Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Kynologie - využití psů - Bc. (ALA71E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ALA71E - Kynologie - využití psů - Bc., Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je prohloubení znalostí studentů o teoretických základech i praktických postupech ve využívání různých plemen psů.

Osnova

PřednáškaSpeciální etologie psaFáze vývoje štěněte, kritické periodyPodmíněné a nepodmíněné reflexy a jejich praktické využití pro výcvik psaPlemena psů vhodná pro jednotlivé druhy výcvikuPach, stopa, hlavní metodické zásady výcviku pachových pracíSlužební výcvikSportovní kynologieVýcvik záchranářských psůVýcvik asistenčních psů AgilitySaňoví a tažní psiVýcvik loveckých psů - ohařiVýcvik loveckých psůPastevečtí psi, výcvik a použitíCvičeníDivoké psovité šelmy (terénní cvičení v ZOO)Praktické cvičení se štěňaty v chovatelské staniciJak se pes učíPlemena a jejich standardyPraktické ukázky nácviku pachových prací se psemStanice služební kynologie Policie ČRZáklady výcviku služebních psů-praktické cvičení se psyPráce českých záchranných brigádVýcvik ve středisku vodicích psůPraktické cvičení agilityZásady zimního a letního tréninku saňových psůPráce ohaře v poliUkázky výcviku, praktická metodika nácviku psa na pobarvené stopěPráce pasteveckého psa, základy a postup výcviku

Získané způsobilosti

Znalosti:Je dobře obeznámen s anatomií a fyziologií nervové soustavy psa. Zná základní psí smysly a je dobře seznámen s jejich funkcí a možnostmi. Zná základní etologické principy výchovy a výcviku psů. Dovede vysvětlit co jsou to podněty (podmíněné a nepodmíněné) a reflexy (podmíněné a nepodmíněné). Zná základní metody učení u psů (impriting, habituace, facilitace, klasické a operační podmiňování,...). Ví, co jsou to útlumy, kdy u psa nastupují a jak působí. Je mu známo, jak se má chovat správný psovod a výcvikář. Zná možnosti motivace. Dokáže určit nevhodnější výcvikové metody. Obecně zná metodiku nácviku stopování se psem, metodiku provádění poslušnostních cviků i metodiku provádění obran. Ví jak má pracovat kvalitní figurat. Orientuje se v jednotlivých odvětvích služební, sportovní i lovecké kynologie. Po absolvování tohoto předmětu zná student základy výchovy a výcviku psa.Dovednosti:Dovede vysvětlit základy přirozeného psího chování. Dle chování a celkových projevů psa dokáže určit typ jeho nervové soustavy (sangvinik, cholerik, flegmatik, melancholik) a posoudit jeho vhodnost pro daný typ výcviku. Ví, jak se má pes vychovávat. Zná základní běžná pravidla při výcviku psů a dokáže je aplikovat do praxe. Dokáže psa správně motivovat a pracovat s ním. Ví, jaké jsou možnosti nápravy nevhodného a problémového chování psů. Pod dalším vedením zkušeného instruktora (v praxi - na kynologickém cvičišti) by měl dokázat připravit konkrétního psa ke zkouškám a na zkoušce psa i předvést. Posluchač je seznámen s historií válečných psů, s využitím psů u Policie a Celní správy ČR a ve světě, probírá se TART, výcvik vodících a asistenčních psů, canisterapie, všestranný výcvik sportovní kynologie, agility, dostihy a coursing, sport psích spřežení, pasení, outdoorové sporty se psy a další.Kompetence - komunikace:Může pracovat v kolektivu i samostatně. Je schopen komunikace v českém jazyce s účelným využíváním odborné terminologie předmětu. Dokáže i laikovi, většímu dítěti a začátečníkovi na kynologickém cvičišti z pozice instruktora dobře a naprosto srozumitelně vysvětlit metodiku provádění jednotlivých cviků se psem.Kompetence - úsudek:Na základě znalostí nabytých v předmětu se dokáže dobře orientovat v odborné literatuře a využívat veškeré možné informační zdroje a dokáže posoudit důvěryhodnost různých informačních zdrojů. Jeho samozřejmou snahou je další celoživotní vzdělávání v oboru. Je schopen organizovat běžnou práci podřízeným psovodů, popřípadě vykonávat dobrovolnou funkci instruktora výcviku v kynologickém klubu.

Literatura

ZákladníAbrantes, R. 1999 Řeč psů-encyklopedie psího chování. Dona, Č.Budějovice, ISBN 80-86136-56-6.Abrantes, R. Vývoj sociálního chování psů. 1.vyd. České Budějovice Dona. 2000. 81 s. ISBN 80-86136-61-2Hartl, K. Člověk a pes. 2.vyd. Praha Naše vojsko. 1989. 92 s. ISBN 28-003-89Tichá, V. Malá škola pro chovatele psů. 1.vyd. České Budějovice Dona. 2000. 225 s. ISBN 80-86136-84-1Verhoef-Verhallen, E. J. J. Velká encyklopedie psů. 1.vyd. Čestlice Rebo Productions CZ. 2002. 544 s. ISBN 80-7234-072-7Mikulica, V. Poznej svého psa. 3.vyd. Litvínov Dialog. 2001. 312 s. ISBN 80-85194-99-6DoporučenáO Farrel, V., 1987 Manual of Canine Behaviour , BSAVA Cheltenham, ISBN 0-905214-06-4.vDostál, J. Chov psů. Genetika v kynologické praxi. 1.vyd. České Budějovice Dona. 1995. 206 s. ISBN 80-85463-58-XCoren, S. Inteligence psů. 1.vyd. Praha Robot. 1998. 286 s. ISBN 80-902 061-0-7Fogle, B. Já pes. 1.vyd. Praha Cesty. 1993. 192 s. ISBN 80-85363-76-3Ruefenacht S., et al. A behaviour test on German Shepherd dogs heritability of seven differents traits. Applied Animal Behaviour Science 79 (2) 2002. pp 113-132Scott, J. P., Fuller, J. L. Genetics and the Social Behavior of the Dog University of Chicago Press, Chicago, IL, 1965. pp 486Ruvinsky,A.,Sampson,J.(2001)The genetics of the dog.CABI Publ. ISBN 0 85199 520 9

Požadavky

Žádný

Garant

Dr. Ing. Naděžda Šebková