Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Fyto 1 - Bc. (AHA81E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu AHA81E - Fyto 1 - Bc., Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Seznámit studenty se vznikem a vývojem půd, jejich významem při vytváření přírodního prostředí. Charakteristika hlavních složek minerálního i organického podílu půdy. Seznámení se základními pedogenetickými procesy a vlastnostmi hlavních půdních typů ČR. Získání základních informací o výživě rostlin, významu živin, používání hnojiv, vlivu hnojení na výnos a kvalitu rostlinné produkce. Seznámení studentů se základními principy a metodami ochrany rostlin proti chorobám a škůdcům. Seznámení s jednotlivými skupinami patogenů.

Osnova

PřednáškaVznik půdy, zvětrávání hornin a minerálů, zrnitostní složení půdJílové minerály a jejich vlastnostiOrganická hmota a procesy její transformacePůdní koloidy a jejich vlastnostiZákladní půdní typy ČR, bonitaceVýznam ochrany rostlinChoroby rostlinŠkůdci rostlinIntegrovaná ochrana rostlinChemické složení rostlin, rozdělení živin, příjem živin rostlinamiKoloběh látek a živin v zemědělském podniku, výživa rostlin dusíkemKoloběh a zdroje P, K, Mg, Ca a mikroelementů, výživa rostlin P, K, Mg, Ca a mikroelementyOrganická hnojiva, výroba, ošetřování a použitíPrincipy hnojení polních plodinCvičeníZrnitostní složení - stanovení půdního druhuSorpční vlastnosti - stanovení kationtové výměnné kapacityOrganická hmota - stanovení jejího obsahu a kvalityStanovení půdní reakce a obsahu karbonátůMateriály pedologických databází (KPP, bonitace)Choroby rostlin, příznaky chorobChoroby rostlin, nejdůležitější choroby rostlinŠkůdci rostlin, charakteristika poškození rostlin škůdciŠkůdci rostlin, nejdůležitější škůdci polních plodin, zeleniny a ovoceAgrochemické zkoušení půd a rozbory rostlinMetoda Mehlich III pro stanovení obsahu přijatelných živin v půděMineralizace rostlinného materiálu, stanovení P v rostlináchMinerální hnojiva, poznávání minerálních hnojivPrincipy hnojení polních plodin, plány hnojení

Získané způsobilosti

Znalosti:Zná a dovede popsat základní složení půdy. Rozlišuje význam jednotlivých složek půdy a umí charakterizovat jejich vlastnosti. Zná klasifikační systém půd a umí vysvětlit principy bonitace půd. Umí definovat příčiny vzniku chorob, poškození škůdci a fyziologických poruch rostlin. Zná metody diagnostiky rostlinných patogenů a škůdců a rozdíly mezi jednotlivými typy symptomů na rostlinách. Je schopen vyjmenovat nejdůležitější choroby polních a zahradních plodin způsobené patogeny ze skupiny viroidů, virů, fytoplazem, bakterií, hub a houbových organismů a nejdůležitější škůdce polních a zahradních plodin ze skupiny háďátek, roztočů, hmyzu a plžů. Umí vysvětlit význam a možnosti využití hlavních metod ochrany rostlin. Dokáže popsat biogeochemické cykly hlavních rostlinných živin. Umí definovat vztah zemědělských plodin a podmínek vnějšího prostředí a je schopen vysvětlit obecné souvislostí podmiňující příjem živin a jejich vliv na tvorbu výnosu. Zná charakteristiku hnojiv, umí popsat jejich vlastnosti a dokáže vysvětlit způsob použití hnojiv.Dovednosti:Dokáže používat základní laboratorní techniky a metody pro stanovení hlavních půdních vlastností (půdní druh, obsah živin, pH aj.) a je schopen používat laboratorní analytické přístroje. Umí připravit, provést a sestavit protokol o výsledku měření a dokáže upravit postup výpočtu pro dopočet hodnot měření (sestavení vhodného kalibračního grafu apod.) Dokáže rozlišit rozdíly v příznacích způsobené původci chorob a v příznacích způsobené škůdci. Rozpozná pomocí symptomatologické diagnostiky vybrané nejdůležitější choroby polních a zahradních plodin. Je schopen identifikovat vybrané zástupce z řad škůdců polních a zahradních plodin. Je schopen na základě znalostí o půdních vlastnostech a potřebě rostlin stanovit a vypočítat potřebu hnojení a dokáže vybrat správné hnojivo a zvolit vhodný termín aplikace.Kompetence - komunikace:Může působit jak pod vedením, tak v týmové spolupráci. Je schopen komunikovat v českém jazyce s účelným využíváním odborné terminologie daného předmětu. Umí formulovat, diskutovat a prezentovat vlastní názory, dokáže srozumitelně sdělovat informace, myšlenky, konkretizovat problémy a navrhovat možná řešení.Kompetence - úsudek:Je schopen přistupovat ke své práci tvořivě a iniciativně. Je schopen posoudit, zhodnotit a aplikovat výsledky analytických měření, informační zdroje (odborná literatura, dokumenty, databáze, webové stránky apod.), při tvoření úsudku dále využívá vlastní zkušenosti i zkušenosti odborníků. Je také připraven zorganizovat běžnou práci podřízeným osobám a účinně ji posoudit a zkontrolovat.

Literatura

ZákladníKazda J., Mikulka, J., Prokinová, E. (2010) Encyklopedie ochrany rostlin. Polní plodiny. Profi Press 0-395, ISBN 978-80-86726-34-2Kozák J., Němeček J., Matula S., Valla M., Borůvka L. (2002) Pedologie. Skriptum ČZU Praha, ISBN 80-213-0907-5.Němeček J. (2001) Taxonomický klasifikační systém půd České republiky. ČZU a VÚMOP, 79 s., ISBN 80-238-8061-6Vaněk V., Balík J., Černý J., Pavlík M., Pavlíková D., Tlustoš P., Valtera J. (2012) Výživa zahradních rostlin. Academia, 568 s. ISBN 978-80-200-2147-2Vaněk V., Balík J., Pavlíková D., Tlustoš P. (2007) Výživa polních a zahradních plodin. Profi Press, 176 s., ISBN 976-80-86726-25-0DoporučenáBrady N.C., Weil R.R. (1999) The Nature and Properties of Soils. Simon & Schuster, New Persey, 880 s, ISBN 0-13-852444-0Kazda J. Jindra, Z., Kabíček J., Prokinová E.,Ryšánek P., Stejslal V. (2003) Choroby a škůdci polních plodin, ovoce a zeleniny 3. doplněné vydání. Vydavatelství Martin Sedláček p.158. ISBN 80-86726-03-7Marschner H. (1995) Mineral Nutrition of Higher Plants. Academic Press Limited, Cambridge, 889 s.Mengel K., Kirkby E.A. (1987) Principles of plant nutrition. International Potash Institute, Bern, 687 s., ISBN 3-906-535-03-7Sumner, M. (ed.) (1999) Handbook of Soil Science. CRC Press, Boca Raton, ISBN 0-8493-3136-6

Požadavky

Žádné

Garant

Ing. Jindřich Černý, Ph.D.