Předmět Obecná rostlinolékařská zoologie I - Bc. (AOA33E)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu AOA33E - Obecná rostlinolékařská zoologie I - Bc., Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Předmět se zabývá morfologickými charakteristikami, rozmnožováním, ontogenetickým vývojem a trofismem hospodářsky významných taxonomických skupin živočichů. Cílem předmětu je seznámit studenty s modelovými zástupci jednotlivých taxonů. Základní formy výuky jsou přednášky, cvičení, samostatné projekty a semináře.
Osnova
PřednáškaAcari IAcari IINematoda INematoda IINematoda IIIMorfologie hmyzu: stavba kutikuly, kutikulární struktury, chaetotaxie, zbarvení, tělní segmentace hmyzu, caput)Thorax, abdomen - morfologie, přívěsky - stavba, funkce, vnější genitálieAnatomie hmyzu: trávicí soustava, filtrační komora, exkreční a dýchací soustava, oběhová soustavaReprodukční soustava, způsoby rozmnožování hmyzu (kopulace, amphigonie, partenogenezeOntogenetický vývoj (immaturní a imaginální stadia, typy vajíček, larev, kukelVoltinismus, diapausa, vliv teploty a vlhkosti na hmyz, tolerance hmyzu k abiotickým faktorůmHmyz a rostlina, typy trofismu, vyhledávání a volba potravy, potravní spektrum, obranyschopnost rostlinMetody sběru, konzervace a preparace hmyzu, uchovávání a transport vzorkůFylogeneze a klasifikace hmyzu, základy taxonomie a nomenklaturyCvičeníAcari: demonstrace živých roztočů, ukázky poškození rostlin roztoči, obecná morfologie, stavba těla modelových zástupců různých taxonů (sbírkový materiál)Nematoda: ukázky poškození rostlin, demonstrace živých exemplářů, morfologie, determinaceHmyz I: Demonstrace kutikulárních struktur, demonstrace modelHmyz II: Křídla hmyzu (typy křídel, žilnatina), nohy hmyzu (stavba, segmentace, adaptace)Hmyz III: Immaturní stadia - nymfy, polypodní a oligopodní larvy, apodní larvy, kukly (sbírkový materiál)Typy poškození rostlin (sbírkový materiál)Preparace hmyzu, pomůcky a zařízení k odchytu hmyzu
Získané způsobilosti
Znalosti:Absolvent má široké vědomosti o obecné vnitřní i vnější stavbě těla, tělního pokryvu a fyziologických aspektech hlavních skupin škůdců. Zná rozličné odlišnosti ontogenetického vývoje, rozmnožování a ekologických nároků zástupců taxonů, ve kterých jsou zahrnuti rostlinolékařsky pozitivně i negativně významné druhy živočichů. Orientuje se v immaturních stadiích škodlivých taxonů, zná jejich morfologii, klasifikaci a ekologické nároky. Zná rozšíření a areály výskytu škodlivých, potenciálně škodlivých, užitečných a indiferetních taxonů. Rozlišuje jednotlivé typy poškození rostlin a na základě znalosti stavby a modifikací dílčích komponent ústního ústrojí je přiřazuje dané skupině herbivorů. Zná různé metody a způsoby odchytu a sběru škodlivých druhů v terénu včetně následného uchovávání a preparace pro potřeby determinace a případného transportu.Dovednosti:Získané vědomosti je schopen využít v procesu determinace škůdců a při vyhodnocování jejich škodlivosti. Na základě znalostí o obecných typech poškození způsobovaných škůdci dokáže vyhodnotit napadení rostlin, umí posoudit způsob a rozsah poškození rostlin a na základě uvedeného vymezit obecného zástupce určitého taxonu způsobujícího toto poškození. Vyhodnocením konkrétní situace umí v terénu získat vzorky a výběrem vhodných metodických postupů a technik je zpracovat a analyzovat. Dokáže posoudit riziko zavlečení a dalšího šíření škodlivých živočišných druhů. Zná obecné charakteristiky všech vyšších taxonů obsahujících škodlivé a užitečné zástupce, na základě kterých je schopen rozhodnout o hospodářském významu dané skupiny. Znalost immaturních a adultních stadií a typů poškození rostlin využívá při kategorizaci škodlivých organismů.Kompetence - komunikace:Je schopen individuálního i týmového řešení daného problému. Komunikuje s širokou odbornou veřejností na národní i mezinárodní úrovni pomocí současných komunikačních medií. Své názory formuluje precizně používáním odborné terminologie. Je schopen jasné prezentace svých názorů a dokáže je přesvědčivě obhájit jak v rámci striktně vědecké diskuse, tak i diskuse se širší odbornou veřejností.Kompetence - úsudek:Je schopen diverzifikovaně a iniciativně využívat nejrůznější informační zdroje a na základě jejich znalostí se orientovat v dané problematice. Umí vyhledat a specifikovat konkrétní problém na základě analýzy současného stavu znalostí v stěžejní i marginálních oblastech a stanovit směr dalšího výzkumu a řešení, pro které je schopen sestavit a koordinovat pracovní skupinu.
Literatura
ZákladníJazyk výuky: ČeštinaŠtaif J., 1981 Ochrana rostlin I. Živočišní škůdci. VŠZ, Praha, 253 s.Buchar J., 1995 Stručný přehled soustavy bezobratlých. Peres, Praha, 180 s.DoporučenáJazyk výuky: ČeštinaHůrka K., Čepická A., 1978 Rozmnožování a vývoj hmyzu. SPN Praha.Obenberger J.,1952 Entomologie I. Přír.vyd.Praha, 869 s.Obenberger J.,1955 Entomologie II. ČSAV, 726 s.Obenberger J.,1957 Entomologie III. ČSAV, 467 s.Obenberger J.,1958 Entomologie IV. ČSAV, 614 s.Obenberger J.,1964 Entomologie V. ČSAV, 775 s.Romoser S., Stoffolano J.G., 1994 The science of entomology. WCB Publishers, 532 s.Chen Z.X., Chen S.Y., Dickson D.W., 2003 Nematology. Advances and perspectives. Vol. I. CABI, 636 s.Siddiqi M.R., 2000 Tylenchida. Parasites of plants and Insects. CABI, 832 s.Capinera J.L. 2006 Encyclopedia of Entomology. Springer, 2580 s.Evans G.O. 1992 Principles of Acarology. CAB International, 563 s.Gullan P.J., Cranston P.S. 2005 The Insects. An Outline of Entomology. Blackwell Publ., 505 s.
Požadavky
žádné
Garant
prof. RNDr. Ing. František Kocourek, CSc.