Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy ochrany půdy - Bc. (APA81E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu APA81E - Základy ochrany půdy - Bc., Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je seznámit posluchače s praktickými a legislativními problémy ochrany půd, se základy legislativy platné v tomto oboru. Základní formou výuky jsou přednášky a semináře, na ně navazuje terénní cvičení, které seznámí posluchače s praktickou aplikací půdoochranných opatření.

Osnova

PřednáškaVýznam, cíle, problémové okruhy ochrany půdZákladní funkce půdy - produkční i mimoprodukčníChemická kontaminace půd - anorganické látkyChemická kontaminace půd - organické látkyAcidifikace půdTepelný režim půdVodní režim půdTransportní procesy v půdách se zaměřením na ochranu půdRemediace degradovaných půdRekultivace půdProtierozní ochrana půdAplikace stávající legislativy ČRLegislativa ochrany půd EUPříklady praktických aplikací ochrany půdCvičeníStanovení základních chemických vlastností půd pro účely ochrany půd - 1Stanovení základních chemických vlastností půd pro účely ochrany půd - 2Stanovení základních fyzikálních charakteristik pro posouzení půdních funkcí - 1Stanovení základních fyzikálních charakteristik pro posouzení půdních funkcí - 2Metody stanovení zhutnění půdUkázka práce s modely hodnocení vodní eroze půdUkázka práce s modely hodnocení větrné eroze půdMetody vyčleňování ohrožených oblastí - 1 částMetody vyčleňování ohrožených oblastí - 2 částZadání samostatného projektuTerénní cvičeníTerénní cvičeníTerénní cvičeníVyhodnocení terénních prací a samostatného úkolu

Získané způsobilosti

Znalosti:Zná funkce půdy a umí vysvětlit jejich význam. Umí vysvětlit vztah půdy k ostatním složkám životního prostředí a postavení půdy jako jedné z hlavních složek ekosystému. Zná význam půdy pro hospodaření s vodou v krajině, pro zadržování živin, růst rostlin a zadržování a detoxikaci potenciálně rizikových prvků a cizorodých organických látek. Zná procesy fyzikální (eroze, zhutnění, zakrývání půd) i chemické (kontaminace, acidifikace, zasolení, ztráta organické hmoty) degradace půd. Umí zvolit vhodné metody pro hodnocení míry degradace. Ovládá hlavní možnosti prevence a nápravy degradačních procesů. Vyjmenuje nejdůležitější metody remediace a umí popsat jejich principy. Zná metody rekultivace půd. Zná rámcově hlavní zákony a vyhlášky věnované ochraně půdy.Dovednosti:Umí sestavit protokol o půdních rozborech a jejich výsledcích, dokáže vyhodnotit výsledky základních půdních rozborů a rozborů zaměřených na degradaci půd. Je schopen posoudit míru poškození půd hlavními degradačními mechanismy a navrhnout možnosti nápravy. Orientuje se rámcově v legislativě ochrany půd.Kompetence - komunikace:Může působit jak pod vedením, tak v týmové spolupráci. Je schopen komunikovat v českém jazyce s účelným využíváním odborné pedologické terminologie. Umí formulovat, diskutovat a prezentovat vlastní názory na ochranu a degradaci půd, dokáže srozumitelně sdělovat informace, myšlenky, konkretizovat problémy a navrhovat možná řešení a postupy pro zlepšení půdních vlastností a pro ochranu půdy.Kompetence - úsudek:Je schopen přistupovat ke své práci tvořivě a iniciativně. Je schopen posoudit, zhodnotit a aplikovat informace týkající se poškození a ochrany půdy z různých zdrojů (odborná literatura, dokumenty, databáze, webové stránky apod.), při tvoření úsudku dále využívá vlastní zkušenosti i zkušenosti odborníků. Je připraven zorganizovat běžnou práci podřízeným osobám a účinně ji posoudit a zkontrolovat.

Literatura

ZákladníKozák, J., Němeček, J., Matula, S., Valla, M., Borůvka, L. (2002) Pedologie. Skriptum ČZU Praha, ISBN 80-213-0907-5.Šarapatka, B., Dlapa, P., Bedrna, Z. (2002) Kvalita a degradace půdy. Univerzita Palackého, Olomouc, ISBN 80-244-0584-9.Němeček J., Vácha R., Podlešáková E. (2010) Hodnocení kontaminace půd v ČR. VÚMOP Praha.Hruška, J., Cienciala, E. (eds.) (2001) Dlouhodobá acidifikace a nutriční degradace lesních půd - limitující faktor současného lesnictví. MŽP, Praha, ISBN 80-7212-190-1DoporučenáAdriano, D.C. (2001) Trace Elements in Terrestrial Environments. Second Edition. Springer, New York, ISBN 0-387-98678-2.Pierzynski, G.M., Sims, T.J., Vance, G.F. (2000) Soils and Environmental Quality, 2nd edition. CRC Press, Boca Raton, ISBN 0849300223.Sumner, M. (ed.) (1999) Handbook of Soil Science. CRC Press, Boca Raton, ISBN 0-8493-3136-6.

Požadavky

žádné

Garant

prof. Dr. Ing. Luboš Borůvka