Předmět Zoologie v tropech a subtropech - Bc. (AEI01E)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu AEI01E - Zoologie v tropech a subtropech - Bc., Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
U vybraných skupin zoologického systému je kladen důraz na charakteristické znaky:morfologické, pohyb, výživu, chování, reprodukci, rozšíření, život populací, adaptaci na vhodnost prostředí, bioindikaci a bioregulaci. Význam pro zdraví a výživu zvířat a člověka v podmínkách Palearktické, Etiopské, Orientální a Neotropické oblasti. Ochrana vzácných a ohrožených druhů, využití domestikovaných zvířat.
Osnova
PřednáškaDistribuce živočichů a ekologiePROTOZOA, charakteristiky, výběr zdravotně závažných původců parazitóz zvířat a člověkaAPICOMPLEXA, cyklus, patogenní druhy parazitůMETAZOA-zárodečné listy,PORIFERA a CNIDARIAMOLLUSKA, vývoj, potrava, prostředí,mezihostitelé,škůdciNEMATHELMINTHES, morfologie, vývoj, diagnostika a prevence parazitů, ochrana rostlinARTHROPODATRACHEATA, rozdělení, morfologie, reprodukce a vývojINSECTA, řády s proměnou Holometabola, význam, boj se škůdci, ochranaDeuterostomiaAMPHIBIA a REPTILIAAVES, ekologie, význam, systém, příklady tropické fauny, bioindikaceMAMMALIA, charakteristika, zastoupení, ekologie, význam, bioregulace, příklady tropické faunyDomestikovaní ptáci a savciCvičeníVyužití mikroskopické techniky v zoologii: stanovení volné pracovní vzdálenosti, proměření mikroskopuProtozoa: mikroskopování a vlastní nákres živých kultur a trvalých preparátů, ukázka histologických řezůCnidaria, Plathelmintes: demonstrace živých nezmarů a ploštěnek, prohlídka trvalých preparátů motolic, tasemnicMollusca: prohlídka trvalého preparátu coelom, pitva Helix pomatia, ukázka ulit u nás žijících zástupcůPedobiologie, edafon, Annelida: opaskovci: pitva Lumbricus terrestris, video žížala, pijavice (válce), mnohoštětinatciNematoda: prohlídka mikropreparátů (tělní dutina, strongylida), nativ infekční larvy strongylidů a volně žijící hlístiHydrobiologie, zooplankton, Crustacea: mikroskopování trvalých preparátů drobných korýšů, fixovaný zooplanktonChelicerata: video Svět pavoučích sítí, mikroskopování a vlastní nákres trvalých preparátů roztočů, prohlídka válcůApterygota, Paleoptera: mikroskopování trvalých preparátů rybenka domácí, prohlídka fixovaného materiáluBlatoidní a Hemipteroidní řády hmyzu: pitva Periplaneta americana, prohlídka entokrabic se zástupci řádůEndopterygotní řády hmyzu: prohlídka entokrabic se zástupci jednotlivých řádů a fixovaných zástupců v epruvetáchPisces: ukázka našich zástupců (obrazové karty, fixovaní zástupci), pitva zástupce čeledi CyprinidaeZáklady ornitologie: ukázka vybraných vycpaných zástupců jednotlivých řádů, hlasy ptákůZáklady mammologie s praktickými příklady: ukázka vybranýchi vyspaných zástupců, ukázka kostí, lebek
Získané způsobilosti
Znalosti:Zná a dovede popsat základní anatomicko-morfologickou stavbu živočišného těla. Dokáže rozlišit jednotlivé struktury na úrovni organologické a je schopen zasadit je do obecných souvislostí růstu a vývoje živočicha. Zná systém bezobratlých i obratlovců s ohledem na taxony převážně tropických a subtropických oblastí, taxonomické jednotky a zoologickou nomenklaturu. Umí definovat, popsat a určit taxony na jednotlivých úrovních, zejména řádů, čeledí a druhů. Umí vysvětlit význam a možnosti využití důležitých živočišných druhů, zejména ve vztahu k člověku. Dokáže identifikovat závažná onemocnění člověka a hospodářských zvířat jejichž příčinou je negativní působení jednobuňečných organismů či bezobratlých.Dovednosti:Umí identifikovat na základě diakritických znaků jednotlivé taxony na druhové úrovni a zařadit je do vyšších taxonomických jednotek. Dokáže připravovat s využitím základních mikroskopických technik nativní preparáty a interpretovat jednotlivé anatomické struktury. Dokáže rozlišit jednotlivé struktury, tkáně a orgány u bezobratlých i obratlovců. Umí připravit, provést a sestavit protokol o výsledku mikroskopického pozorování nebo pitvy živočicha. Dokáže prakticky aplikovat základní metody sběru a konzervace živočichů. Je schopen vysvětlit vztahy mezi živočichy a prostředím.Kompetence - komunikace:Může působit jak pod vedením, tak v týmové spolupráci. Je schopen komunikovat v českém jazyce s účelným využíváním odborné terminologie daného předmětu. Umí formulovat, diskutovat a prezentovat vlastní názory, dokáže srozumitelně sdělovat informace, myšlenky, konkretizovat problémy a navrhovat možná řešení.Kompetence - úsudek:Je schopen přistupovat ke své práci tvořivě a iniciativně. Je schopen posoudit, zhodnotit a aplikovat informační zdroje (odborná literatura, dokumenty, databáze, webové stránky apod.), při tvoření úsudku dále využívá vlastní zkušenosti i zkušenosti odborníků. Je také připraven zorganizovat běžnou práci podřízeným osobám a účinně ji posoudit a zkontrolovat.
Literatura
ZákladníLangrová, I., Vrabec, V., Kubík, Š., Jankovská, I., Kalous, L., Kurfurst, J., Brantlová, S., Funk, A.,Barták, M. 2009.Základy zoologie, skriptum FAPPZ ČZU, p.202. ISBN978-80-213-1987-5.Barták, M., Brantlová, S., Fechtner, J, Kalous, L., Kopecký, O., Kubík, Š, Kurfürst, J., Langrová, I., Vadlejch, J., Vrabec, V. 2010. Pracovní sešit ze zoologie. Česká zemědělská univerzita v Praze, Praha, 191 s. ISBN 978-80-213-2099-4
Požadavky
žádné
Garant
Ing. Štěpán Kubík, Ph.D.