Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedobiologie - Mgr. (AMZ01Z)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu AMZ01Z - Pedobiologie - Mgr., Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Osnova

PřednáškaHlavní funkce půdních mikroorganismů, ekologické funkce půdy, mineralizace, imobilizace, humifikace, agregacePůdní organická hmota, primární a sekundární humusové látky, nehumusotvorné a humusotvorné zdroje uhlíkuKoloběh uhlíku - globální produkce a asimilace CO2; Corg; C-biomasy půdních mikroorganismů; katabolický metabolismus: respirace a fermentaceKoloběh dusíku - mineralizace (amonifikace), imobilizace, volatilizace čpavku, nitrifikace autotrofní a heterotrofníKoloběh dusíku - denitrifikace asimilační a disimilační, nesymbiotická a symbiotická fixace dusíku; diazotrofní mikroorganismyKoloběh fosforu, mineralizace, imobilizace, P-solubilizační aktivitaKoloběh síry, mineralizace, imobilizace, sulfurikace, desulfurikaceVztah mezi mikroorganismy a rostlinami - fylosféraVztah mezi mikroorganismy a rostlinami - rhizosféra, R/S efekt, biologická supresivita rhizosféryMykorhiza ektotrofní; Hartigova síťkaMykorhiza endotrofní (arbuskulární)Zrnitostní, chemické a mikrobiologické vlastnosti rendzin, regozemí a fluvizemíZrnitostní, chemické a mikrobiologické vlastnosti černozemí, černic, hnědozemí a luvizemí Zrnitostní, chemické a mikrobiologické vlastnosti kambizemí, pseudoglejů a antropozemíCvičeníProkaryotické a eukaryotické mikroorganismy v půdě; Instrukce pro odběr půdních vzorků a pro modelový pokus studentůZaložení modelového pokusu studentů (2Mikrobiologický rozbor půdy: Mikroskopické vláknité houby (mikromycety) a kvasinky (Potato-dextrose agar), Azotobacter chroococcum (Ashbyho manitolový agar); Oligotrofové (Maso-peptonový agar, setinová koncentrace); Sušina, pHVyhodnocení mikrobiologického rozboru půdyMikroskopické vyšetření vybraných vykultivovaných mikroorganismů (KTJ)Klasifikované prezentace studentůKlasifikované prezentace studentů

Získané způsobilosti

Znalosti:Má pokročilé znalosti o mikrobiologii vzduchu, o bioaerosolech, o kvalitě vzduchu v interiéru (IAQ), o kvalitě vzduchu v exteriéru (OAQ), o mikrobiologických a dalších parametrech pitné vody, povrchových vod a odpadních vod, a o biodegradacích. Zná základní ekologické funkce půdy. Umí definovat co je kvalita půdy včetně kritérií, kterými lze kvalitu půdy a biologickou aktivitu půdních mikroorganismů hodnotit. Zná přímé a nepřímé metody stanovení půdních mikroorganismů. Zná chemické parametry půdy, kterými lze mikrobiologická stanovení vhodně doplnit. Umí popsat pozitivní a negativní priming efekt a jeho význam při biodegradaci polutantů. Umí definovat únavu půdy a její příčiny, supresivitu a konduktivitu půd. Má hluboké znalosti o mikrobiologických procesech, probíhajících při čištění odpadních vod, o kvalitě vzduchu, o kvalitě pitné vody i o kvalitě povrchových vod včetně jejich eutrofizace.Dovednosti:Umí samostatně vymezit a tvůrčím způsobem definovat kvalitu interiérového i exteriérového vzduchu, kvalitu pitné vody a povrchových vod. Definovat základní ekologické funkce půdy. Definovat na základě půdně mikrobiologických a dalších kritérií vliv polutantů na půdu. Umí samostatně a tvůrčím způsobem řešit komplexní problémy. Je schopen získávat nové původní informace.Kompetence - komunikace:Absolvování předmětu rozšiřuje schopen studenta se přizpůsobit a efektivněji pracovat jak pod vedením, tak v týmové spolupráci. Na základě získaných informací z předmětu je schopen interpretovat znalosti a dovednosti s použitím odborné terminologie daného předmětu v českém i cizím jazyce. Je připraven srozumitelně a přesvědčivě sdělovat vlastní odborné názory odborníkům i širší veřejnosti.Kompetence - úsudek:Učí se přistupovat ke své práci tvořivě a iniciativně. Je schopen identifikovat a aplikovat informační zdroje (odborná literatura, dokumenty, databáze, webové stránky a jiné). Klasifikovat a hodnotit výsledky a závěry odborného a vědeckého výzkumu v rámci tohoto předmětu i předmětů příbuzných. Na základě získaných informací je schopen plánovat a řídit činnost v rámci týmu.

Literatura

ZákladníRůžek, L., Voříšek, K. 2010. Pedobiologie a mikrobiologie, vybrané kapitoly, Powerprint Praha, 184 s. ISBN 978-80-213-2126-7Růžek, L., Voříšek, K., Popelářová, E., Rada, V., Vlková, E., Růžková, M. 2012. Mikrobiologie, pracovní sešit. Powerprint Praha, 80 s. ISBN 978-80-213-2290-5Klaban, V. 2001. Svět mikrobů. Gaudeamus Hradec Králové, 416 s. ISBN 80-7041-639-4Klaban, V. 2005. Ilustrovaný mikrobiologický slovník. Galen Praha, 654 s.Brady, N.C., Weil, R.R. 1999. The nature and properties of soils. Prentice Hall Upper Saddle River, 881s. ISBN 0-13-852444-0Madigan, M.T., Martinko, J.M., Parker, J. 2003. Brock biology of microorganisms, Pearson Education Inc. New York, 1019 s. ISBN 0-13-049147-0DoporučenáMaier, R.M., Pepper, I.L., Gerba, C.P. 2000. Environmental microbiology, Academic Press San Diego, 585 s. ISBN 0-12-497570-4Prescott, L.M., Harley, J.P., Klein, D.A. 1996. Microbiology (3rd edition) Times Mirror Higher Education Group, Inc, ISBN 0-697-29390-4Schinner, F., Öhlinger, R., Kandeler, E., Margesin, R. 1996. Methods in Soil Biology, 1st Ed, Springer-Verlag, Berlin, 426 s.

Požadavky

žádný

Garant

doc. Ing. Lubomír Růžek, CSc.