Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Ochrana rostlin - Bc. (AOA16E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu AOA16E - Ochrana rostlin - Bc., Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Předmět poskytuje základní orientaci v problematice ochrany rostlin. V přednáškách jsou probírány základní metody ochrany rostlin používané v integrované ochraně rostlin. Na cvičeních jsou probírány podle systému jednotlivé skupiny škodlivých organizmů - viry, baktérie, houby, háďátka, roztoči, hmyz a obratlovci. U jednotlivých skupin ke kladen důraz na vizuální ukázky ekonomicky nejvýznamnějších zástupců škodlivých organizmů u polních a zahradních plodin. Předmět je zakončen zápočtem, který je podmíněn poznáváním škodlivých organizmů a zkouškou skládající se z písemného testu a ústní zkoušky.

Osnova

PřednáškaMetody diagnózy v ochraně rostlinIntegrovaná ochrana rostlinMetody v ochraně rostlin - legislativní (karanténa), šlechtitelské, fyzikální a biotechnickéVyužití feromonů a juvenoidů v ochraně rostlinBiologická ochrana - užiteční organizmy, introdukce užitečných organizmů do přírodních podmínekBiologická ochrana - masové chovy užitečných organizmůChemická ochrana - obecná charakteristika, bezpečnostní předpisy, legislativaFungicidy - prostředky proti houbovým chorobámZoocidy - prostředky proti živočišným škůdcůmInsekticidy - prostředky proti škodlivému hmyzuRezistence škodlivých organizmů k pesticidůmFungicidní a insekticidní mořidlaVyužití vlastností GMO v ochraně rostlinDiskuze se studenty na témata probíraná v rámci přednášek a cvičeníCvičeníViry - charakteristika skupiny, příznaky napadení, hlavní zástupci , ukázkyFytoplasmy a bakterie - charakteristika skupiny, příznaky napadení, hlavní zástupci , ukázkyHouby - charakteristika skupiny, příznaky napadení, ukázkyHouby - ekonomicky významní zástupci u jednotlivých plodin, ukázky - 1Houby - ekonomicky významní zástupci u jednotlivých plodin, ukázky - 2Houby - ekonomicky významní zástupci u jednotlivých plodin, ukázky - 3Fytopatogenní háďátka - charakteristika skupiny, metody diagnostiky, příznaky napadení, hlavní zástupci , ukázkyRozdělení živočišných škůdců, slimáci - charakteristika skupiny, příznaky poškození, hlavní zástupci , ukázkyRoztoči - charakteristika skupiny, příznaky poškození, hlavní zástupci , ukázkyHmyz - charakteristika skupiny, příznaky poškození, ukázkyHmyz - ekonomicky významní zástupci u jednotlivých plodin, ukázky - 1Hmyz - ekonomicky významní zástupci u jednotlivých plodin, ukázky - 2Hmyz - ekonomicky významní zástupci u jednotlivých plodin, ukázky - 3Zápočet

Získané způsobilosti

Znalosti:Zná a dovede popsat základní anatomicko-morfologickou virů, bakterií, nižších a vyšších hub, háďátek, roztočů, plžů a hmyzu. Zná vývoj cyklus uvedených skupin škodlivých organizmů. Dokáže rozlišit a determinovat hlavní druhy významně poškozující jednotivé polní plodiny i základní okrasné rostliny. Zná využití signalizace, kritických čísel a metod ochrany rostlin a umí vysvětlit jejich význam v intergrované ochraně rostlin.Dovednosti:Umí poznat poškození rostlin abiotickými faktory, viry, houbami, bakteriemi, háďátky, roztoči, plži a hmyzem. Determinuje hospodářsky nejvýznamnější zástupce škodlivých organizmů přímo v terénu nebo na vzorcích rostlin. Dokáže prakticky aplikovat základní metody ochrany rostlin v polních podmínkách a krytých prostorách při využití metod prognózy a signalizace v souladu se zásadami integrované ochrany rostlin.Kompetence - komunikace:Může působit jak pod vedením, tak v týmové spolupráci. Je schopen komunikovat v českém jazyce s účelným využíváním odborné terminologie daného předmětu. Umí formulovat, diskutovat a prezentovat vlastní názory, dokáže srozumitelně sdělovat informace, myšlenky, konkretizovat problémy a navrhovat možná řešení.Kompetence - úsudek:Je schopen přistupovat ke své práci tvořivě a iniciativně. Je schopen posoudit, zhodnotit a aplikovat informační zdroje (odborná literatura, dokumenty, databáze, webové stránky apod.), při tvoření úsudku dále využívá vlastní zkušenosti i zkušenosti odborníků. Je také připraven zorganizovat běžnou práci podřízeným osobám a účinně ji posoudit a zkontrolovat.

Literatura

ZákladníKazda,J. Jindra, Z., Kabíček, J.,Prokinová, E.,Ryšánek, P., Stejslal,V. 2003. Choroby a škůdci polních plodin, ovoce a zeleniny 3.doplněné vydání.Vydavatelství Martin Sedláček p.158. ISBN 80-86726-03-7Häni, F.,Popow, G.,Schwarz, K.,Reinhard,H.,Tanner,K., Vorlet, M.1996 Obrazový atlas chorob a škůdců polních plodin.Scientia, s.r.o, pedagogické nakladatelství,Praha 1993, p.335, ISBN 80-85827-12-3Kazda, J., Prokinová, E., Ryšánek,P.,2007.Škůdci a choroby rostlin.Euromedia Group.p.288 ISBN 978-80-242-1886-1DoporučenáKazda J., Mikulka, J., Prokinová, E., 2010 Encyklopedie ochrany rostlin. Polní plodiny. Profi Press 0-395, ISBN 978-80-86726-34-2Cagáň, L., Praslička, J., Huzsár, J., Šrobárová, A., Roháčik, T., Hudec, K., Tancik, J., Bokor, P., Tóth, P., Tóthová, M., Barta, M., Eliášová, M. 2010 Choroby a škodcovia poľných plodin. SPÚ Nitra p.894 ISBN 978-80-552-0354-6Hudec, K.,Gutten, J. 2007 Encyklopedie chorob a škůdců. Computer Press p.358 ISBN 978-80-251-1768-2

Požadavky

žádné

Garant

Ing. Jan Kazda, CSc.