Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedologie - Bc. (APA73E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu APA73E - Pedologie - Bc., Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je seznámení s úlohou půdy jako stanovištěm kulturních rostlin a získání přehledu o postavení půdy v ekosystému a o možnosti jejího ekologického využití. Předmět seznamuje s vlastnostmi půdních minerálních a organických konstituentů a vysvětluje jejich vliv na půdní prostředí jako základní součást ekosystému. Charakterizuje procesy probíhající v půdě a určující její úrodnost. Seznamuje s hlavními půdními představiteli ČR, jejich klasifikačním systémem a hodnocením

Osnova

PřednáškaÚvod do pedologie, funkce půdy, stav půdního fonduZvětrávání hornin a minerálů, vznik půdotvorných substrátůTexturní elementy, zrnitostní složení, půdní druhyStrukturní elementy, jejich tvorba a stabilitaJílové minerály a jejich charakteristikySorpce a její zákonitosti, kationtová výměnná kapacita, půdní reakcePůdní organismy, edafon, půdní organická hmotaProcesy přeměn humusotvorného materiálu, humusové látkyVlastnosti půdních koloidů, afinita k vodě, nábojPůdní voda, její pohyb a pevnost vazbyMigrace látek v profilu, půdní horizontyPůdotvorné faktory a podmnky, jejich vliv na genezi půdPůdní typy ČR, jejich charakteristikaPůdní typy ČR - dokončení, bonitaceCvičeníZrnitostní složení půdy, - kalibrace válce a hustoměru, preparace vzorků, měřeníZrnitostní složení půdy - stanovení měrné hmotnosti a vyhodnoceníPůdní reakce a její úprava - stanovení aktivní a výměnné reakce, obsahu karbonátů, potřeba vápněníSorpční vlastnosti půdy - stanovení kationtové výměnné kapacitySorpční vlastnosti půdy - stanovení stupně nasycenosti sorpčního komplexuPůdní organická hmota - stanovení obsahu oxidací na mokré cestě, stanovení kvality spektrometrickyFyzikální vlastnosti půdy - odběr neporušených vzorků v terénuFyzikální vlastnosti půdy - odsakování, přehled charakteristik, stanovení bodu vadnutí, vyhodnoceníAnalytická data profilů a jejich diapozitivy, vyhodnoceníMateriály KPP a bonitace, zápočet

Získané způsobilosti

Znalosti:Zná pedologickou terminologii a umí ji správně používat. Chápe význam půdy a jejích produkčních a mimoprodukčních (ekologických) funkcí. Má základní znalosti o vývoji půd a jejích minerálních a organických složkách, zejména o jílových minerálech a humusových látkách. Má přehled o chemických a fyzikálních vlastnostech půd, zejména pórovitosti, struktuře, zrnitostním složení, půdní reakci, sorpčních jevech, koloidních vlastnostech. Má základní znalosti o vodě v půdě a jejich energetických vztazích s půdou. Umí poznat a popsat základní půdní typy, zná jejich geografické rozmístění. Má přehled o bonitačním systému půd.Dovednosti:Umí identifikovat půdní typ v terénních podmínkách a popsat půdní profil, včetně morfologických znaků. Orientuje se v popisu reliéfu terénu. Umí provést základní laboratorní rozbory porušeného i neporušeného půdního vzorku. Umí správně rozhodnout o způsobu odběru půdních vzorků v terénních podmínkách. Orientuje se v půdních mapách a půdních informačních systémech.Kompetence - komunikace:Může působit jak pod vedením, tak v týmové spolupráci. Je schopen komunikovat v českém jazyce s účelným využíváním odborné terminologie daného předmětu. Umí formulovat, prezentovat a obhajovat vlastní názory, dokáže srozumitelně sdělovat informace, myšlenky, konkretizovat problémy a navrhovat možná řešení.Kompetence - úsudek:Je schopen přistupovat ke své práci tvořivě a iniciativně. Je schopen posoudit, zhodnotit a aplikovat informační zdroje (odborná literatura, dokumenty, databáze, webové stránky apod.), při tvoření úsudku dále využívá vlastní zkušenosti i zkušenosti odborníků. Je také připraven zorganizovat běžnou práci podřízeným osobám a účinně ji posoudit a zkontrolovat.

Literatura

ZákladníJazyk výuky: ČeštinaKozák J. et al. (2002) Pedologie. AF ČZU, 132 s. ISBN 80-213-0907-5Němeček J. (2001) Taxonomický klasifikační systém půd České republiky. ČZU a VÚMOP, 79 s., ISBN 80-238-8061-6Valla M. et al. (2002) Pedologické praktikum. AF ČZU, 151 s., ISBN 80-213-0914-8Němeček J. et al. (1990) Pedologie a paleopedologje. Akademia Praha, 546 s. ISBN 80-200-0153-0DoporučenáJazyk výuky: ČeštinaBonneau M. et Souchier B. (1979) Pédologie. 2. Constituants et propriétés du sol. Masson, Paris, 457 s. ISBN 2-225-62931-5Brady N.C. et Weil R.R. (1999) The Nature and Properties of Soils. Simon & Schuster, New Persey, 880 s, ISBN 0-13-852444-0Duchaufour Ph. (1991) Pedologie. Mason, Paris, 289 s., ISBN 2-225-82421-5Piccolo A. (1996) Humic Substances in Terrestrial Ecosystems. Elsevier 675 s., ISBN 0-444-81516-3Scheffer F. et Schachtschabel P. (1989) Lehrbuch der Bodenkunde, Ferdinand Enke, Stuttgart, 490 s., ISBN 3-432-84772-6Sine (1990) Guidelines for Soil Profile Description. FAO, Roma, 66 s., ISBN 92-5-100508-7Sine (1992) Réferentiel pédologique. INRA, Paris, 220 s. ISBN 2-7380-0410-5, ISSN 11503912Sine (1994) Keys to Soil Taxonomy. USDA, Soil Conservation service, 306 sSine (1998) World Reference Base for Soil Resources.FAO, Roma, 88 s. ISBN 92-5-104141-5Sparks D.L. (1995) Environmental Soil Chemistry. Academic Press San Diego, 260 s., ISBN 0-12656445-0Calvet R. (2003) Le sol, tome 1 et 2. Dunod Paris, 966 s. ISBN 2-85557-082-4 et ISBN 2-85557-084-0

Požadavky

žádný

Garant

prof. Ing. Josef Kozák, DrSc., dr. h. c.