Předmět Pedologie a ochrana půd - Bc. (APA40E)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu APA40E - Pedologie a ochrana půd - Bc., Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem předmětu je seznámit studenty s významem, funkcemi a složením půdy jako významné složky životního prostředí a důležitého přírodního zdroje. Studenti se seznámí se základním rozdělením matečních hornin a s vývojem a vlastnostmi půd. Dále jim bude představena klasifikace půd a seznámí se s principy půdního průzkumu a mapování a bonitace půd. Poslední část kursu je zaměřena na ochranu půdy, tedy na hlavní mechanismy degradace a jejich řešení. Pozornost bude věnována rovněž legislativě ochrany půdy. V rámci cvičení si studenti osvojí metody stanovení základních půdních charakteristik a jejich výsledky budou samostatně zpracovávat, vyhodnocovat a následně prezentovat. Budou pracovat s půdními mapami, a to jak tradičními, tak digitálními, a s bonitovanými půdně ekologickými jednotkami. Demonstračně se seznámí i se speciálními analýzami degradovaných půd. V závěru budou studenti diskutovat vybrané problémy a konkrétní případy degradace půdy.
Získané způsobilosti
Znalosti:Zná složení půdy a základní půdní vlastnosti. Umí vyjmenovat nejdůležitější funkce půdy a vysvětlit jejich význam. Umí vysvětlit vztah půdy k ostatním složkám životního prostředí a postavení půdy v ekosystému. Umí vyjmenovat půdotvorné faktory a rozumí jejich vlivu na vývoj půdy. Zná význam půdy pro hospodaření s vodou v krajině, pro zadržování živin, růst rostlin a zadržování a detoxikaci potenciálně toxických látek. Umí určit hlavní půdní horizonty. Orientuje se v půdní klasifikaci a dokáže definovat a popsat vlastnosti hlavních půdních typů podle Taxonomického klasifikačního systému půd ČR. Rozumí významu základních půdních vlastností pro celkovou kvalitu půdy a pro její zemědělské, zahradnické, lesnické či jiné využití. Rozumí vlivu obhospodařování půd na jejich vlastnosti. Zná hlavní procesy degradace půd a možnosti jejich omezení. Má základní představu o legislativě ochrany půdy.Dovednosti:Umí popsat půdní profil. Dokáže v terénu určit a charakterizovat hlavní půdní typy. Ví, jak odebírat porušené a neporušené půdní vzorky. Umí provádět v laboratoři základní půdní analýzy, jako je stanovení zrnitosti, půdní reakce či obsahu organické hmoty. Umí sestavit protokol o půdních rozborech a jejich výsledcích, dokáže vyhodnotit výsledky základních půdních rozborů.Kompetence - komunikace:Může působit jak pod vedením, tak v týmové spolupráci. Je schopen komunikovat v českém jazyce s účelným využíváním odborné pedologické terminologie. Umí formulovat, diskutovat a prezentovat vlastní názory, dokáže srozumitelně sdělovat informace, myšlenky, konkretizovat problémy a navrhovat možná řešení a postupy pro zlepšení půdních vlastností a pro ochranu půdy.Kompetence - úsudek:Je schopen přistupovat ke své práci tvořivě a iniciativně. Je schopen posoudit, zhodnotit a aplikovat informace týkající se půdy a její ochrany z různých zdrojů (odborná literatura, dokumenty, databáze, webové stránky apod.), při tvoření úsudku dále využívá vlastní zkušenosti i zkušenosti odborníků. Je také připraven zorganizovat běžnou práci podřízeným osobám a účinně ji posoudit a zkontrolovat.
Literatura
ZákladníJazyk výuky: ČeštinaKozák, J., Němeček, J., Matula, S., Valla, M., Borůvka, L. (2002) Pedologie. Skriptum ČZU Praha, ISBN 80-213-0907-5.Valla M., Kozák, J., Němeček, J., Matula, S., Borůvka, L., Drábek, O. (2002) Pedologické praktikum. AF ČZU, Praha, 151 s., ISBN 80-213-0914-8Šarapatka, B., Dlapa, P., Bedrna, Z. (2002) Kvalita a degradace půdy. Univerzita Palackého, Olomouc, ISBN 80-244-0584-9.Němeček J. (2001) Taxonomický klasifikační systém půd České republiky. ČZU a VÚMOP, 79 s., ISBN 80-238-8061-6DoporučenáJazyk výuky: ČeštinaBrady N.C., Weil R.R. (1999) The Nature and Properties of Soils. Simon & Schuster, New Persey, 880 s, ISBN 0-13-852444-0Němeček J., Vácha R., Podlešáková E. (2010) Hodnocení kontaminace půd v ČR. VÚMOP Praha.Hruška J., Cienciala E. (eds.) (2001) Dlouhodobá acidifikace a nutriční degradace lesních půd - limitující faktor současného lesnictví. MŽP, Praha, ISBN 80-7212-190-1Duchaufour Ph. (1991) Pedologie. Mason, Paris, 289 s., ISBN 2-225-82421-5Němeček J., Smolíková L., Kutílek M. (1990) Pedologie a paleopedologie, Academia Praha, 546 s., ISBN 80-200-0153-0Sumner, M. (ed.) (1999) Handbook of Soil Science. CRC Press, Boca Raton, ISBN 0-8493-3136-6Lal R. (ed.) (2002) Encyclopedia of Soil Science. Marcel Dekker, New York, ISBN 0-8247-0846-6Pierzynski G.M., Sims T.J., Vance G.F. (2000) Soils and Environmental Quality, 2nd edition. CRC Press, Boca Raton, ISBN 0-8493-0022-3USDA (1998) Keys to Soil Taxonomy. USDA, Washington.IUSS Working Group WRB (2006) World reference base for soil resources 2006. World Soil Resources Reports No. 103. FAO, Rome, ISBN 92-5-105511-4
Požadavky
žádné
Garant
prof. Dr. Ing. Luboš Borůvka