veselovský Z. (2002) Obecná ornitologie. Academia, Praha, 357 s. ISBN 80-214-1872-9

Požadavky

žádné

Garant

Mgr. Oldřich Kopecký, Ph.D.