Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedologie - Bc. (APA18E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu APA18E - Pedologie - Bc., Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je seznámení s úlohou půdy jako stanovištěm kulturních rostlin a získání přehledu o postavení půdy v ekosystému a o možnosti jejího ekologického využití. Předmět seznamuje s vlastnostmi půdních minerálních a organických konstituentů a vysvětluje jejich vliv na půdní prostředí jako základní součást ekosystému. Charakterizuje procesy probíhající v půdě a určující její úrodnost. Seznamuje s hlavními půdními představiteli ČR, jejich klasifikačním systémem a hodnocením

Získané způsobilosti

Znalosti:Zná složení půdy a základní půdní vlastnosti. Umí vyjmenovat nejdůležitější funkce půdy a vysvětlit jejich význam. Umí vyjmenovat půdotvorné faktory a rozumí jejich vlivu na vývoj půdy. Má základní přehled o hlavních skupinách hornin. Zná význam půdy pro hospodaření s vodou v krajině, pro zadržování živin, růst rostlin a detoxikaci nežádoucích látek. Umí určit hlavní půdní horizonty. Orientuje se v půdní klasifikaci a dokáže definovat a popsat vlastnosti hlavních půdních typů podle Taxonomického klasifikačního systému půd ČR. Rozumí významu základních půdních vlastností pro celkovou kvalitu půdy a pro její zemědělské či zahradnické využití. Rozumí vlivu obhospodařování půd na jejich vlastnosti. Zná hlavní možnosti, jak upravovat nepříznivé vlastnosti půdy (kyselost, nepříznivé zrnitostní složení, utužení aj.). Umí vysvětlit vztah půdy k ostatním složkám životního prostředí a postavení půdy v ekosystému. Má základní představu o procesech degradace půd a možnostech jejich omezení.Dovednosti:Umí popsat půdní profil. Dokáže v terénu rozeznat, pojmenovat a charakterizovat hlavní půdní typy. Ví, jak odebírat porušené a neporušené půdní vzorky. Umí provádět v laboratoři základní půdní analýzy, jako je stanovení zrnitosti, půdní reakce či obsahu organické hmoty. Umí sestavit protokol o půdních rozborech a jejich výsledcích, dokáže vyhodnotit výsledky základních půdních rozborů.Kompetence - komunikace:Může působit jak pod vedením, tak v týmové spolupráci. Je schopen komunikovat v českém jazyce s účelným využíváním odborné pedologické terminologie. Umí formulovat, diskutovat a prezentovat vlastní názory, dokáže srozumitelně sdělovat informace, myšlenky, konkretizovat problémy a navrhovat možná řešení a postupy pro zlepšení půdních vlastností či pro ochranu půdy.Kompetence - úsudek:Je schopen přistupovat ke své práci tvořivě a iniciativně. Je schopen posoudit, zhodnotit a aplikovat informace týkající se půd z různých zdrojů (odborná literatura, dokumenty, databáze, webové stránky apod.), při tvoření úsudku dále využívá vlastní zkušenosti i zkušenosti odborníků. Je také připraven zorganizovat běžnou práci podřízeným osobám a účinně ji posoudit a zkontrolovat.

Literatura

ZákladníJazyk výuky: ČeštinaKozák, J., Němeček, J., Matula, S., Valla, M., Borůvka, L. (2002) Pedologie. Skriptum ČZU Praha, ISBN 80-213-0907-5.Němeček J. (2001) Taxonomický klasifikační systém půd České republiky. ČZU a VÚMOP, 79 s., ISBN 80-238-8061-6Valla M., Kozák J., Němeček J., Matula S., Borůvka L., Drábek O. (2002) Pedologické praktikum. AF ČZU, 151 s., ISBN 80-213-0914-8DoporučenáJazyk výuky: ČeštinaNěmeček J. et al. (1990) Pedologie a paleopedologje. Akademia Praha, 546 s. ISBN 80-200-0153-0Brady N.C. et Weil R.R. (1999) The Nature and Properties of Soils. Simon & Schuster, New Persey, 880 s, ISBN 0-13-852444-0Duchaufour Ph. (1991) Pedologie. Mason, Paris, 289 s., ISBN 2-225-82421-5Piccolo A. (1996) Humic Substances in Terrestrial Ecosystems. Elsevier 675 s., ISBN 0-444-81516-3Sine (1990) Guidelines for Soil Profile Description. FAO, Roma, 66 s., ISBN 92-5-100508-7Sine (1992) Réferentiel pédologique. INRA, Paris, 220 s. ISBN 2-7380-0410-5, ISSN 11503912Sine (1994) Keys to Soil Taxonomy. USDA, Soil Conservation Service, 306 sSine (1998) World Reference Base for Soil Resources.FAO, Roma, 88 s. ISBN 92-5-104141-5Sparks D.L. (1995) Environmental Soil Chemistry. Academic Press San Diego, 260 s., ISBN 0-12656445-0

Požadavky

žádné

Garant

prof. Dr. Ing. Luboš Borůvka