Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Lesnická pedologie - Bc., Mgr. (APL71E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu APL71E - Lesnická pedologie - Bc., Mgr., Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem lesnické pedologie je poskytnout znalosti o základních procesech probíhajícících v lesních půdách a o možnostech jejich ovlivňování lesnickými opatřeními. Zároveň má zaúkol charakterizovat půdu a její složky jako základní prvek lesního ekosystému, a to mj. ve vztahu k lesnické typologii. Předmět se zabývá fyzikálními, chemickými i biologickými vlastnostmi půd. Postupně probíhá vlastnosti pevné, kapalné i plynné složky půdy v návaznosti na okolní sféry působení (litosféra, atmosféa, biosféra, hydrosféra, antroposféra). Patřičná pozornost je věnována specifikům lesních půd (půdní organická hmota, formy nadložního humusu). Závěrem se posluchači seznamjí s charakteristikou půdních typů ČR a jejich rozmístěním, s důrazen na lesní půdy a jejich využitelnost pro lesní hospodářství.

Osnova

PřednáškaÚvod do pedologie, pedon - půdní pokryv, funkce půdyMinerální složka půdyPůdní organická hmotaStruktura půdy, pórovitost; voda v půdě; půdní vzduchPůdní roztok; půdní reakceSorpce v půdě, charakteristiky sorpčního komplexuOxidačně redukční podmínky v půděVoda v půdě, potenciál půdní vody, hydrický režim, nasycené a nenasycené proudění, pohyb látekŽivá složka půdy, edafonKlasifikační systémy půd, principy klasifikace; Taxonomický klasifikační systém půd ČR (TKSP);Přehled klasifikačních jednotek dle TKSP (vývoj, vlastnosti, rozšíření) - Leptosoly, Regosoly, Fluvisoly Přehled klasifikačních jednotek dle TKSP (vývoj, vlastnosti, rozšíření) - Vertisoly, Černosoly, Luvisoly, Kambisoly, AndosolyPřehled klasifikačních jednotek dle TKSP (vývoj, vlastnosti, rozšíření) - Podzosoly, Stagnosoly, Glejsoly, Salisoly, Natrisoly, Organosoly, AntroposolyMezinárodní systém klasifikace půd WRB;Americký systém Soil TaxonomyProblémy degradace lesních půd - zakrytí, eroze, acidifikace, eutrofizace, kontaminaceCvičeníÚvod, zadání semestrálnho úkolu; zásady průzkumu půdMorfologické znaky půdního profiluPřehled diagnostických horizontů půd - 1Přehled diagnostických horizontů půd - 2Výběr lokalit pro odběr, získání povolení lesních správVýkop sond v terénu, popis profilů, odběr vzorkůVýkop sond v terénu, popis profilů, odběr vzorkůVýkop sond v terénu, popis profilů, odběr vzorkůZákladní laboratorní analýzy - půdní reakceZákladní laboratorní analýzy - obsah uhličitanůZpracování zápisníku s popisem profilu, příprava prezentacePrezentace a diskuse půdních profilůPrezentace a diskuse půdních profilůZávěrečná diskuse problémů lesních půd

Získané způsobilosti

Znalosti:Zná složení půdy a základní půdní vlastnosti. Umí vyjmenovat nejdůležitější funkce půdy a vysvětlit jejich význam. Umí vyjmenovat půdotvorné faktory a rozumí jejich vlivu na vývoj půdy. Umí vysvětlit vztah půdy k ostatním složkám životního prostředí a postavení půdy v lesním ekosystému. Zná význam půdy pro hospodaření s vodou v krajině, pro zadržování živin a růst rostlin. Umí určit hlavní půdní horizonty. Orientuje se v půdní klasifikaci a dokáže definovat a popsat vlastnosti půdních typů podle Taxonomického klasifikačního systému půd ČR. Zná hlavní formy nadložního humusu. Má základní představu o procesech degradace lesních půd a možnostech jejich omezení.Dovednosti:Umí popsat půdní profil. Dokáže v terénu určit a charakterizovat půdní typy a subtypy. Umí určit hlavní formy nadložního humusu. Umí posoudit vztah mezi lesním porostem a vlastnostmi půdy. Dokáže vyhodnotit výsledky základních půdních rozborů.Kompetence - komunikace:Může působit jak pod vedením, tak v týmové spolupráci. Je schopen komunikovat v českém jazyce s účelným využíváním odborné pedologické terminologie. Umí formulovat, diskutovat a prezentovat vlastní názory, dokáže srozumitelně sdělovat informace, myšlenky, konkretizovat problémy a navrhovat možná řešení a postupy pro zlepšení půdních vlastností a pro ochranu lesní půdy.Kompetence - úsudek:Je schopen přistupovat ke své práci tvořivě a iniciativně. Je schopen posoudit, zhodnotit a aplikovat informace týkající se lesních půd a půdních vlastností z různých zdrojů (odborná literatura, dokumenty, databáze, webové stránky apod.). Je také připraven zorganizovat běžnou práci podřízeným osobám a účinně ji posoudit a zkontrolovat.

Literatura

ZákladníKozák, J., Němeček, J., Matula, S., Valla, M., Borůvka, L. (2002) Pedologie. Skriptum ČZU Praha, ISBN 80-213-0907-5.Hruška, J., Cienciala, E. (eds.) (2001) Dlouhodobá acidifikace a nutriční degradace lesních půd - limitující faktor současného lesnictví. MŽP, Praha, ISBN 80-7212-190-1Němeček J. (2001) Taxonomický klasifikační systém půd České republiky. ČZU a VÚMOP, 79 s., ISBN 80-238-8061-6Valla M., Kozák J., Němeček J., Matula S., Borůvka L., Drábek O. (2002) Pedologické praktikum. AF ČZU, 151 s., ISBN 80-213-0914-8Klimo, E. (1990) Lesnická pedologie, VŠZ Brno, 254 p.Vokoun J., et al. (2003) Příručka pro průzkum lesních půd, ÚHUL Brandýs n.L. , 53 p.DoporučenáNěmeček J., Smolíková L., Kutílek M. (1990) Pedologie a paleopedologie, Academia Praha, 546 p., ISBN 80-200-0153-0Sine (1990) Guidelines for Soil Profile Description. FAO, Roma, 66 p., ISBN 92-5-100508-7Duchaufour Ph. (1991) Pedologie. Mason, Paris, 289 s., ISBN 2-225-82421-5Lal, R. (ed.) (2002) Encyclopedia of Soil Science. Marcel Dekker, New York, ISBN 0-8247-0846-6.Sumner, M. (ed.) (1999) Handbook of Soil Science. CRC Press, Boca Raton, ISBN 0-8493-3136-6.Pierzynski, G.M., Sims, T.J., Vance, G.F. (2000) Soils and Environmental Quality, 2nd edition. CRC Press, Boca Raton, ISBN 0849300223.Šály, R. (1987) Poda základ lesnej proudukcie. Príroda Bratislava, 238 p.

Požadavky

žádné

Garant

prof. Dr. Ing. Luboš Borůvka