Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Mikrobiologie prostředí - Mgr. (AMA03E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu AMA03E - Mikrobiologie prostředí - Mgr., Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Hlavní programovou náplní je rozšíření poznatků o úloze mikroorganismů v cyklech biogenních prvků v přírodě tak, aby prohloubené teoretické i praktické znalosti absolventi využili k pochopení (vysvětlení) procesů v prostředí s cílem jejich usměrňování - optimalizace. Cílevědomá regulace mikrobiálních procesů v přírodním prostředí může významně přispět ke snížení rizika případných kontaminací. Rozhodující pozornost bude věnována mikrobiologii půdy, vody a vzduchu. Cvičení budou mít převážně laboratorní charakter, hlavní součástí bude posouzení vlivu kontaminantů na mikrobiální procesy v půdě. Dosažené výsledky se vkládají průběžně do databáze, která je studentům k dispozici pro vypracování závěrečného klasifikovaného protokolu. Součástí předmětu jsou i prezentace studentů k zadané problematice.

Osnova

PřednáškaEnvironmentální mikrobiologie - úvod, historie, obsahMikrobiologie vzduchu, bioaerosoly, transport pathogenů vzduchem, zdroje a technologie emitující bioaerosolyMikrobiologie vzduchu, bioaerosoly, syndrom nemocných budov (SBS), mikrobiologická kvalita vzduchu uvnitř budovMikrobiologie vzduchu, bioaerosoly, mikrobiologická kvalita vzduchu ve vnějším prostředí; PM10Mikrobiologie pitné vody a teplé vody pro hygienu zaměstnanců, hygienické limity, legislativaMikrobiologie povrchových vod, saprobita, biochemická spotřeba kyslíku, chemická spotřeba kyslíkuMikrobiologie povrchových vod, nitráty, fosfor, eutrofizaceMikrobiologie odpadních vod, saprobita odpadních vod, čištění odpadních vodBiodegradace polutantů, utilizace alifatických uhlovodíků ropy, utilizace cyklických uhlovodíků ropyBiodegradace polutantů, utilizace aromatických a polyaromatických uhlovodíků, utilizace polychlorovaných bifenylůBiodegradace polutantů, priming efekt pozitivní, priming efekt negativníSamočištění a detoxikační procesy v půdě in situ a ex situ; remediaceÚnava půdy, allelochemikálie, autotoxicita; Biologická supresivita půdy a rhizosféryHlavní funkce půdních mikroorganismů, ekologické funkce půdy, mineralizace, imobilizace, humifikace, agregaceCvičeníInstrukce týkající se modelového pokusu (říjen - prosinec); Anonymní vstupní test a jeho vyhodnoceníZaložení modelového pokusu s kontrolními a kontaminovanými půdními vzorky Úprava vlhkosti vzorků v kbelících podle hmotnostní ztráty; Mikrobiologický rozbor půdy, nepřímá (kultivační) desková metoda (Azotobacter chroococcum; oligotrofové; mikroskopické vláknité houby; kvasinky);sušina; pHVyhodnocení mikrobiologického rozboru půdy, přímý odečet kolonie tvořících jednotek (KTJ) na jednotlivých pěstebných prostředích, uložení výsledků do databáze Stanovení biomasy půdních mikroorganismů mikrovlnnou metodou - založení Stanovení biomasy půdních mikroorganismů mikrovlnnou metodou - vyhodnocení, vložení výsledků do databázeDílčí zhodnocení analyzovaných variant po všech kvantitativních testech (8 výstupů)Mineralizace organických látek - Respirometrický test s titrační koncovkou (Varianty B,N,NG) - založeníMineralizace organických látek - Respirometrický test s titrační koncovkou (Varianty B,N,NG) - vyhodnocení, vložení výsledků do databázeMetabolický kvocient Q-CO2 (výpočet); Vložení výsledků do databázeDalší možné testy; Nitrifikační potenciál půdy; Aktivity půdních enzymůElektrická konduktivita půdního výluhu; Vložení výsledků do databáze Celkové zhodnocení analyzovaných variant (15 výstupů); Předání databáze modelového pokusu studentům Zpracování závěrečného protokolu: Rozdíly v biologické aktivitě u vybraných variant modelového pokusuPrezentace studentů, vybraná témata z mikrobiologie prostředí

Získané způsobilosti

Znalosti:Má pokročilé znalosti o mikrobiologii vzduchu, o bioaerosolech, o kvalitě vzduchu v interiéru (IAQ), o kvalitě vzduchu v exteriéru (OAQ), o mikrobiologických a dalších parametrech pitné vody, povrchových vod a odpadních vod, a o biodegradacích. Zná základní ekologické funkce půdy. Umí definovat co je kvalita půdy včetně kritérií, kterými lze kvalitu půdy a biologickou aktivitu půdních mikroorganismů hodnotit. Zná přímé a nepřímé metody stanovení půdních mikroorganismů. Zná chemické parametry půdy, kterými lze mikrobiologická stanovení vhodně doplnit. Umí popsat pozitivní a negativní priming efekt a jeho význam při biodegradaci polutantů. Umí definovat únavu půdy a její příčiny, supresivitu a konduktivitu půd. Má hluboké znalosti o mikrobiologických procesech, probíhajících při čištění odpadních vod, o kvalitě vzduchu, o kvalitě pitné vody i o kvalitě povrchových vod včetně jejich eutrofizace.Dovednosti:Umí samostatně vymezit a tvůrčím způsobem definovat kvalitu interiérového i exteriérového vzduchu, kvalitu pitné vody a povrchových vod. Definovat základní ekologické funkce půdy. Definovat na základě půdně mikrobiologických a dalších kritérií vliv polutantů na půdu. Umí samostatně a tvůrčím způsobem řešit komplexní problémy. Je schopen získávat nové původní informace.Kompetence - komunikace:Absolvování předmětu rozšiřuje schopen studenta se přizpůsobit a efektivněji pracovat jak pod vedením, tak v týmové spolupráci. Na základě získaných informací z předmětu je schopen interpretovat znalosti a dovednosti s použitím odborné terminologie daného předmětu v českém i cizím jazyce. Je připraven srozumitelně a přesvědčivě sdělovat vlastní odborné názory odborníkům i širší veřejnosti.Kompetence - úsudek:Učí se přistupovat ke své práci tvořivě a iniciativně. Je schopen identifikovat a aplikovat informační zdroje (odborná literatura, dokumenty, databáze, webové stránky a jiné). Klasifikovat a hodnotit výsledky a závěry odborného a vědeckého výzkumu v rámci tohoto předmětu i předmětů příbuzných. Na základě získaných informací je schopen plánovat a řídit činnost v rámci týmu.

Literatura

ZákladníRůžek, L., Voříšek, K. 2010. Pedobiologie a mikrobiologie, vybrané kapitoly, Powerprint Praha, 184 s. ISBN 978-80-213-2126-7Růžek, L., Voříšek, K., Popelářová, E., Rada, V., Vlková, E., Růžková, M. 2012. Mikrobiologie, pracovní sešit. Powerprint Praha, 80 s. ISBN 978-80-213-2290-5Klaban, V. 2001. Svět mikrobů. Gaudeamus Hradec Králové, 416 s. ISBN 80-7041-639-4Klaban, V. 2005. Ilustrovaný mikrobiologický slovník. Galen Praha, 654 s.Brady, N.C., Weil, R.R. 1999. The nature and properties of soils. Prentice Hall Upper Saddle River, 881s. ISBN 0-13-852444-0Madigan, M.T., Martinko, J.M., Parker, J. 2003. Brock biology of microorganisms, Pearson Education Inc. New York, 1019 s. ISBN 0-13-049147-0DoporučenáMaier, R.M., Pepper, I.L., Gerba, C.P. 2000. Environmental microbiology, Academic Press San Diego, 585 s. ISBN 0-12-497570-4Prescott, L.M., Harley, J.P., Klein, D.A. 1996. Microbiology (3rd edition) Times Mirror Higher Education Group, Inc, ISBN 0-697-29390-4Schinner, F., Öhlinger, R., Kandeler, E., Margesin, R. 1996. Methods in Soil Biology, 1st Ed, Springer-Verlag, Berlin, 426 s.

Požadavky

žádné

Garant

doc. Ing. Lubomír Růžek, CSc.