Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Fyto 2 - Bc. (ARA28E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ARA28E - Fyto 2 - Bc., Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Charakterizovat význam rostlinné produkce a trvale udržitelného zemědělství, zdůraznit aspekty rozdílných přístupů k hospodaření v různě využívané a zatížené krajině. Získat základní poznatky z biologie polních plodin, technologie pěstování jednotlivých druhů, základů regulace tvorby výnosu, kvality produkce. Připomenout zásady odbytu produkce včetně dopadů do ekonomiky pěstování. Vliv progresivních ekologických faktorů na kvalitativní parametry píce. Využití pícních ploch a jejich vliv na tvorbu a ochranu ekosystému. Cvičení budou věnována poznávání jednotlivých rostlin a jejich částí během vegetace včetně hodnocení porostů a kvality sklizené produkce.

Osnova

PřednáškaRostlinná produkce u nás a ve světěIntenzifikační - optimalizační faktory v RVObilniny - významObilniny - pěstitelské technologie pšeniceLuskoviny - kvalitativní znaky - využitíOlejniny - využitíOlejniny a přadné rostlinyBulevnaté okopaninyBrambory - využití, pěstitelské směry, skladování, odbytEnergetické, siličnaté a aromatické plodinyBiologie chmele, jakostní znaky, požadavky na prostředí, základy pěstováníZeleniny - význam, rozděleníPostavení pícninářství v rámci RVLouky a pastviny - agroekologický význam, využití, ošetřování, kvalita píceCvičeníOsivo a sadbaVyhodnocení zkoušky klíčivostiObilninyHodnocení kvality obilninLuskoviny, chmelOlejniny, lenBrambory - morfologie, anatomie hlízyBulevnaté okopaninyPoznávání sortimentu polních plodin na školním pozemku - terénní cvičeníZelenina - základní druhy zelenin, jakostní znaky při odbytuOvocePícniny na orné půděTrávyZápočet

Získané způsobilosti

Znalosti:Dokáže charakterizovat význam rostlinné produkce, zná obecné principy pěstování plodin na orné půdě, základní zákonitosti tvorby výnosu hlavních polních plodin a základní kriteria kvality rostlinných produktů. Zná význam a možnosti využití obilnin, luskovin, olejnin a okopanin pro národní hospodářství, dokáže charakterizovat nároky a požadavky těchto plodin na podmínky prostředí. Je seznámen se základy pěstitelských technologií hlavních polních plodin. Umí definovat a popsat základní problémy spojené s rostlinnou produkcí a s uplatněním vybraných intenzifikačních faktorů. Je informován o postavení pícninářství v rámci RV a o základech pěstitelských technologií pícnin na orné půdě. Dokáže charakterizovat agroekologický význam luk a pastvin, je seznámen s jejich využitím, ošetřováním a kvalitou píce.Dovednosti:Zná a dovede popsat základní anatomicko-morfologickou stavbu obilnin, luskovin, olejnin, okopanin, jetelovin a trav. Dokáže rozlišit jednotlivé obilniny, luskoviny, olejniny, okopaniny, jeteloviny a hlavní druhy kulturních trav (pozná jejich semena, plody, květenství aj. části rostliny). Umí připravit, provést a sestavit protokol o výsledku hodnocení kvality osiva. Zná význam agrobiologické kontroly v rostlinné produkci, dokáže ji uplatňovat v terénních podmínkách. Je seznámen se základními metodami hodnocení jakosti rostlinných produktů, užívanými v rámci nákupního hodnocení.Kompetence - komunikace:Může působit jak pod vedením, tak v týmové spolupráci. Je schopen komunikovat v českém jazyce s účelným využíváním základní odborné zemědělské terminologie. Umí formulovat, diskutovat a prezentovat vlastní názory, dokáže srozumitelně sdělovat informace, myšlenky, konkretizovat problémy a navrhovat možná řešení. Umí formulovat a prezentovat základní názory na problematiku rostlinné produkce.Kompetence - úsudek:Je schopen přistupovat ke své práci tvořivě a iniciativně. Je schopen posoudit, zhodnotit a aplikovat odborné informační zdroje (zemědělská odborná literatura, dokumenty, databáze, webové stránky apod.), při tvoření úsudku dále využívá vlastní zkušenosti i zkušenosti odborníků. Je také připraven na úseku pěstování rostlin zorganizovat běžnou práci podřízeným osobám a účinně ji posoudit a zkontrolovat.

Literatura

ZákladníJazyk výuky: ČeštinaPulkrábek J., Capouchová I., Hamouz K. et al. 2003. Speciální fytotechnika. ČZU v Praze. 188 s. ISBN 80-213-1020-0.Pazdera J., Štolcová M. et al. 2001. Cvičení ze speciální fytotechniky. ČZU v Praze. 64 s. ISBN 80-213-0750-1.Časopis Farmář, ÚrodaČasopis AgrommanuálČasopis Zemědělský týdeníkDoporučenáJazyk výuky: ČeštinaHouba M., Hosnedl V. 2002. Osivo a sadba. Nakl. Martin Sedláček. Praha. 186 s. ISBN 80-902413-6-0.Petr J., Černý V., Hruška L. 1980. Tvorba výnosu hlavních polních plodin. SZN Praha. 448 s. ISBN 07-069-80-04/11.Struik, P.C. et al. 1993. Plant Production on the Threshold of a New Century. Kluwer Acad. The Netherlands. 501 p. ISBN 0-7923-2903-1.Nátr L. 2002. Fotosyntetická produkce a výživa lidstva. ISV Praha. 423 s. ISBN 80 - 85866-92-7.Jasińska Z., Kotecki A. 1999. Szczegolówa uprawa roślin I. a II. Axa Wroclaw. 481 s. ISBN 83-87866-O6-7.

Požadavky

žádné

Garant

prof. Ing. Ivana Capouchová, CSc.