Předmět Pedologie - Bc. (APA15E)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu APA15E - Pedologie - Bc., Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Získat znalosti o základních pedogenetických procesech, o úloze půdy v ekosystému. Získat přehled o chemických a fyzikálních vlastnostech půd, hodnocení půdní úrodnosti, klasifikaci půd a možnosti ekologického využívání půd. Úloha půdy v ekosystému, její zrnitostní složení, možnosti zúrodnění půd s extrémní zrnitostí, úloha půdy v alternativním a konvenčním zemědělství. Základní fyzikální charakteristiky půd, vlhkostní stavy půdy, definice zákonitosti pohybu vody v půdě, pohyb složek půdního roztoku. Teplo v půdě. Obsah a kvalita půdní organické hmoty, řízení humifikace. Stanovení forem půdní reakce, její význam pro půdotvorné procesy a úrodnost půd. Půda jako sorbent. Koloidní systém půdy, jeho ovlivnění. Popis půdního profilu, klasifikace půd, hlavní půdní jednotky, databanky půdních charakteristik, kartografie půd.
Osnova
PřednáškaÚvod, půda jako součást ekosystému, zvětráváníZrnitostní složení, klasifikace zemin, principy zúrodnění půd s extrémní zrnitostíJílové minerály půdyZákladní fyzikální vlastnosti půdVoda v půdě, pohyb vody, retenceVzduch v půdě, obsah, pohyb, složení, termické vlastnosti půdyPůdní organická hmota, zdroje, přeměny, významChemické složení půd, půdní roztok, zasolení půdPůdní koloidní systém, elektrokinetický potenciál, aplikaceReakce půdy, pufrovací kapacita, redox potenciálSorpční schopnost půd, principy výměny iontů, sorpce iontů a molekulVývoj půd, klasifikační systémy, morfogenetický systémHodnocení půd, geografické informační systémyEkologická funkce půdy, kontaminace půd a remediační možnostiCvičeníZrnitostní složení - přehledStanovení zrnitosti hustoměrnou metodouVyhodnocení zrnitostního složeníOdběr neporušeného půdního vzorkuAnalýza neporušeného vzorku - stanovení základních fyzikálních charakteristikStanovení obsahu humusu a jeho kvalityStanovení zasolení půdy kvalitativně a kvantitativně, stanovení karbonátůStanovení aktivní a výměnné půdní reakce, výpočet potřeby vápněníSorpční charakteristiky, stanovení KVK, S a VAdsorpční isotermy organických molekulPřehled půdních jednotek, obrázky profilů, hodnocení analytických datPůdní informační systémy, modely půdních procesůAplikace modelů půdních procesůSouhrnné hodnocení vzorků a charakteristika půdního profilu
Získané způsobilosti
Znalosti:Zná pedologickou terminologii a umí ji správně používat. Chápe význam půdy a jejích produkčních a mimoprodukčních (ekologických) funkcí. Má základní znalosti o vývoji půd a jejích minerálních a organických složkách, zejména o jílových minerálech a humusových látkách. Má přehled o chemických a fyzikálních vlastnostech půd, zejména pórovitosti, struktuře, zrnitostním složení, půdní reakci, sorpčních jevech, koloidních vlastnostech. Má základní znalosti o vodě v půdě a jejich energetických vztazích s půdou. Umí poznat a popsat základní půdní typy, zná jejich geografické rozmístění. Má přehled o bonitačním systému půd.Dovednosti:Umí identifikovat půdní typ v terénních podmínkách a popsat půdní profil, včetně morfologických znaků. Orientuje se v popisu reliéfu terénu. Umí provést základní laboratorní rozbory porušeného i neporušeného půdního vzorku. Umí správně rozhodnout o způsobu odběru půdních vzorků v terénních podmínkách. Orientuje se v půdních mapách a půdních informačních systémechKompetence - komunikace:Může působit jak pod vedením, tak v týmové spolupráci. Je schopen komunikovat v českém jazyce s účelným využíváním odborné terminologie daného předmětu. Umí formulovat, prezentovat a obhajovat vlastní názory, dokáže srozumitelně sdělovat informace, myšlenky, konkretizovat problémy a navrhovat možná řešení.Kompetence - úsudek:Je schopen přistupovat ke své práci tvořivě a iniciativně. Je schopen posoudit, zhodnotit a aplikovat informační zdroje (odborná literatura, dokumenty, databáze, webové stránky apod.), při tvoření úsudku dále využívá vlastní zkušenosti i zkušenosti odborníků. Je také připraven zorganizovat běžnou práci podřízeným osobám a účinně ji posoudit a zkontrolovat.
Literatura
ZákladníKozák, J., Němeček, J., Matula, S., Valla, M., Borůvka, L. (2002) Pedologie. Skriptum ČZU Praha, ISBN 80-213-0907-5.Valla M., Kozák J., Němeček J., Matula S., Borůvka L., Drábek O. (2002) Pedologické praktikum. AF ČZU, 151 s., ISBN 80-213-0914-8.Němeček J. (2001) Taxonomický klasifikační systém půd České republiky. ČZU a VÚMOP, 79 s., ISBN 80-238-8061-6.DoporučenáBonneau M. et Souchier B. (1979) Pédologie. 2. Constituants et propriétés du sol. Masson, Paris, 457 s. ISBN 2-225-62931-5Brady N.C. et Weil R.R. (1999) The Nature and Properties of Soils. Simon & Schuster, New Persey, 880 s, ISBN 0-13-852444-0Duchaufour Ph. (1991) Pedologie. Mason, Paris, 289 s., ISBN 2-225-82421-5Němeček J. et al. (1990) Pedologie a paleopedologie, Academia Praha, 546 s., ISBN 80-200-0153-0Piccolo A. (1996) Humic Substances in Terrestrial Ecosystems. Elsevier s., ISBN ....Scheffer F. et Schachtschabel P. (1989) Lehrbuch der Bodenkunde, Ferdinand Enke, Stuttgart, 490 s., ISBN 3-432-84772-6Sine (1990) Guidelines for Soil Profile Description. FAO, Roma, 66 s., ISBN 92-5-100508-7Sine (1992) Réferentiel pédologique. INRA, Paris, 220 s. ISBN 2-7380-0410-5, ISSN 11503912Sine (1994) Keys to Soil Taxonomy. USDA, Soil Conservation service, 306 sSine (1998) World Reference Base for Soil Resources.FAO, Roma, 88 s. ISBN 92-5-104141-5Sparks D.L. (1995) Environmental Soil Chemistry. Academic Press San Diego, 260 s., ISBN 0-12656445-0
Požadavky
žádné
Garant
prof. Ing. Josef Kozák, DrSc., dr. h. c.