Předmět Pedobiologie - Mgr. (AMZ01Z)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu AMZ01Z - Pedobiologie - Mgr., Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Osnova
PřednáškaHlavní funkce půdních mikroorganismů, ekologické funkce půdy, mineralizace, imobilizace, humifikace, agregacePůdní organická hmota, primární a sekundární humusové látky, nehumusotvorné a humusotvorné zdroje uhlíkuKoloběh uhlíku - globální produkce a asimilace CO2; Corg; C-biomasy půdních mikroorganismů; katabolický metabolismus: respirace a fermentaceKoloběh dusíku - mineralizace (amonifikace), imobilizace, volatilizace čpavku, nitrifikace autotrofní a heterotrofníKoloběh dusíku - denitrifikace asimilační a disimilační, nesymbiotická a symbiotická fixace dusíku; diazotrofní mikroorganismyKoloběh fosforu, mineralizace, imobilizace, P-solubilizační aktivitaKoloběh síry, mineralizace, imobilizace, sulfurikace, desulfurikaceVztah mezi mikroorganismy a rostlinami - fylosféraVztah mezi mikroorganismy a rostlinami - rhizosféra, R/S efekt, biologická supresivita rhizosféryMykorhiza ektotrofní; Hartigova síťkaMykorhiza endotrofní (arbuskulární)Zrnitostní, chemické a mikrobiologické vlastnosti rendzin, regozemí a fluvizemíZrnitostní, chemické a mikrobiologické vlastnosti černozemí, černic, hnědozemí a luvizemí Zrnitostní, chemické a mikrobiologické vlastnosti kambizemí, pseudoglejů a antropozemíCvičeníProkaryotické a eukaryotické mikroorganismy v půdě; Instrukce pro odběr půdních vzorků a pro modelový pokus studentůZaložení modelového pokusu studentů (2Mikrobiologický rozbor půdy: Mikroskopické vláknité houby (mikromycety) a kvasinky (Potato-dextrose agar), Azotobacter chroococcum (Ashbyho manitolový agar); Oligotrofové (Maso-peptonový agar, setinová koncentrace); Sušina, pHVyhodnocení mikrobiologického rozboru půdyMikroskopické vyšetření vybraných vykultivovaných mikroorganismů (KTJ)Klasifikované prezentace studentůKlasifikované prezentace studentů
Získané způsobilosti
Znalosti:Má pokročilé znalosti o mikrobiologii vzduchu, o bioaerosolech, o kvalitě vzduchu v interiéru (IAQ), o kvalitě vzduchu v exteriéru (OAQ), o mikrobiologických a dalších parametrech pitné vody, povrchových vod a odpadních vod, a o biodegradacích. Zná základní ekologické funkce půdy. Umí definovat co je kvalita půdy včetně kritérií, kterými lze kvalitu půdy a biologickou aktivitu půdních mikroorganismů hodnotit. Zná přímé a nepřímé metody stanovení půdních mikroorganismů. Zná chemické parametry půdy, kterými lze mikrobiologická stanovení vhodně doplnit. Umí popsat pozitivní a negativní priming efekt a jeho význam při biodegradaci polutantů. Umí definovat únavu půdy a její příčiny, supresivitu a konduktivitu půd. Má hluboké znalosti o mikrobiologických procesech, probíhajících při čištění odpadních vod, o kvalitě vzduchu, o kvalitě pitné vody i o kvalitě povrchových vod včetně jejich eutrofizace.Dovednosti:Umí samostatně vymezit a tvůrčím způsobem definovat kvalitu interiérového i exteriérového vzduchu, kvalitu pitné vody a povrchových vod. Definovat základní ekologické funkce půdy. Definovat na základě půdně mikrobiologických a dalších kritérií vliv polutantů na půdu. Umí samostatně a tvůrčím způsobem řešit komplexní problémy. Je schopen získávat nové původní informace.Kompetence - komunikace:Absolvování předmětu rozšiřuje schopen studenta se přizpůsobit a efektivněji pracovat jak pod vedením, tak v týmové spolupráci. Na základě získaných informací z předmětu je schopen interpretovat znalosti a dovednosti s použitím odborné terminologie daného předmětu v českém i cizím jazyce. Je připraven srozumitelně a přesvědčivě sdělovat vlastní odborné názory odborníkům i širší veřejnosti.Kompetence - úsudek:Učí se přistupovat ke své práci tvořivě a iniciativně. Je schopen identifikovat a aplikovat informační zdroje (odborná literatura, dokumenty, databáze, webové stránky a jiné). Klasifikovat a hodnotit výsledky a závěry odborného a vědeckého výzkumu v rámci tohoto předmětu i předmětů příbuzných. Na základě získaných informací je schopen plánovat a řídit činnost v rámci týmu.
Literatura
ZákladníRůžek, L., Voříšek, K. 2010. Pedobiologie a mikrobiologie, vybrané kapitoly, Powerprint Praha, 184 s. ISBN 978-80-213-2126-7Růžek, L., Voříšek, K., Popelářová, E., Rada, V., Vlková, E., Růžková, M. 2012. Mikrobiologie, pracovní sešit. Powerprint Praha, 80 s. ISBN 978-80-213-2290-5Klaban, V. 2001. Svět mikrobů. Gaudeamus Hradec Králové, 416 s. ISBN 80-7041-639-4Klaban, V. 2005. Ilustrovaný mikrobiologický slovník. Galen Praha, 654 s.Brady, N.C., Weil, R.R. 1999. The nature and properties of soils. Prentice Hall Upper Saddle River, 881s. ISBN 0-13-852444-0Madigan, M.T., Martinko, J.M., Parker, J. 2003. Brock biology of microorganisms, Pearson Education Inc. New York, 1019 s. ISBN 0-13-049147-0DoporučenáMaier, R.M., Pepper, I.L., Gerba, C.P. 2000. Environmental microbiology, Academic Press San Diego, 585 s. ISBN 0-12-497570-4Prescott, L.M., Harley, J.P., Klein, D.A. 1996. Microbiology (3rd edition) Times Mirror Higher Education Group, Inc, ISBN 0-697-29390-4Schinner, F., Öhlinger, R., Kandeler, E., Margesin, R. 1996. Methods in Soil Biology, 1st Ed, Springer-Verlag, Berlin, 426 s.
Požadavky
žádný
Garant
doc. Ing. Lubomír Růžek, CSc.