Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedometrika - Mgr. (APA25E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu APA25E - Pedometrika - Mgr., Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je seznámit posluchače s příčinami a druhy půdní proměnlivosti a možnostmi jejího hodnocení a využití. Studenti si osvěží poznatky ze základní statistiky a doplní je o znalosti pokročilých statistických metod. Osvojí si základy geostatistických metod a seznámí se s jejich použitím v pedologii. Seznámí se rovněž s možnostmi numerické klasifikace půd. Náplní předmětu je seznámení s druhy a příčinami půdní proměnlivosti, s druhy údajů v pedologii včetně nových zdrojů informací (dálkový průzkum apod.). Čtyři přednášky budou věnovány základnímu statistickému rozboru souboru dat, sledování závislostí a časového vývoje metodami tradiční statistiky. Další část bude věnována geostatistice, jejím principům a použití v pedologii, a dalším pedometrickým metodám. Jednotlivé metody budou předvedeny na konkrétních datech. Pozornost bude věnována zejména interpretaci výsledků. V rámci cvičení budou posluchači kompletně zpracovávat získaný nebo zadaný soubor údajů. Náplň předmětu bude průběžně aktualizována na základě nejnovějšího vývoje metod a jejich aplikací.

Osnova

PřednáškaÚvod; příčiny a druhy půdní variability, pedometrika; zdroje a druhy dat v pedologiiZákladní statistika, druhy statistických rozdělení; testování statistických hypotéz, analýza rozptyluRegresní a korelační analýza, vícenásobná regreseVícerozměrné statistické metody, faktorová analýzaAnalýza časových řadGeostatistika - rozdíl v přístupu k datům, historie oboru; prostorově závislá proměnnáVariogram - význam, modely; indikátorový variogram, funkce pravděpodobnosti, korelogramInterpolace; kriging - princip, druhy, výhodyProstorové závislosti, vzájemný variogram, vzájemný kriging, faktoriální krigingNumerická klasifikace, spojitá prostorová klasifikace, umělé neuronové sítěVyužití doplňkových dat (digitální model reliéfu, dálkový průzkum Země)Digitální mapování půd: principy, přístupy, vizualizace, aplikaceHodnocení nejistoty modelů, analýza šíření chybySměry dalšího vývoje pedometriky a nejnovější metodyCvičeníÚvod; zadání semestrálního úkolu; počítačové programy pro statistiku a geostatistikuZákladní statistické zpracování dat, histogram, transformace a standardizace hodnotAnalýza rozptylu jednoduchého a vícenásobného třídění - příklady použití v pedologiiKorelační a regresní analýza a jejich aplikace na půdní údajeVícerozměrné statistické metody, faktorová analýza pedologických datPoužití analýzy časových řad v pedologiiVýpočet a modelování variogramu, vliv různých parametrůZkoumání vlivu použitého modelu variogramu na výsledky kriginguPorovnání různých metod interpolace a kriginguAnalýza vzájemné prostorové závislosti mezi půdními charakteristikamiDoplňková data v pedologii - zdroje, formy, využitíUkázka půdních senzorů pro digitální mapování půd (polní spektrometry apodPrezentace výsledků semestrálních úkolůSouhrnné hodnocení pedometrických metod, diskuse; zápočet

Získané způsobilosti

Znalosti:Absolvent má pokročilé znalosti o možnostech využití matematických a statistických metod pro hodnocení pedologických údajů, zná pokročilé statistické metody (vícenásobná regrese, analýza hlavních komponent, faktorová analýza aj.), orientuje se v metodách prostorové analýzy (geostatistické metody, různé druhy krigingu, metody spojité prostorové klasifikace, podmíněná stochastická simulace) a moderních metodách analýzy závislostí a predikce (např. umělé neuronové sítě). Rozumí základním principům jednotlivých metod a způsobu jejich interpretace. Zná principy a obsah digitálního mapování půd. Je seznámen s metodami analýzy nejistot.Dovednosti:Umí samostatně statisticky zpracovat soubory pedologických dat, vypočítat základní statistické parametry, zvolit vhodné metody analýzy, zhodnotit závislosti korelační a regresní analýzou a též metodou faktorové analýzy a porovnat podsoubory analýzou rozptylu. Umí vypočítat variogram a zpracovat krigingové mapy. Umí interpretovat získané výsledky s využitím poznatků dalších pedologických předmětů a shrnout výstupy do podoby zprávy nebo je představit formou prezentace.Kompetence - komunikace:Absolvent předmětu je schopen působit jak pod vedením, tak v týmové spolupráci. Je schopen jednat v rámci svých odborných znalostí, dovedností a způsobilostí v českém a cizím jazyce s použitím odborné terminologie daného předmětu. Umí srozumitelně a přesvědčivě sdělovat vlastní odborné názory odborníků i širší veřejnosti.Kompetence - úsudek:Přistupuje ke své práci tvořivě a iniciativně. Je schopen identifikovat a aplikovat informační zdroje (odborná literatura, dokumenty, databáze, webové stránky apod.) a dále klasifikovat a hodnotit výsledky a závěry odborného a vědeckého výzkumu v koherentní formě v rámci pedometriky i předmětů příbuzných. Je schopen plánovat, podporovat a řídit činnost ostatních členů týmu.

Literatura

ZákladníValla, M., Kozák, J., Němeček, J., Matula, S., Borůvka, L., Drábek, O. (2000) Pedologické praktikum. Skriptum ČZU Praha, ISBN 80-213-0637-8 148s.Kozák, J., Němeček, J., Matula, S., Valla, M., Borůvka, L. (2002) Pedologie. Skriptum ČZU Praha, ISBN 80-213-0907-5 140s.Hošková, P., Brabenec, V., Šařecová, P., Ladýřová, R. (2000) Cvičení a přednášky z biometriky s řešenými příklady pro AF a ITSZ. Skriptum ČZU Praha, ISBN 80-213-0635-1DoporučenáIsaaks, E.H., Srivastava, R.M. (1990) An Introduction to Applied Geostatistics. Oxford University Press, New York, ISBN 0-19-505013-4 561 s.Brodský, L. (2003) Využití geostatistických metod pro mapování prostorové variability agrochemických vlastností půd. ČZU, Praha.Goovaerts, P. (1997) Geostatistics for Natural Resources Evaluation. Oxford University Press, New York, ISBN 0-19-511538-4 483 s.Webster, R., Oliver, M. (2001) Geostatistics for Environmental Scientists. Wiley, Chichester, ISBN 0-471-96553-7 271 s.Nielsen, D.R., Wendroth, O. (2002) Spatial and Temporal Statistics. Catena Verlag, Reiskirchen, ISBN 3-923381-46-8.Grunwald, S. (ed.) (2006) Environmental Soil-Landscape Modeling - Geographic Information Technologies and Pedometrics. CRC Press, New York.Hengl, T. (2009) A Practical Guide to Geostatistical Mapping. Lulu.McKenzie, N.J, Grundy, M.J., Webster, R., Ringrose-Voase, A.J. (2008) Guidelines for Surveying Soil and Land Resources. 2nd ed. CSIRO Publishing.Lagacherie, P., McBratney, A.B., Voltz, M. (eds.) (2006) Digital Soil Mapping An Introductory Perspective. Developments in Soil Science, Volume 31. Elsevier, Amsterdam.Viscarra-Rossel, R., McBratney, A.B., Minasny, B. (eds.) (2010) Proximal Soil Sensing. Springer.Wilson J.P., Gallant J.C. (Eds.) (2000) Terrain Analysis Principles and Applications. Wiley, Chichester, ISBN 0-471-32188-5

Požadavky

žádné

Garant

prof. Dr. Ing. Luboš Borůvka