Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Obecná rostlinolékařská zoologie II - Bc. (AOA34E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu AOA34E - Obecná rostlinolékařská zoologie II - Bc., Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Předmět se zabývá morfologickými charakteristikami, rozmnožováním, ontogenetickým vývojem a trofismem hospodářsky významných taxonomických skupin živočichů. Cílem předmětu je seznámit studenty s modelovými zástupci jednotlivých taxonů. Základní formy výuky jsou přednášky, cvičení, samostatné projekty a semináře.

Osnova

PřednáškaMollusca, Diplopoda, Chilopoda (morfologie, rozmnožování, ekologie, škodlivostProtura, Diplura, Collembola, Thysanura, Blattodea, Dermaptera, Psocoptera (morfologie, rozmnožování, ontogeneze, ekologie, škodlivostEnsifera, Caelifera (morfologie, rozmnožování, ontogeneze, ekologie, škodlivostThysanoptera (morfologie, rozmnožování, ontogeneze, ekologie, škodlivostHeteroptera (morfologie, rozmnožování, ontogeneze, ekologie, škodlivostAuchenorrhyncha (morfologie, rozmnožování, ontogeneze, ekologie, škodlivostSternorrhyncha ISternorrhyncha IILepidoptera (morfologie, rozmnožování, ontogeneze, ekologie, škodlivostColeoptera IColeoptera IIHymenoptera, Neuroptera, Strepsiptera, Rhaphidioptera, Megaloptera (morfologie, rozmnožování, ontogeneze, ekologieDiptera, Vertebrata (morfologie, rozmnožování, ontogeneze, ekologie, škodlivostCvičeníMollusca, Diplopoda, Chilopoda (stavba těla, zástupci - sbírkový materiál)Collembola (stavba těla, zástupci - sbírkový materiál)Thysanura, Blattodea, Dermaptera, Psocoptera (stavba těla, zástupci - sbírkový materiál)Ensifera, Caelifera (stavba těla, zástupci - sbírkový materiál)Thysanoptera (stavba těla, zástupci - sbírkový materiál)Heteroptera (stavba těla, zástupci - sbírkový materiál)Auchenorrhyncha (stavba těla, zástupci - sbírkový materiál)Sternorrhyncha ISternorrhyncha IILepidoptera (stavba těla, zástupci - sbírkový materiál)Coleoptera IColeoptera IIHymenoptera, Neuroptera, Strepsiptera, Raphidioptera, Megaloptera (stavba těla, zástupci - sbírkový materiál)Diptera, Vertebrata (stavba těla, zástupci - sbírkový materiál)

Získané způsobilosti

Znalosti:Absolvent má rozsáhlé vědomosti o specifické stavbě těla, tělního pokryvu, ontogenetickém vývoji, rozmnožování a ekologických nárocích dílčích taxonů, ve kterých jsou zahrnuti rostlinolékařsky pozitivně i negativně významné druhy živočichů. Rozlišuje specifické odlišnosti immaturních stadií vybraných taxonů. Zná rozšíření, výskyt a zastoupení dílčích taxonů a jejich zástupců na území ČR a jejich význam z hlediska ochrany rostlin. Má široké vědomosti o specifičnostech stavby ústního ústrojí jednotlivých vyšších taxonů a zná možnosti jejich využití pro potřeby hodnocení z hlediska potenciální škodlivosti v zemědělství. Zná specifikace jednotlivých kategorií škodlivých organismů v souvislosti s jejich lokalizací a dobou výskytu v polních a zahradních kulturách a skladovaných komoditách.Dovednosti:Získané znalosti využívá při vyhodnocování škodlivosti a při klasifikaci škůdců a jejich následné determinaci. Znalosti o specifických typech poškození způsobovaných škůdci dokáže využít při vyhodnocování napadení rostlin. Posouzením způsobu a rozsahu konkrétního poškození rostlin dokáže vymezit dílčí skupinu škůdců či konkrétního škůdce zodpovědného za daný typ poškození rostlin. V rámci jednotlivých hospodářsky významných taxonů dokáže determinovat a klasifikovat všechny hlavní a příležitostné původce poškození rostlin na supragenerické úrovni a stanovit riziko poškození rostlin. Zná specifické charakteristiky jednotlivých vyšších taxonů obsahujících škodlivé a užitečné zástupce, na základě kterých je schopen rozhodnout o pozitivním či negativním významu daného zástupce na území ČR.Kompetence - komunikace:Je schopen individuálního i týmového řešení daného problému. Komunikuje s širokou odbornou veřejností na národní i mezinárodní úrovni pomocí současných komunikačních medií. Své názory formuluje precizně důsledným používáním odborné terminologie. Je schopen jasné prezentace svých názorů a dokáže je přesvědčivě obhájit jak v rámci striktně vědecké diskuse, tak i diskuse se širší odbornou veřejností.Kompetence - úsudek:Je schopen diverzifikovaně a iniciativně využívat nejrůznější informační zdroje a na základě jejich znalostí se orientovat v dané problematice. Umí vyhledat a specifikovat konkrétní problém na základě analýzy současného stavu znalostí v stěžejní i marginálních oblastech a stanovit směr dalšího výzkumu a řešení, pro které je schopen sestavit a koordinovat pracovní skupinu.

Literatura

ZákladníJazyk výuky: ČeštinaŠtaif J., 1981 Ochrana rostlin I. Živočišní škůdci. VŠZ, Praha, 253 s.Buchar J., 1995 Stručný přehled soustavy bezobratlých. Peres, Praha, 180 s.DoporučenáJazyk výuky: ČeštinaRomoser W.S., Stoffolano J.G. 1994 The science of entomology. WCB Publ., 532 .Gullan P.J., Cranston P.S. 2005 The Insects. An Outline of Entomology. Blackwell Publ., 505 s.Capinera J.L. 2006 Encyclopedia of Entomology. Springer, 2580 s.Evans G.O. 1992 Principles of Acarology. CAB International, 563 s.Chapman N.F., 1998 The insects. Structure and function. Cambridge Univ. Press.

Požadavky

žádné

Garant

prof. RNDr. Ing. František Kocourek, CSc.