Předmět Obecná rostlinolékařská zoologie - Mgr. (AOA26E)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu AOA26E - Obecná rostlinolékařská zoologie - Mgr., Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Předmět se zabývá morfologickými charakteristikami, rozmnožováním, ontogenetickým vývojem a trofismem hospodářsky významných taxonomických skupin živočichů. Cílem předmětu je seznámit studenty s modelovými zástupci jednotlivých taxonů. Přednášky, praktická cvičení
Osnova
PřednáškaMollusca, Arthropoda, Vertebrata (morfologie, bionomie, trofismus)Insecta - morfologie IInsecta - morfologie IIInsecta - typy rozmnožování, ontogenetický vývoj, immaturní stadiaHemimetabola IHemimetabola IIHolometabola IHolometabola IIAcari IAcari IINematoda INematoda IIKategorizace škůdců, jejich původ, šíření, potravní spektrum, poškození rostlin škůdci Metody zjišťování, sběru a uchovávání škůdcůCvičeníMollusca, Arthropoda, Vertebrata - stavba těla (sbírkový materiál)Insecta - caput: stavba, smyslové orgány, trophi orgány (sbírkový materiál)Insecta - thorax, abdomen: stavba tagmat, typy končetin, křídel, abdominálních přívěsků (sbírkový materiál)Insecta - immaturní stadia: morfologie, kategorizace (sbírkový materiál)Hemimetabola IHemimetabola IIHolometabola IHolometabola IIAcari IAcari IINematoda INematoda IIUkázky poškození rostlin škůdci - herbář (sbírky)Pomůcky pro sběr a odchyt škůdců - ukázky, preparace škůdců pro potřeby determinace
Získané způsobilosti
Znalosti:Absolvent má rozsáhlé vědomosti o stavbě těla, tělního pokryvu, ontogenetickém vývoji, rozmnožování a autekologických nárocích zástupců taxonů, ve kterých jsou zahrnuti rostlinolékařsky pozitivně i negativně významné druhy živočichů. Orientuje se v immaturních stadiích škodlivých taxonů, zná jejich morfologii, klasifikaci a ekologické nároky. Zná rozšíření a areály výskytu škodlivých, potenciálně škodlivých, užitečných a indiferetních taxonů. Má přehled o výskytu a zastoupení jednotlivých vyšších taxonů na území ČR. Umí definovat a popsat hlavní i vedlejší taxonomické skupiny včetně jejich zařazení do systému. Dokáže odlišit jednotlivé typy poškození rostlin a na základě znalosti stavby a modifikací dílčích komponent ústního ústrojí je přiřadit dané skupině herbivorů. Umí specifikovat jednotlivé kategorie škodlivých organismů v souvislosti s jejich lokalizací a dobou výskytu v polních a zahradních kulturách a skladovaných komoditách.Dovednosti:Vyhodnocením konkrétní situace umí v terénu získat vzorky a výběrem vhodných metodických postupů a technik je zpracovat a analyzovat. Dokáže posoudit riziko zavlečení a dalšího šíření škodlivých živočišných druhů. Získané vědomosti je schopen využít při vyhodnocování škodlivosti a při determinaci škůdců. Na základě znalostí o typech poškození způsobovaných škůdci dokáže vyhodnotit napadení rostlin, umí posoudit způsob a rozsah poškození rostlin a na základě uvedeného kategorizovat původce tohoto poškození. V rámci jednotlivých hospodářsky významných taxonů dokáže determinovat a klasifikovat všechny hlavní a příležitostné původce poškození rostlin na supragenerické úrovni a stanovit riziko poškození rostlin. Zná obecné charakteristiky všech jednotlivých vyšších taxonů obsahujících škodlivé a užitečné zástupce, na základě kterých je schopen rozhodnout o pozitivním či negativním významu daného zástupce. Znalost immaturních a adultních stadií a typů poškození rostlin využívá při kategorizaci škodlivých organismů.Kompetence - komunikace:Je schopen individuálního i týmového řešení daného problému. Komunikuje s širokou odbornou veřejností na národní i mezinárodní úrovni pomocí současných komunikačních medií. Své názory formuluje precizně důsledným používáním odborné terminologie. Je schopen jasné prezentace svých názorů a dokáže je přesvědčivě obhájit jak v rámci striktně vědecké diskuse, tak i diskuse se širší odbornou veřejností.Kompetence - úsudek:Je schopen diverzifikovaně a iniciativně využívat nejrůznější informační zdroje a na základě jejich znalostí se orientovat v dané problematice. Umí vyhledat a specifikovat konkrétní problém na základě analýzy současného stavu znalostí v stěžejní i marginálních oblastech a stanovit směr dalšího výzkumu a řešení, pro které je schopen sestavit a koordinovat pracovní skupinu.
Literatura
ZákladníŠefrová, H. 2006. Rostlinolékarská entomologie. Konvoj. Brno. 257 s. ISBN 80-7302-086-6.DoporučenáBuchar, J., 1995. Stručný přehled soustavy bezobratlých. Peres. Praha. 180 s. ISBN 80-901691-0-4.Hůrka, K., Čepická, A. 1978. Rozmnožování a vývoj hmyzu. SPN Praha. 224 s. ISBN 14-085-81.Laštůvka, Z. (ed.). 1996. Zoologie pro zemědělce a lesníky. Konvoj. Brno. 266 s. ISBN 80-85615-50-9.Štaif, J. 1981. Ochrana rostlin I. Živočišní škůdci. VŠZ. Praha. 253 s. ISBN 17-016-81.
Požadavky
žádné
Garant
prof. RNDr. Ing. František Kocourek, CSc.