Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedologie pro zahradníky - Bc. (APA12E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu APA12E - Pedologie pro zahradníky - Bc., Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem je seznámení s úlohou půdy jako stanovištěm kulturních rostlin a s postavením půdy v ekosystému. Předmět má rovněž za cíl seznámit studenty se základními půdními složkami, zákonitostmi půdních procesů a možnostmi jejich praktické aplikace se zaměřením na zahradnictví. Předmět seznamuje s vlastnostmi minerálních a organických půdních složek, vysvětluje jejich vliv na půdní prostředí jako základní složku ekosystému. Charakterizuje procesy, určující půdní úrodnost, hodnotí hlavní půdní představitele ČR z hlediska produkčního a zařazuje je do klasifikačníhio systému. V závěru se rovněž zabývá zahradnickými substráty z hlediska pedologických vlastností.

Osnova

PřednáškaÚvod do pedologie; definice, význam a funkce půdy; vznik a vývoj půdy; půdotvorné faktory a podmínky; základní rozděleníÚvod do pedologie; definice, význam a funkce půdyZrnitost půdy, půdní minerály, jílové minerály Vznik a vývoj půdy; půdotvorné faktory a podmínky; základní rozdělení matečních horninFyzikální vlastnosti půdy, půdní struktura, objemová a specifická hmotnost, pórovitost; zhutněníZrnitost půdy, půdní minerály, jílové minerály Voda v půdě, vlhkost, vodní potenciál, pohyb vody v půdě, vodní režimyPůdní organická hmotaPůdní vzduch - složení, význam, pohyb; teplo v půdě, záhřevnost půdy, tepelný režimKoloidní systém půdy; fyzikální vlastnosti půdy, půdní struktura, objemová a specifická hmotnost, pórovitost; zhutněníVoda v půděPůdní organická hmota, složení, zdroje, procesy přeměn; huminové látkyKoloidní systém půdy: druhy a význam koloidů, peptizace, koagulacePůdní vzduch; teplo v půděPůdní reakce; půdní sorpce (mechanismy sorpce, půdní sorpční komplex)Půdní roztok; půdní reakcePůdní roztok; oxidačně redukční procesy v půděPůdní sorpce (mechanismy sorpce, půdní sorpční komplex)Půdní organismy a biologická činnost v půdě; půdní a půdotvorné procesy; principy klasifikace půdPůdní organismy a biologická činnost v půděPřehled základních půdních klasifikačních jednotek IPůdní a půdotvorné procesy; principy klasifikace půd; přehled základních půdních klasifikačních jednotek IPřehled základních půdních klasifikačních jednotek IIPůdní průzkum; mapování půd, informační systémy o půdě; bonitace půdního fonduVliv agrotechnických opatření na půdu; zahradnické substráty z hlediska pedologických vlastnostíZahradnické substrátyCvičeníZrnitostní rozborMetody stanovení zrnitosti; kalibrace válce a hustoměruZrnitostní rozborStanovení zrnitosti hustoměrnou metodou - příprava vzorku a měřeníZrnitostní rozborStanovení obsahu humusu na mokré cestě modifikovanou Tjurinovou metodouFyzikální vlastnosti půdyStanovení kvality humusu spektrofotometricky Fyzikální vlastnosti půdyOdběr neporušeného půdního vzorku v terénuFyzikální vlastnosti půdyRozbor neporušeného půdního vzorku - vážení, výkladPůdní organická hmota - množstvíFyzikální rozbor neporušeného půdního vzorku - stanovení bodu vadnutí, hodnoceníPůdní organická hmota - kvalitaStanovení půdní reakce aktivní a výměnnéPůdní reakceSorpční charakteristiky půdy - stanovení KVK ZasoleníSorpční charakteristiky půdy - stanovení hydrolytické acidity, výpočet S, VSorpční vlastnosti půdySalinita (zasolení) půdySorpční vlastnosti půdyPopis půdního profiluPedologický průzkumVyhodnocování analytických dat půdních profilů Analytické charakteristiky hlavních půdních typů ČRSeznámení se s materiály KPP a dalšími výsledky pedologického průzkumu (mapy, bonitace)

Získané způsobilosti

Znalosti:Zná složení půdy a základní půdní vlastnosti. Umí vyjmenovat nejdůležitější funkce půdy a vysvětlit jejich význam. Umí vyjmenovat půdotvorné faktory a rozumí jejich vlivu na vývoj půdy. Má základní přehled o hlavních skupinách hornin. Zná význam půdy pro hospodaření s vodou v krajině, pro zadržování živin, růst rostlin a detoxikaci nežádoucích látek. Umí určit hlavní půdní horizonty. Orientuje se v půdní klasifikaci a dokáže definovat a popsat vlastnosti hlavních půdních typů podle Taxonomického klasifikačního systému půd ČR. Rozumí významu základních vlastností půd a zahradnických substrátů pro jejich zahradnické využití. Rozumí vlivu obhospodařování půd na jejich vlastnosti. Zná hlavní možnosti, jak upravovat nepříznivé vlastnosti půdy (kyselost, nepříznivé zrnitostní složení, utužení aj.). Umí vysvětlit vztah půdy k ostatním složkám životního prostředí a postavení půdy v ekosystému.Dovednosti:Umí popsat půdní profil. Dokáže v terénu rozeznat, pojmenovat a charakterizovat hlavní půdní typy. Ví, jak odebírat porušené a neporušené půdní vzorky. Umí provádět v laboratoři základní půdní analýzy, jako je stanovení zrnitosti, půdní reakce či obsahu organické hmoty. Umí sestavit protokol o půdních rozborech a jejich výsledcích, dokáže vyhodnotit výsledky základních půdních rozborů. Umí se orientovat v popisu vlastností a složení zahradnických substrátů.Kompetence - komunikace:Může působit jak pod vedením, tak v týmové spolupráci. Je schopen komunikovat v českém jazyce s účelným využíváním odborné pedologické terminologie. Umí formulovat, diskutovat a prezentovat vlastní názory, dokáže srozumitelně sdělovat informace, myšlenky, konkretizovat problémy a navrhovat možná řešení a postupy pro zlepšení půdních vlastností či pro ochranu půdy.Kompetence - úsudek:Je schopen přistupovat ke své práci tvořivě a iniciativně. Je schopen posoudit, zhodnotit a aplikovat informace týkající se půd z různých zdrojů (odborná literatura, dokumenty, databáze, webové stránky apod.). Je schopen využít znalostí o půdách při volbě pěstovaných rostlin. Je také připraven zorganizovat běžnou práci podřízeným osobám a účinně ji posoudit a zkontrolovat.

Literatura

ZákladníKozák, J., Němeček, J., Matula, S., Valla, M., Borůvka, L. (2002) Pedologie. Skriptum ČZU Praha, ISBN 80-213-0907-5.Němeček J. (2001) Taxonomický klasifikační systém půd České republiky. ČZU a VÚMOP, 79 s., ISBN 80-238-8061-6Valla M., Kozák J., Němeček J., Matula S., Borůvka L., Drábek O. (2002) Pedologické praktikum. AF ČZU, 151 s., ISBN 80-213-0914-8DoporučenáNěmeček J. et al. (1990) Pedologie a paleopedologie, Academia Praha, 546 s., ISBN 80-200-0153-0Sumner, M. (ed.) (1999) Handbook of Soil Science. CRC Press, Boca Raton, ISBN 0-8493-3136-6Brady N.C., Weil R.R. (1999) The Nature and Properties of Soils. Simon & Schuster, New Persey, 880 s, ISBN 0-13-852444-0Duchaufour Ph. (1991) Pedologie. Mason, Paris, 289 s., ISBN 2-225-82421-5Sparks D.L. (1995) Environmental Soil Chemistry. Academic Press San Diego, 260 s., ISBN 0-12656445-0Lal, R. (ed.) (2002) Encyclopedia of Soil Science. Marcel Dekker, New York, ISBN 0-8247-0846-6Sine (1990) Guidelines for Soil Profile Description. FAO, Roma, 66 s., ISBN 92-5-100508-7USDA (1998) Keys to Soil Taxonomy. USDA, Washington.IUSS Working Group WRB (2006) World reference base for soil resources 2006. World Soil Resources Reports No. 103. FAO, Rome, ISBN 92-5-105511-4Piccolo A. (1996) Humic Substances in Terrestrial Ecosystems. Elsevier 675 s., ISBN 0-444-81516-3

Požadavky

žádný

Garant

prof. Dr. Ing. Luboš Borůvka