Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Výživa rostlin a diagnostika poruch - Mgr. (AHA18E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu AHA18E - Výživa rostlin a diagnostika poruch - Mgr., Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Prohloubení teoretických poznatků o příjmu živin rostlinami, podmínkách ovlivňujících příjem, jejich transport a využití v rostlinách. Hlavní úloha jednotlivých živin v rostlinách a předpoklady pro zajištění harmonického výživného stavu. Diagnostické metody výživného stavu rostlin, projevy nevhodné výživy rostlin a možnosti jejich eliminace.

Osnova

PřednáškaChemické složení rostlin, rozdělení živin, zvláštnosti jednotlivých druhů a odrůdPříjem živin rostlinami - mechanismy průniku živin do buňky a kořenů, vnější a vnitřní prostorPrincipy aktivního a pasivního příjmu živin, transport živin a látek v rostlináchÚloha kořenů a rhizosféry v příjmu a výdeji živin a látekVliv půdních podmínek na příjem a využití živin rostlinami (pH, redox potenciál, sorpce, zrnitost, obsah a kvalita OL)Vliv povětrnostních podmínek na příjem a využití živin, vzájemné spolupůsobení s ostatními faktoryPříjem živin nadzemními částmi rostlin, mimokořenová výživa, vhodná hnojiva a jejich použitíDiagnostika výživného stavu rostlin, vizuální projevy nevhodného výživného stavuFunkce dusíku, síry a fosforu v rostlinách, jejich příjem a potřebaÚloha draslíku, vápníku a hořčíku v rostlinách, jejich příjem a potřebaÚloha mikroelementů, jejich příjem a potřebaPříjem užitečných a ostatních prvků rostlinami, jejich potřeba a úlohaPříjem rizikVzájemné vztahy mezi výživným stavem rostlin a fyziolCvičeníAnalýza rostlinného materiálu, používané postupy, mineralizaceStanovení celkového dusíku v rostlináchObsah C a S v rostlináchObsah K, Ca a Mg v rostlináchObsah P a Cl v rostlinách Obsah Zn a Cu v rostlináchObsah Cd a Pb v rostlináchÚloha nitrátů v rostlinách, jejich stanovení a hodnoceníPosuzování výživného stavu rostlin metody a postupVýživný stav a příznaky nedostatku či nadbytku N, S a PVýživný stav a příznaky nedostatku K, Cl, Ca a MgVýživný stav a příznaky nedostatku či nadbytku Fe, Mn, Zn, CuVýživný stav a příznaky nedostatku či nadbytku Mo, BKriteria a hodnocení obsahu rizikových prvků v rostlinách

Získané způsobilosti

Znalosti:Absolvent předmětu má široké teoretické znalosti o příjmu živin rostlinami, podmínkách ovlivňujících jejich příjem, transport a využití v rostlinách. Zná hlavní úlohu jednotlivých živin v rostlinách. Umí definovat předpoklady pro zajištění harmonického výživného stavu. Zná diagnostické metody výživného stavu rostlin. Umí rozeznat projevy nevhodné výživy rostlin a orientuje se v možnostech jejich eliminace.Dovednosti:Umí samostatně provádět analýzy rostlin a tvůrčím způsobem využívat jejich výsledky pro hodnocení výživného stavu rostliny. Je schopen určit projevy nedostatků jednotlivých živin a doporučit možnosti jejich odstranění. Projevy nedostatků je schopen odlišit od poškození rostlin biotickým stresem či jinými faktory, např. počasím.Kompetence - komunikace:Absolvent předmětu může pracovat pod vedením i v týmové spolupráci. Je schopen jednat v rámci svých odborných znalostí, dovedností a způsobilostí v českém a cizím jazyce s použitím odborné terminologie tohoto předmětu. Umí prezentovat výsledky své práce i srozumitelně a přesvědčivě sdělovat závěry, které z výsledků vyplývají, odborné i širší veřejnosti.Kompetence - úsudek:Přistupuje ke své práci tvořivě a iniciativně. Je schopen pracovat s výsledky chemických analýz i s informačními zdroji (odborná literatura, dokumenty, databáze, webové stránky apod.), hodnotit jejich relevantnost a dále využívat výsledky a závěry výzkumu v rámci tohoto předmětu i předmětů příbuzných. Je schopen plánovat, podporovat a řídit činnost ostatních členů týmu.

Literatura

ZákladníJazyk výuky: ČeštinaVaněk V., Balík J., Černý J., Pavlík M., Pavlíková D., Tlustoš P., Valtera J. (2012) Výživa zahradních rostlin. Academia, 568 s. ISBN 978-80-200-2147-2Vaněk V., Balík J., Pavlíková D., Tlustoš P. (2002) Výživa a hnojení polních a zahradních plodin. Ing. M. Sedláček, 3. vydání, 132 s., ISBN 80-902413-7-9Mengel K., Kirkby E.A. (1987) Principles of plant nutrition. International Potash Institute, Bern, 687 s., ISBN 3-906-535-03-7Procházka S. et al. (1998) Fyziologie rostlin. Academia, Praha, 484 s., ISBN 80-200-0586-2Vaněk V., Balík J., Pavlíková D., Tlustoš P. (2007) Výživa polních a zahradních plodin. Profi Press, 176 s., ISBN 976-80-86726-25-0DoporučenáJazyk výuky: ČeštinaBould C. et al. (1983) Diagnosis of mineral disorders in plants. Vol. 1 Principles. MAFF/ARC, London, 170 s., ISBN 011-240805-2Bergmann W., Čumakov A. (1977) Kl'úč na určovanie porúr vo výžive rastlín. Príroda Bratislava - VEB G. Fischer Verlag Jena, 296 s.Scaife A., Turner M. (1983) Diagnosis of mineral disorders in plants. Vol. 2 Vegetables. MAFF/ARC, London, 95 s., ISBN 011-240804-4Nutrient deficiencies and toxicities of plants. APS Press - digital image collections, ISBN 0-89054-255-4Marschner H. (1995) Mineral nutrition of higher plants. Academic Press, London, 889 s., ISBN 0-12-473542-8Mengel K., Kirkby E.A. (1987) Principles of plant nutrition. Intern. Potash Institute, Bern, 687 s., ISBN 3-906-535-03-7Salisbury F.B., Ross C.W. (1992) Plant Physiology. 4th ed., Wadsworth Publishing, Belmont, California, 682 s., ISBN 0-534-15162-0Reuter D.J., Robinson J.B. (eds.) (1997) Plant analysis - an interpretation manual. 2nd ed., CSIRO Australia, 572 s., ISBN 0-643-05938-5

Požadavky

žádné

Garant

prof. Ing. Václav Vaněk, CSc.