Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedologie - RES - Mgr. (APZ02Z)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu APZ02Z - Pedologie - RES - Mgr., Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Osnova

PřednáškaÚvod, půda jako součást ekosystému, zvětráváníZrnitostní složení, klasifikace zemin, principy zúrodnění půd s extrémní zrnitostíJílové minerály půdyZákladní fyzikální vlastnosti půdVoda v půdě, pohyb vody, retenceVzduch v půdě, obsah, pohyb, složení, termické vlastnosti půdyPůdní organická hmota, zdroje, přeměny, významChemické složení půd, půdní roztok, zasolení půdPůdní koloidní systém, elektrokinetický potenciál, aplikaceReakce půdy, pufrovací kapacita, redox potenciálSorpční schopnost půd, principy výměny iontů, sorpce iontů a molekulVývoj půd, klasifikační systémy, morfogenetický systémHodnocení půd, geografické informační systémyEkologická funkce půdy, kontaminace půd a remediační možnostiCvičeníStanovení zrnitosti hustoměrnou metodouStanovení obsahu humusuStanovení kvality humusuAnalýza neporušeného vzorku - stanovení základních fyzikálních charakteristikStanovení aktivní a výměnné půdní reakce, výpočet potřeby vápnění, stanovení obsahu karbonátůStanovení zasolení půdy kvalitativně a kvantitativněSouhrnné hodnocení vzorků

Získané způsobilosti

Znalosti:Zná pedologickou terminologii a umí ji správně používat. Chápe význam půdy a jejích produkčních a mimoprodukčních (ekologických) funkcí. Má základní znalosti o vývoji půd a jejích minerálních a organických složkách, zejména o jílových minerálech a humusových látkách. Má přehled o chemických a fyzikálních vlastnostech půd, zejména pórovitosti, struktuře, zrnitostním složení, půdní reakci, sorpčních jevech, koloidních vlastnostech. Má základní znalosti o vodě v půdě a jejich energetických vztazích s půdou. Umí poznat a popsat základní půdní typy, zná jejich geografické rozmístění. Má přehled o bonitačním systému půd.Dovednosti:Umí identifikovat půdní typ v terénních podmínkách a popsat půdní profil, včetně morfologických znaků. Orientuje se v popisu reliéfu terénu. Umí provést základní laboratorní rozbory porušeného i neporušeného půdního vzorku. Umí správně rozhodnout o způsobu odběru půdních vzorků v terénních podmínkách. Orientuje se v půdních mapách a půdních informačních systémech.Kompetence - komunikace:Může působit jak pod vedením, tak v týmové spolupráci. Je schopen komunikovat v českém jazyce s účelným využíváním odborné terminologie daného předmětu. Umí formulovat, prezentovat a obhajovat vlastní názory, dokáže srozumitelně sdělovat informace, myšlenky, konkretizovat problémy a navrhovat možná řešení.Kompetence - úsudek:Je schopen přistupovat ke své práci tvořivě a iniciativně. Je schopen posoudit, zhodnotit a aplikovat informační zdroje (odborná literatura, dokumenty, databáze, webové stránky apod.), při tvoření úsudku dále využívá vlastní zkušenosti i zkušenosti odborníků. Je také připraven zorganizovat běžnou práci podřízeným osobám a účinně ji posoudit a zkontrolovat.

Literatura

ZákladníJazyk výuky: ČeštinaKozák, J., Němeček, J., Matula, S., Valla, M., Borůvka, L. (2002) Pedologie. Skriptum ČZU Praha, ISBN 80-213-0907-5.Němeček J. (2001) Taxonomický klasifikační systém půd České republiky. ČZU a VÚMOP, 79 s., ISBN 80-238-8061-6Valla M., Kozák J., Němeček J., Matula S., Borůvka L., Drábek O. (2002) Pedologické praktikum. AF ČZU, 151 s., ISBN 80-213-0914-8Němeček J., Smolíková L., Kutílek M. (1990) Pedologie a paleopedologje. Akademia Praha, 546 s. ISBN 80-200-0153-0DoporučenáJazyk výuky: ČeštinaBonneau M. et Souchier B. (1979) Pédologie. 2. Constituants et propriétés du sol. Masson, Paris, 457 s. ISBN 2-225-62931-5Brady N.C. et Weil R.R. (1999) The Nature and Properties of Soils. Simon & Schuster, New Persey, 880 s, ISBN 0-13-852444-0Duchaufour Ph. (1991) Pedologie. Mason, Paris, 289 s., ISBN 2-225-82421-5Piccolo A. (1996) Humic Substances in Terrestrial Ecosystems. Elsevier 675 s., ISBN 0-444-81516-3Scheffer F. et Schachtschabel P. (1989) Lehrbuch der Bodenkunde, Ferdinand Enke, Stuttgart, 490 s., ISBN 3-432-84772-6Sine (1990) Guidelines for Soil Profile Description. FAO, Roma, 66 s., ISBN 92-5-100508-7Sine (1992) Réferentiel pédologique. INRA, Paris, 220 s. ISBN 2-7380-0410-5, ISSN 11503912Sine (1994) Keys to Soil Taxonomy. USDA, Soil Conservation service, 306 sSine (1998) World Reference Base for Soil Resources.FAO, Roma, 88 s. ISBN 92-5-104141-5Sparks D.L. (1995) Environmental Soil Chemistry. Academic Press San Diego, 260 s., ISBN 0-12656445-0Calvet R. (2003) Le sol, tome 1 et 2. Dunod Paris, 966 s. ISBN 2-85557-082-4 et ISBN 2-85557-084-0

Požadavky

žádné

Garant

prof. Ing. Josef Kozák, DrSc., dr. h. c.