Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Hnojiva a legislativa - Mgr. (AHA20E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu AHA20E - Hnojiva a legislativa - Mgr., Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem je seznámení studentů s principy výroby průmyslových hnojiv a jejich správného agronomického použití z hlediska ochrany životního prostředí i využití dodaných živin rostlinami. U statkových hnojiv je kladen důraz na kvalitativní prvky a jejich ovlivnění způsobem ošetření hnojiv. Dále jsou zařazena témata věnovaná legislativním předpisům pro uvádění hnojiv do oběhu a manipulaci s nimi.

Osnova

PřednáškaHnojiva - charakteristika a vlastnosti, statková hnojivaStatková hnojivaMinerální hnojiva jednosložková, dusíkatá hnojiva - výroba a agronomické použitíFosforečná hnojiva - výroba a agronomické použitíDraselná hnojiva - výroba a agronomické použitíVápenatá a hořečnatá hnojiva - výroba a agronomické použitíHnojiva se sírou a speciální hnojiva - výroba a agronomické použitíVícesložková hnojiva - dvojitá, trojitá; speciální vícesložková hnojiva, pomocné látky; přednosti a nedostatkyHnojiva s mikroelementyAplikátory minerálních a organických hnojivUvádění hnojiv do oběhu, registrace hnojiv, označení a balení hnojiv a pomocných látekSkladování hnojiv, bezpečnost při práci s hnojivy, míchání průmyslových hnojivRizikové látky a jejich limitní obsahy v hnojivechAplikace hnojiv v PHO, vedení evidence o použití hnojivCvičeníSortiment minerálních hnojiv - zásady poznáváníPoznávání minerálních hnojivStanovení základních fyzikálních parametrů minerálních hnojivStanovení N v minerálních hnojivechStanovení volné kyseliny fosforečné a P v minerálních hnojivechStanovení K, Ca, Mg v minerálních hnojivechStanovení Cl a síranů v minerálních hnojivechMineralizace organických hnojiv, obsah organických látekStanovení obsahu N v organických hnojivech (poměr C:N)Analýza organických hnojiv - stanovení vybraného rizikového prvkuProjekt ekonomického zhodnocení obsahu živin ve vybraných minerálních a organických hnojivechProjekt optimálního složení směsných minerálních hnojivZpracování projektu - výroba a sortiment hnojiv v různých oblastech světaExkurze do vybraného podniku na výrobu minerálních hnojiv

Získané způsobilosti

Znalosti:Má široké znalosti o minerálních a statkových hnojivech. Dovede podrobně popsat jejich výrobu i používané základní suroviny. Je schopen definovat podmínky ovlivňující kvalitu hnojiv (suroviny, skladování apod.). Zná legislativu ČR i EU, která se týká výroby, skladování i používání hnojiv. Orientuje se v systému evidence spotřeby hnojiv i jejich registrace.Dovednosti:Umí samostatně provádět analýzy hnojiv a vyhodnocení výsledků. Dovede tvůrčím způsobem zpracovat evidenci použitých minerálních i statkových hnojiv. Je schopen zhodnotit dodržování tzv. nitrátové směrnice a dalších předpisů týkajících se používání a skladování hnojiv. Dovede samostatně využít těchto poznatků pro omezení ztrát živin i pro ochranu životního protředí.Kompetence - komunikace:Absolvent předmětu je schopen pracovat pod vedením i v týmové spolupráci. Je schopen jednat v rámci svých odborných znalostí, dovedností a způsobilostí v českém a cizím jazyce s použitím odborné terminologie daného předmětu. Umí prezentovat výsledky své práce i srozumitelně a přesvědčivě sdělovat závěry, které z výsledků vyplývají, odborné i širší veřejnosti.Kompetence - úsudek:Přistupuje ke své práci tvořivě a iniciativně. Je schopen pracovat s informačními zdroji (odborná literatura, dokumenty, databáze, webové stránky apod.), hodnotit jejich relevantnost a dále využívat výsledky a závěry odborného a vědeckého výzkumu v rámci tohoto předmětu i předmětů příbuzných. Je schopen plánovat, podporovat a řídit činnost ostatních členů týmu.

Literatura

ZákladníJazyk výuky: ČeštinaNařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2003/2003 o hnojivechZákon č. 156/1998 Sb., o hnojivech, pomocných půd. látkách, pomoc. rostlin. přípravcích a substrátech a o AZP, ve znění pozdějších předpisůVyhláška č. 209/2005 Sb., kterou se mění vyhláška MZe č. 474/2000 Sb., o stanovení požadavků na hnojivaVyhláška MZe č. 273/1998 Sb., o odběrech a chemických rozborech vzorků hnojiv, ve znění pozdějších předpisů.Vyhláška MZe č. 274/1998 Sb., o skladování a způsobu používání hnojiv, ve znění pozdějších předpisů.Nařízení vlády č. 103/2003 Sb., o stanovení zranitelných oblastí a o používání a skladování hnojiv a statkových hnojiv, střídání plodin a provádění protierozních opatření v těchtoDoporučenáJazyk výuky: ČeštinaIFA World fertilizer use manual (1992). IFA, 632 s., ISBN 2-9506299-0-3Laegreid M. et al. (1999) Agriculture, fertilizers and the environment. CABI Publishing, Oxon, 294 s., ISBN 0-85199-358-3Věstník ÚKZÚZ, řada Odbor agrochemie, půdy a výživy rostlinÚřední věstník Evropské unieMengel K., Kirkby E.A. (1987) Principles of plant nutrition. International Potash Institute, Bern, 687 s., ISBN 3-906-535-03-7Vyhláška MZe č. 275/1998 Sb., o agrochemickém zkoušení zemědělských půd a zjišťování půdních vlastností lesních pozemků, ve znění pozdějších předpisů.

Požadavky

žádné

Garant

prof. Ing. Daniela Pavlíková, CSc.