Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedologie pro fytotechniky - Bc. (APA13E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu APA13E - Pedologie pro fytotechniky - Bc., Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem je seznámení s úlohou půdy jako stanovištěm kulturních rostlin a s postavením půdy v ekosystému. Předmět má rovněž za cíl seznámit studenty se základními půdními konstituenty, zákonitostmi půdních procesů a možnostmi jejich praktické aplikace se zaměřením na rostlinnou výrobu. Předmět seznamuje s vlastnostmi minerálních a organických půdních složek, vysvětluje jejich vliv na půdní prostředí jako základní složku ekosystému. Charakterizuje procesy, určující půdní úrodnost, hodnotí hlavní půdní představitele ČR z hlediska produkčního a zařazuje je do klasifikačního systému.

Osnova

PřednáškaFunkce půdy, stav půdního fondu, omezující příčiny jeho využití se zřetelem na ornou půduVliv prostředí na vývoj půd, litosféra, atmosféra, biosféra, hydrosféra, antroposféraZvětrávání hornin a minerálů, účinnost zvětrávacích pochodůZrnitostní složení, vliv na půdní vlastnosti, půdní druhy a zemědělské využíváníPůdní struktura, její tvorba a stabilitaPůdní voda, její funkceMigrace látek v profilu, půdní roztok, půdní reakce, redox potenciálJílové minerály, hlavní stavební jednotky, základní skupiny a jejich využití při úpravě půdních vlastnostíPůdní organismy a jejich funkceProcesy přeměn humusotvorného materiáluPůdní koloidy, afinita k vodě, náboj, elektrická 2-vrstvaSorpce a její zákonitosti, sorpce polární a nepolárníPůdní typy ČR, referenční třídyPůdní typy ČR, dokončeníCvičeníZrnitostní rozborZrnitostní rozborZrnitostní rozborFyzikální vlastnosti půdyFyzikální vlastnosti půdyFyzikální vlastnosti půdyPůdní organická hmota - kvantitaPůdní organická hmota - kvalitaPůdní reakceZasoleníSorpční vlastnosti půdySorpční vlastnosti půdyPedologický průzkumAnalytické charakteristiky hlavních půdních typů ČR

Získané způsobilosti

Znalosti:Zná složení půdy a základní půdní vlastnosti. Umí vyjmenovat nejdůležitější funkce půdy a vysvětlit jejich význam. Umí vyjmenovat půdotvorné faktory a rozumí jejich vlivu na vývoj půdy. Má základní přehled o hlavních skupinách hornin. Zná význam půdy pro hospodaření s vodou v krajině, pro zadržování živin, růst rostlin a detoxikaci nežádoucích látek. Umí určit hlavní půdní horizonty. Orientuje se v půdní klasifikaci a dokáže definovat a popsat vlastnosti hlavních půdních typů podle Taxonomického klasifikačního systému půd ČR. Rozumí významu základních půdních vlastností pro celkovou kvalitu půdy a pro její zemědělské využití. Rozumí vlivu obhospodařování půd na jejich vlastnosti a důsledkům agrotechnických zásahů pro půdní vlastnosti. Zná hlavní možnosti, jak upravovat nepříznivé vlastnosti půdy (kyselost, nepříznivé zrnitostní složení, utužení aj.). Umí vysvětlit vztah půdy k ostatním složkám životního prostředí a postavení půdy v ekosystému. Má základní představu o procesech degradace půd a možnostech jejich omezení.Dovednosti:Umí popsat půdní profil. Dokáže v terénu rozeznat, pojmenovat a charakterizovat hlavní půdní typy. Ví, jak odebírat porušené a neporušené půdní vzorky. Umí provádět v laboratoři základní půdní analýzy, jako je stanovení zrnitosti, půdní reakce či obsahu organické hmoty. Umí sestavit protokol o půdních rozborech a jejich výsledcích, dokáže vyhodnotit výsledky základních půdních rozborů.Kompetence - komunikace:Může působit jak pod vedením, tak v týmové spolupráci. Je schopen komunikovat v českém jazyce s účelným využíváním odborné pedologické terminologie. Umí formulovat, diskutovat a prezentovat vlastní názory, dokáže srozumitelně sdělovat informace, myšlenky, konkretizovat problémy a navrhovat možná řešení a postupy pro zlepšení půdních vlastností.Kompetence - úsudek:Je schopen přistupovat ke své práci tvořivě a iniciativně. Je schopen posoudit, zhodnotit a aplikovat informace týkající se půd z různých zdrojů (odborná literatura, dokumenty, databáze, webové stránky apod.). Dokáže využít znalosti půdních vlastností při volbě plodin. Je také připraven zorganizovat běžnou práci podřízeným osobám a účinně ji posoudit a zkontrolovat.

Literatura

ZákladníKozák, J., Němeček, J., Matula, S., Valla, M., Borůvka, L. 2002. Pedologie. Skriptum ČZU Praha. ISBN 8021309075.Němeček, J., Mühlhanselová, M., Macků, J., Vokoun, J., Vavříček, D., Novák, P. 2011. Taxonomický klasifikační systém půd České republiky. ČZU, Praha. ISBN 9788021321557.Valla M., Kozák J., Němeček J., Matula S., Borůvka L. 2002. Pedologické praktikum. AF ČZU. ISBN 8021309148DoporučenáBrady N.C. et Weil R.R. 1999. The Nature and Properties of Soils. Simon & Schuster, New Persey. ISBN 0138524440.Duchaufour P. 1991. Pedologie. Mason, Paris. ISBN 2225824215.Němeček J., Kutílek M., Smolíková L. 1990. Pedologie a paleopedologie. Academia Praha. ISBN 8020001530.Scheffer F., Schachtschabel P. 1989. Lehrbuch der Bodenkunde. Ferdinand Enke, Stuttgart. ISBN 3432847726.Sine 1990. Guidelines for Soil Profile Description. FAO, Roma. ISBN 9251005087.Sine 2006 World Reference Base for Soil Resources. FAO, Roma. ISBN 9251041415.

Požadavky

Žádné

Garant

prof. Dr. Ing. Luboš Borůvka