Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Kontaminace prostředí a remediace - Mgr. (AHA23E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu AHA23E - Kontaminace prostředí a remediace - Mgr., Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je seznámit studenty se znečištěním prostředí jednotlivými skupinami polutantů, jejich zdroji a rozšířením. Vysvětlit principy stability kontaminantů, odlišnosti v jejich chování, mobilitě a koloběhu v životním prostředí. Dalším cílem jsou otázky remediací jednotlivých polutantů, vhodnosti použití jednotlivých metod a jejich omezenímí. Důraz bude položen zejména na využití rostlin a mikroorganismů při ozdravění životního prostředí. Při cvičeních bude využito moderního vybavení obou pracovišť, jednotlivé tematické okruhy budou organizovány blokově.

Osnova

PřednáškaGlobální zdroje kontaminace prostředí, míra znečištění, toxicita, rizika pro člověkaToxické látky v prostředí, jejich vazby a únikyAnorganické kontaminanty v biogeochemickém cyklu, jejich transport na dlouhé vzdálenostiZnečištění prostředí těžkými kovy, přístupnost rostlinám a mikroorganismůmMetaloidy a ostatní prvky v prostředí, jejich transformace a stabilitaKontaminanty organického původu, jejich rozdělení, zdroje a cyklyPolyaromatické uhlovodíky, polychlorované bifenyly, jejich vlastnosti a rizikaOstatní organické sloučeniny, jejich metabolismus v biologických systémechPathogenní organismy, hlavní skupiny pathogenů, intenzita degradace a její podmínkyProcesy omezující hromadění rizikových látek v rostlináchEx-situ techniky odstraňující zatížení půd a sedimentů kontaminanty, principy a environmentální aspektyIn-situ techniky k trvalé dekontaminaci půd, vymývání a elektrochemická dekontaminaceBiologické přístupy v dekontaminaci prostředí, přehled, výhody a limitaceFytoremediace, fytostabilizace, význam rhizosféry a mykorhizy, rostliny se zvýšCvičeníOdběry vzorků, jejich zpracování a příprava k analýzámMetody rozkladu základních matric, biologických materiálůZaložení modelového nádobového pokusu s vybranou plodinou na odlišně kontaminovaných zemináchStanovení celkových obsahů rizikových prvkůStanovení celkových obsahů rizikových prvkůStanovení přístupného podílu rizikových prvkůStanovení přístupného podílu rizikových prvkůSymptomy fytotoxicity na rostlinách pěstovaných v nádobVyhodnocení výsledků pokusu - obsahu rizikových prvků a výnosu biomasyZpracování projektu remediace kontaminované lokalityZpracování projektu remediace kontaminované lokalityPříprava geneticky modifikovaných mikroorganismů pro remediacePříprava geneticky modifikovaných rostlin pro fytoremediaciObhajoba projektu remediace kontaminované lokality

Získané způsobilosti

Znalosti:Zná zdroje a rozšíření významných skupin polutantů. Umí vysvětlit principy stability kontaminantů, odlišnosti v jejich chování, mobilitě a koloběhu v životním prostředí. Má rozsáhlé znalosti o možnostech remediací jednotlivých polutantů, vhodnosti použití jednotlivých metod a jejich omezení. Podrobně je seznámen s využitím rostlin a mikroorganismů při ozdravění životního prostředí.Dovednosti:Umí provádět samostatně chemické analýzy půdy i rostlin a tvůrčím způsobem využívat výsledky analýz pro hodnocení obsahu toxických prvků i látek v půdě a v rostlině. Na základě analýz je schopen hodnotit kontaminaci prostředí i doporučit nemediační opatření. Dovede samostatně využít získaných poznatků pro ochranu životního prostředí.Kompetence - komunikace:Absolvent předmětu je schopen působit jak pod vedením, tak v týmové spolupráci. Je schopen jednat v rámci svých odborných znalostí, dovedností a způsobilostí v českém a cizím jazyce s použitím odborné terminologie daného předmětu. Umí srozumitelně a přesvědčivě sdělovat vlastní odborné názory odborníkům i širší veřejnosti.Kompetence - úsudek:Přistupuje ke své práci tvořivě a iniciativně. Je schopen pracovat s výsledky chemických analýz i s informačními zdroji (odborná literatura, dokumenty, databáze, webové stránky apod.), hodnotit jejich relevantnost a dále využívat výsledky a závěry výzkumu v rámci tohoto předmětu i předmětů příbuzných. Je schopen plánovat, podporovat a řídit činnost ostatních členů týmu.

Literatura

ZákladníJazyk výuky: ČeštinaBencko V. et al. (1995) Toxické kovy v životním a pracovním prostředí člověka. Grada Publishing, Praha, 282 s., ISBN 80-7169-150-XKáš J. (2000) Biotechnologie životního prostředí. VŠCHT, Praha, 123 s.Cibulka J. et al. (1991) Pohyb olova, kadmia a rtuti v biosféře, Academia Praha, 1991, 432 s., ISBN 80-200-0401-7DoporučenáJazyk výuky: ČeštinaAdriano D. C. (2001) Trace Elements in Terrestrial Environments, Springer Verlag, New York, 866 s., ISBN 0-387-98678-2Alexander M. (1994) Biodegradation and Bioremediation. Academic Press, San Diego, 302 s., ISBN 0-12-049860-XKabata-Pendias, A. , Pendias H. (2001) Trace Elements in Soil and Plant. CRC Press, 413 s., ISBN 0-8493-1575-1Fiorenza S. et al. (2000) Phytoremediation of Hydrocarbon-Contaminated Soil. Lewis Publishers, 159 s., ISBN 1-56670-463-4Terry N., Bañuelos G. (2000) Phytoremediation of Contaminated Soil and Water. Lewis Publishers, 389 s., ISBN 1-56670-450-2Iskandar I. K., Adriano D. C. (1997) Remediation of Soils Contaminated with Metals. Science Reviews, Northwood, 255 s., ISBN 0-905927-94-XWise D. L. et al. (2000) Remediation Engineering of Contaminated Soils. Marcel Dekker, New York, 996 s., ISBN 0-8247-0332-4Hall J. Ch. et al. (2001) Pesticide Biotransformation in Plants and Microorganisms. American Chemical Society, 432 s., ISBN 0-8412-3704-2Brooks R. R. (1998) Plants that Hyperaccumulate Heavy Metals. CAB International, 357 s., ISBN 0-85199-236-6

Požadavky

žádné

Garant

prof. Ing. Pavel Tlustoš, CSc.