Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy mikrobiologie - Bc. (AMA77E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu AMA77E - Základy mikrobiologie - Bc., Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je podat ucelený soubor informací o významu prokarytních a eukaryotních mikroorganismech, stavbě prokaryotní a eukaryotní buňky, vysvětlit funkce mikroorganismů v přírodním prostředí a jejich podíl na koloběhu biogenních prvků (C, N, P, S). Studenti v praktické části předmětu (na závěrečném blokovém cvičení) zvládnou přípravu preparátů a jejich mikroskopické vyšetření. Základní formou výuky jsou přednášky, samostudium literatury a praktická individuální činnost na závěrečném blokovém cvičení.

Osnova

PřednáškaProkaryota; Morfologie bakterií; Systematika bakterií; Gram pozitivní a Gram negativní bakterieProkaryota; Endospora bakterií, environmentální význam rodu Bacillus a rodu ClostridiumProkaryota; Aktinobakterie, aktinomycety, environmentálně významné druhyEukaryota: kvasinky a mikroskopické vláknité houby: charakteristika, reprodukce, systematika, environmentálně významné druhyBiologicky aktivní látky mikroorganismů, antibiotikaBiologicky aktivní látky mikroorganismů, mykotoxinyChemické složení bakteriální buňky; Mikrobní živiny (C, N, P, S); Příjem živinMetabolismus chemotrofů: katabolismus a anabolismus; respirace; fermentace; anabolismusMikroorganismy v přeměnách látek: producenti, konzumenti, reducenti; Význam pro životní prostředíVliv vnějších faktorů; Růst, rozmnožování, kultivace; Vztahy mezi populacemi mikroorganismůPřeměny C-látek, koloběh uhlíku, nejvýznamnější metabolické dráhy, mineralizace, imobilizace, vliv na životní prostředíPřeměny N-látek, koloběh dusíku, nejvýznamnější metabolické dráhy, diazotrofie (fixace N2), mineralizace (amonifikace), imobilizace, nitrifikace, denitrifikace, vliv na životní prostředíPřeměny P-látek, koloběh fosforu, nejvýznamnější metabolické dráhy, mineralizace, imobilizace, P-solubilizace, vliv na životní prostředíPřeměny S-látek, koloběh síry, nejvýznamnější metabolické dráhy: mineralizace, imobilizace, sulfurikace, desulfurikace, vliv na životní prostředíCvičeníSvětelný mikroskop; Suchá a imerzní mikroskopie; Morfologie prokaryotních mikroorganismůMorfologie prokaryotních mikroorganismů: Gramovo barveníMorfologie prokaryotních mikroorganismů: aktinomycety; antibiotika; antibiotický test - založeníVyhodnocení antibiotického testu; Morfologie a systém eukaryotních mikroorganismů (kvasinky; mikroskopické vláknité houby); mykotoxinySterilace mikroorganismů; Kultivace mikroorganismůIzolace bakterií (masopeptonový agar)Identifikace bakterií; Identifikace izolátů rodu Staphylococcus biochemickými soupravami (Staphytest 24) - založeníIdentifikace bakterií; Identifikace izolátů rodu Staphylococcus biochemickými soupravami (Staphytest 24) - vyhodnoceníMikrobiologický rozbor pitné vody (Počty kolonií při 22C; Počty kolonií při 36C; koliformní bakterie) - založeníMikrobiologický rozbor pitné vody (Počty kolonií při 22C; Počty kolonií při 36C; koliformní bakterie) - vyhodnocení Mikroorganismy v přeměnách C-látek; Dekompozice přírodních C-polymerů: škrobu, celulosy, pektinových látek; Máselné kvašení, mikroskopie amylolytických klostrídiíMikroorganismy v přeměnách C-látek - mléčné kvašení, silážování, mikroskopie kysaného zelíMikroorganismy v přeměnách C-látek - mléčné kvašení, mikroskopie mlékárenských kulturMikroorganismy v přeměnách N-látek - fixace N2, mikroskopie diazotrofů (Azotobacter chroococcum, Rhizobium leguminosarum)

Získané způsobilosti

Znalosti:Zná základní rozdíly mezi prokaryotní a eukaryotní buňkou a dovede popsat, u kterých objektů v mikrosvětě lze studovat jejich morfologické vlastnosti světelnou mikroskopií. Má hluboké znalosti o stavbě bakteriální buňky, dokáže definovat rozdíly ve stavbě buněčné stěny Gram-pozitivních a Gram-negativních bakterií. Zná významné zástupce prokaryotních říší Bacteria a Archae a eukaryotní říše Houby. Zná metabolismus chemotrofů, dokáže definovat rozdíly mezi katabolickým a anabolickým metabolismem. Umí definovat co jsou biologicky aktivní látky mikroorganismů, uvést příklady s důrazem na antibiotika a mykotoxiny. Zná základy identifikace bakterií. Zná přímé a nepřímé metody stanovení mikroorganismů, umí popsat vybrané metody studia metabolické aktivity mikroorganismů. Má základní informace o bio-geochemických cyklech uhlíku, dusíku, fosforu a síry a dokáže definovat dva kontinuální procesy v půdním prostředí: mineralizaci a humifikaci.Dovednosti:Zná přípravu nativních a fixovaných preparátů rozdílnými postupy. Dovede využít diagnostické barvení podle Grama k popisu základních morfologických vlastností studovaných izolátů. Zná vybrané metody, používané v půdní mikrobiologii, zaměřené na studium mineralizace půdní organické hmoty, na nitrifikační potenciál půd, na aktivity vybraných enzymů a na biomasu mikroorganismů. Je schopen získávat nové původní informace.Kompetence - komunikace:Může působit jak pod vedením, tak v týmové spolupráci. Je schopen komunikovat v českém jazyce s účelným využíváním odborné terminologie daného předmětu. Umí formulovat, diskutovat a prezentovat vlastní názory, dokáže srozumitelně sdělovat informace, myšlenky, konkretizovat problémy a navrhovat možná řešení.Kompetence - úsudek:Je schopen přistupovat ke své práci tvořivě a iniciativně. Je schopen posoudit, zhodnotit a aplikovat informační zdroje (odborná literatura, dokumenty, databáze, webové stránky apod.), při tvoření úsudku dále využívá vlastní zkušenosti i zkušenosti odborníků. Je připraven si zorganizovat běžnou práci, vést kolektiv podřízených pracovníků a kontrolovat jimi odvedenou práci.

Literatura

ZákladníRůžek, L., Voříšek, K. 2010. Pedobiologie a mikrobiologie, vybrané kapitoly, Powerprint Praha, 184 s. ISBN 978-80-213-2126-7Růžek, L., Voříšek, K., Popelářová, E., Rada, V., Vlková, E., Růžková, M. 2012. Mikrobiologie, pracovní sešit. Power Print, Praha, 80 s. ISBN 978-80-213-2290-5Klaban, V. 2001. Svět mikrobů. Gaudeamus Hradec Králové, 416 s. ISBN 80-7041-639-4Madigan, M.T., Martinko, J.M., Parker, J. 2003. Brock biology of microorganisms. Pearson Education Inc. New York, 1019 s. ISBN 0-13-049147-0DoporučenáPerry, J.J., Staley, J.T., Lory, S. 2002. Microbial Life. Sinauer Associates, Sunderland MA. 811 s.Prescott, L.M., Harley, J.P., Klein, D.A. 1996. Microbiology (3rd edition) Times Mirror Higher Education Group, Inc, ISBN 0-697-29390-4

Požadavky

Žádné

Garant

doc. Ing. Lubomír Růžek, CSc.