Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Ekohydrologie krajinné tvorby (AIA16E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu AIA16E - Ekohydrologie krajinné tvorby, Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

V předmětu jsou vysvětlovány základní pojmy, hydrologické a hydrogeologické poměry a procesy přírodě, jejich vzájemné vztahy a role v hydrologickém cyklu. Cílem je osvojení základů hydrologie a hydrogeologie prostých vod, zejména kvalitativního pochopení podstaty jevů a procesů a základních výpočetních postupů s ohledem na jednoduché praktické aplikace, včetně ochrany vod. Menší pozornost je věnována půdní vodě (nenasycené zóně) a hydrologickému modelování s ohledem na to, že těmito tématy se zabývají jiné předměty.

Osnova

PřednáškaZáklady hydrologie, hydrologický cyklus, ekohydrologie jako vědní disciplínaFyzikální a biologické procesy v krajině s ohledem na povodí, interakce povrchových, půdních a podzemních vod a vodohospodářské souvislostiHydrologické procesy v povodí: srážky, povrchový odtok, infiltrace, výpar, eroze, transport a usazování splavenin, eutrofizace toků a nádržíTradiční úpravy vodních toků a údolních niv, kanalizování vodních toků, krácení délky toků, další antropogenní zásahyKomplexní ekohydrologický a hydromorfologický průzkum a hodnocení vodních toků, metody a postupy (napřEkohydrologické hodnocení vodních nádrží, mokřadů a údolních nivRevitalizace tekoucích i stojatých vod, návrhové parametry revitalizace, možné postupy, technická a biotechnická řešení, spontánní renaturace, začlenění do krajiny, vodohospodářské požadavky na funkce tokůRetence vody v krajině, v půdě, v údolních nivách a nádržích, ochrana proti povodním a ochrana ekosystémů vázaných na záplavyNízké vodní stavy a jejich dopad na krajinu, hydrologické sucho, ochrana zdrojů podzemní vody a ekosystémů vázaných na podzemní voduEkohydrologický účinek změn využití území (urbanizace, zatravňování, zalesňování, rekultivací, spontánní sukcese, dopravních staveb, výstavby přehrad a nádrží, odvodňování a závlah)Příklady revitalizačních projektů, návrhů a využití malých vodních nádrží a umělých mokřadů apodModelování v ekohydrologii, modelování funkcí povodí a jeho složek (napřCvičeníHydrologický cyklus a ekohydrologie: Příklady a diskuseIdentifikace povodí a rozvodnic, příklady hydrologické a vodohospodářské bilancePříklady a jednoduché výpočty hydrologických procesůTradiční úpravy vodních toků a údolních niv, příklady a jejich rozborEkohydrologické a hydromorfologické hodnocení vodních tokůPříklady ekohydrologického hodnocení stojatých vodNávrhy a hodnocení revitalizací tekoucích i stojatých vodHodnocení retence vody v krajině a protipovodňové ochranyHodnocení situací spojených se suchemHodnocení změn využití územíPříklady a hodnocení návrhů a projektůPříklady modelování v ekohydrologii; informační zdroje

Získané způsobilosti

Znalosti:Zná a dovede pracovat se základními poznatky hydrologie a ekohydrologie, s fyzikálními i biologickými procesy v krajině; uvědomuje si rozdílné požadavky na funkce vodních toků z hlediska vodohospodářského, ekologického, krajinářského a nutnost skloubit tyto hlavní požadavky určitým kompromisním řešením do jednoho celku. Má znalosti o metodách ekohydrologického průzkumu a hodnocení stavu toků, nádrží a mokřadů a o účincích různých antropogenních zásahů. Zná principy hodnocení a klasifikace kvality habitatu vodních toků, nádrží a mokřadů, břehových porostů a údolních niv. Získal/a znalosti o revitalizaci útvarů tekoucích i stojatých vod a jejich ekohydrologickém monitoringu. Na příkladech se seznámil/a s revitalizačními projekty, s návrhy malých vodních nádrží, s hospodařením s vodou v krajině. Modelování funkcí povodí mu poskytuje povědomí o nutné komplexnosti řešení krajiny tak, aby jako krajinný architekt považoval/a spolupráci s vodohospodářem za nezbytnou.Dovednosti:Je schopen prakticky zakomponovat do své projektové práce ekohydrologické a vodohospodářské požadavky, dovede nalézt společný jazyk pro komunikaci s odborníky v uvedených oborech. Dovede také využít pro svou práci poznatky z ekohydrologického monitoringu, revitalizačních postupů, úprav toků a dalších oborů tak, aby jím zpracovaný projekt zařadil tyto aspekty do výsledného řešení krajinných úprav.Kompetence - komunikace:Může působit jako člen týmu, ale také jako vedoucí pracovník malého až středního kolektivu. Je schopen komunikovat v českém jazyce s využitím odborných termínu v oborech ekohydrologie, vodního hospodářství a hydrologie. Má schopnost tvorby vlastních názorů, dovede srozumitelně formulovat a přesvědčivě prezentovat. Dokáže identifikovat problémy při řešení multidisciplinárních projektů a navrhovat účinné způsoby jejich řešení.Kompetence - úsudek:Ke své práci přistupuje samostatně, iniciativně a tvořivě. Je schopen analyzovat vzniklé situace, problémy a úkoly s použitím vlastních poznatků a nových informací dosažitelných v informačních databázích, zpracovaných i realizovaných projektech, časopisech a dalších informačních zdrojích. Při vytváření vlastního názoru a zpracování projektu využívá také znalostí dalších odborníků a specialistů. Dokáže také analyzovat a řídit práci podřízených pracovníků.

Literatura

ZákladníJazyk výuky: ČeštinaMatoušková, M., (Ed.), (2008) Ekohydrologický monitoring vodních toků. UK PřF, Praha, ISBN-978-80-86561-54-7Just, T. et al. (2005) Vodohospodářské revitalizace a jejich uplatnění v ochraně před povodněmi. ČSOP, MŽP, Praha, 359 sDoporučenáJazyk výuky: ČeštinaHarper, D. (2008) Ecohydrology, Processes, Models, and Case Studies. CAB International, 400 p., ISBN-13 978 1 845930028De Waal, L.C. et al., (2000) Rehabilitation of rivers. Principles and Implemetation, John Wiley&Sons, Chichester, 331 p.

Požadavky

Žádné

Garant

Ing. František Doležal, CSc.