Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedobiologie - Mgr. (AMA78E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu AMA78E - Pedobiologie - Mgr., Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Předmět rozšiřuje teoretický i praktický základ na úseku mikrobiologie půdy. Klade důraz na hlavní funkce půdních mikroorganismů, ekologické funkce půdy, mineralizaci, imobilizaci, humifikaci, agregaci. Rozšiřuje poznatky o podílu mikroorganismů na koloběhu biogenních prvků, věnuje se vztahům mezi mikroorganismy a rostlinami (fylosféra, rhizosféra, mykorhiza) a mikrobiologickým charakteristikám hlavních půdních typů. Představuje studentům širší soubor metod zaměřených na kvantifikaci živé mikrobní složky v půdním prostředí i na její metabolické aktivity. Předmět je zaměřen na hlubší objasnění mikrobiologických procesů v půdě.

Osnova

PřednáškaHlavní funkce půdních mikroorganismů, ekologické funkce půdy, mineralizace, imobilizace, humifikace, agregacePůdní organická hmota, primární a sekundární humusové látky, nehumusotvorné a humusotvorné zdroje uhlíkuKoloběh uhlíku - globální produkce a asimilace CO2; Corg; biomasa půdních mikroorganismů; respirace a fermentaceKoloběh dusíku - mineralizace (amonifikace), imobilizace, volatilizace čpavku, nitrifikace autotrofní a heterotrofníKoloběh dusíku - denitrifikace asimilační a disimilační, nesymbiotická a symbiotická fixace dusíku; diazotrofní mikroorganismy; biopreparát RizobinKoloběh fosforu, mineralizace, imobilizace, P-solubilizační aktivitaKoloběh síry, mineralizace, imobilizace, sulfurikace, desulfurikaceVztah mezi mikroorganismy a rostlinami - fylosféraVztah mezi mikroorganismy a rostlinami - rhizosféra, R/S efekt, biologická supresivita rhizosférní půdyMykorhiza ektotrofní; Hartigova síťkaMykorhiza endotrofní (arbuskulární)Zrnitostní, chemické a mikrobiologické vlastnosti půd: rendzin, regozemí a fluvizemíZrnitostní, chemické a mikrobiologické vlastnosti půd: černozemí, černic, hnědozemí a luvizemíZrnitostní, chemické a mikrobiologické vlastnosti půd: kambizemí, pseudoglejů a antroposolůCvičeníProkaryotické a eukaryotické mikroorganismy v půdě; Instrukce pro odběr půdních vzorků a pro modelový pokus studentůZaložení modelového pokusu studentů (2Mikrobiologický rozbor půdy: Mikroskopické vláknité houby (mikromycety) a kvasinky (Potato-dextrose agar), Azotobacter chroococcum (Ashbyho manitolový agar); Oligotrofové (Maso-peptonový agar, setinová koncentrace); Sušina, pHVyhodnocení mikrobiologického rozboru půdyMikroskopické vyšetření vybraných vykultivovaných mikroorganismů (KTJ)Uhlík biomasy půdních mikroorganismů mikrovlnnou metodou (MBC-MW) a labilní půdní organický uhlík extrahovaný 0,5 mol/l K2SO4 (C-K2SO4; C-K2SO4-MW) - ZaloženíVyhodnocení C-biomasy půdních mikroorganismů (MBC-MW) a vložení získaných dat do databáze modelového pokusuDílčí zhodnocení analyzovaných variant po všech kvantitativních testech (8 výstupů)Mineralizace organických látek - Respirometrický test s titrační koncovkou (varianty B,N,NG) - založeníMineralizace organických látek - Respirometrický test s titrační koncovkou (varianty B,N,NG) - vyhodnocení a vložení získaných dat do databáze modelového pokusuMetabolický kvocient Q-CO2 (výpočet a vložení získaných dat do databáze modelového pokusu); Další měřitelné charakteristiky metabolické aktivity půdních mikroorganismů: Nitrifikační potenciál půdy; Aktivity vybraných půdních enzymů (arylsulfatasy; dehydrogenas Elektrokonduktivita půdního výluhu (5 g/25 ml deionizované vody)Celkové zhodnocení analyzovaných variant (15 výstupů); Zpřístupnění databáze modelového pokusu studentůmKlasifikované prezentace studentů

Získané způsobilosti

Znalosti:Má pokročilé znalosti o živé složce půdy, primární půdní organické hmotě a sekundárních humusových látkách včetně bio-geochemických cyklů základních makrobiotických prvků: uhlíku, dusíku, fosforu a síry. Má hluboké znalosti o dvou základních procesech v půdě, o mineralizaci a o humifikaci. Zná základní ekologické funkce půdy. Umí definovat co je kvalita půdy včetně kritérií, kterými lze biologickou kvalitu půdy a aktivitu půdních mikroorganismů hodnotit. Zná přímé a nepřímé metody stanovení půdních mikroorganismů. Zná chemické parametry půdy, kterými lze mikrobiologická stanovení vhodně doplnit. Umí definovat půdu jako prostředí pro organismy, umí popsat poměr C : N při rozkladu organických látek, priming efekt, rhizosféru, mykorrhizu. Má hluboké znalosti o genetických půdních typech a to včetně jejich mikrobiologických parametrů.Dovednosti:Umí samostatně vymezit a tvůrčím způsobem rozlišit základní ekologické funkce půdy. Definovat na základě půdně mikrobiologických a dalších kritérií kvalitu půdy, kompostu, substrátu pro pěstování rostlin. Umí samostatně a tvůrčím způsobem řešit komplexní problémy. Je schopen získávat nové původní informace.Kompetence - komunikace:Absolvování předmětu rozšiřuje schopen studenta se přizpůsobit a efektivněji pracovat jak pod vedením, tak v týmové spolupráci. Na základě získaných informací z předmětu je schopen interpretovat znalosti a dovednosti s použitím odborné terminologie daného předmětu v českém i cizím jazyce. Je připraven srozumitelně a přesvědčivě sdělovat vlastní odborné názory odborníkům i širší veřejnosti.Kompetence - úsudek:Učí se přistupovat ke své práci tvořivě a iniciativně. Je schopen identifikovat a aplikovat informační zdroje (odborná literatura, dokumenty, databáze, webové stránky a jiné). Klasifikovat a hodnotit výsledky a závěry odborného a vědeckého výzkumu v rámci tohoto předmětu i předmětů příbuzných. Na základě získaných informací je schopen plánovat a řídit činnost v rámci týmu.

Literatura

ZákladníRůžek, L., Voříšek, K. 2010. Pedobiologie a mikrobiologie, vybrané kapitoly, Powerprint Praha, 184 s. ISBN 978-80-213-2126-7Růžek, L., Voříšek, K., Popelářová, E., Rada, V., Vlková, E., Růžková, M. 2012. Mikrobiologie, pracovní sešit. Powerprint Praha, 80 s. ISBN 978-80-213-2290-5Klaban, V. 2001. Svět mikrobů. Gaudeamus Hradec Králové, 416 s. ISBN 80-7041-639-4Klaban, V. 2005. Ilustrovaný mikrobiologický slovník. Galen Praha, 654 s.Brady, N.C., Weil, R.R. 1999. The nature and properties of soils. Prentice Hall Upper Saddle River, 881s. ISBN 0-13-852444-0Madigan, M.T., Martinko, J.M., Parker, J. 2003. Brock biology of microorganisms, Pearson Education Inc. New York, 1019 s. ISBN 0-13-049147-0DoporučenáMaier, R.M., Pepper, I.L., Gerba, C.P. 2000. Environmental microbiology, Academic Press San Diego, 585 s. ISBN 0-12-497570-4Prescott, L.M., Harley, J.P., Klein, D.A. 1996. Microbiology (3rd edition) Times Mirror Higher Education Group, Inc, ISBN 0-697-29390-4Schinner, F., Öhlinger, R., Kandeler, E., Margesin, R. 1996. Methods in Soil Biology, 1st Ed, Springer-Verlag, Berlin, 426 s.

Požadavky

žádný

Garant

doc. Ing. Lubomír Růžek, CSc.