Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Zoologie - Bc. (AEA80E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu AEA80E - Zoologie - Bc., Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je seznámit studenty se základy zoologických disciplin se vztahem na zemědělskou problematiku a s důrazem na ochranu životního prostředí. Jsou zdůrazňovány skupiny významné pro domestikaci, prevenci proti parazitům hospodářských zvířat, původcům onemocnění, rezervoárovým živočichům, přenašečům, bioregulátorům. Postavení živočišných škůdců a bioregulátorů, tvorba i úrodnost půdy, hydrobiologie, myslivost, tvorba a ochrana životního prostředí, bioindikace, ochrana geofondu.

Osnova

PřednáškaÚvod, vymezení biologického druhu, populace, seznámení se zoologickou nomenklaturou, zoologická literaturaŽivočišná buňka, evoluční organologie, rozmnožování a ontogeneze, výživa, společenstva půdních živočichůProtozoa, vliv prvoků na půdní úrodnost, na čištění vod, prvoci jako původci chorob, bioindikátořiPlathelminthes, bioindikace, ektoparazité ryb, ploštěnci jako původci chorob domácích a hospodářských zvířatMoluscaAcanthocephalaChelicerataCrustaceaTracheataApterygota, Paleoptera, Blatoidní a Hemipteroidní řády hmyzuEndopterygotní řády hmyzuActinopterygii, Amphibia, ReptiliaAvesMammaliaCvičeníVyužití mikroskopické techniky v zoologii: stanovení volné pracovní vzdálenosti, proměření mikroskopuProtozoa: mikroskopování a vlastní nákres živých kultur a trvalých preparátů, ukázka histologických řezůCnidaria, Plathelmintes: demonstrace živých nezmarů a ploštěnek, prohlídka trvalých preparátů motolic, tasemnicMollusca: prohlídka trvalého preparátu coelom, pitva Helix pomatia, ukázka ulit u nás žijících zástupcůPedobiologie, edafon, Annelida: opaskovci: pitva Lumbricus terrestris, video žížala, pijavice (válce), mnohoštětinatciNematoda: prohlídka mikropreparátů (tělní dutina, strongylida), nativ infekční larvy strongylidů a volně žijící hlísticeHydrobiologie, zooplankton, Crustacea: mikroskopování trvalých preparátů drobných korýšů, fixovaný zooplanktonChelicerata: video Svět pavoučích sítí, mikroskopování a vlastní nákres trvalých preparátů roztočů, prohlídka válcůApterygota, Paleoptera: mikroskopování trvalých preparátů rybenka domácí, prohlídka fixovaného materiáluBlatoidní a Hemipteroidní řády hmyzu: pitva Periplaneta americana, prohlídka entokrabic se zástupci řádůEndopterygotní řády hmyzu: prohlídka entokrabic se zástupci jednotlivých řádů a fixovaných zástupců v epruvetáchPisces: ukázka našich zástupců (obrazové karty, fixovaní zástupci), pitva zástupce čeledi CyprinidaeZáklady ornitologie: ukázka vybraných vycpaných zástupců jednotlivých řádů, hlasy ptákůZáklady mammologie s praktickými příklady: ukázka vybranýchi vyspaných zástupců, ukázka kostí, lebek

Získané způsobilosti

Znalosti:Studenti mají základní znalosti obecné i systematické zoologie. Pochopili podstatu zoologického systému a znají současně platný systém eukaryotických organismů, včetně principu jeho tvorby. Vědí, jaké taxonomické znaky se využívají při třídění organismů. Jsou schopni zdůvodnit příbuznost jednotlivých taxonů. Jsou si vědomi toho, že zoologický systém je otevřený a neustále se podle nových poznatků mění.Dovednosti:Studenti jsou schopni využít svých znalostí k orientaci v zoologickém systému. Podle základních taxonomických znaků umí systematicky zařadit hlavní zástupce každého taxonu. Definují význam hlavních zástupců jednotlivých taxonů pro zemědělství, přírodu, i pro člověka samotného (domestikace, bioindikátoři, mutualisti, paraziti, škůdci).Kompetence - komunikace:Student je schopen působit jak pod vedením, tak v týmu s ostatními spolupracovníky. Umí formulovat a prezentovat vlastní názory, dokáže srozumitelně sdělovat informace, myšlenky, konkretizovat problémy a možná řešení.Kompetence - úsudek:Student je schopen přistupovat k přidělené práci iniciativně a tvořivě. Při tvoření úsudku využívá relevantní informace (odborná a vědecká literatura, vlastní zkušenosti, zkušenosti odborníků), nese odpovědnost za hodnocení a zlepšování pracovních činností. Student má schopnost v rámci určitých pravidel řídit kolektiv, a to za okolností, které jsou obvykle známé.

Literatura

ZákladníLangrová, I. et al., (2006) Zoologie, skriptum FAPPZ ČZU Praha, 268 s.Kolektiv autorů, 2010 Pracovní sešit ze zoologie, skriptum FAPPZ ČZU Praha, 157 s. ISBN 978-80-213-2099-4

Požadavky

žádné

Garant

doc. Ing. Jaroslav Vadlejch, Ph.D.