Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pěstování polních plodin I.B - Bc. (ARA82E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ARA82E - Pěstování polních plodin I.B - Bc., Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Biologie a produkce hlavních polních plodin z hlediska pěstitelské technologie, uplatnění na trhu a trendy z hlediska poznatků v oblasti pěstování a odbytu, také s ohledem na jakost produkce. Typy odrůd, ochrana, výživa. Ekonomika plodiny a směrů produkce.

Osnova

PřednáškaInformace o světovém a evropském trhu s olejninamiŘepka olejná ozimá, typy odrůd, nároky na pěstováníŘepka olejná ozimá, možnosti ovlivnění kvality, pěstitelské systémyHořčice bílá, význam, typy odrůd, pěstitelská technologieMák setý, význam, pěstování ve světě, pěstitelská technologie, požadavky na kvalituOkopaniny bulevnaté a hlíznaté, jejich charakteristikaBrambory, pěstitelská technologie, požadavky na kvalitu, odlišnosti v pěstováníCukrovka - historie, botanika, typy odrůd, pěstitelská technologieCukrovka - nákup, požadavky na kvalitu, politika cukrovarůLen přadný, pěstitelská technologie, nákup, požadavky na kvalitu, odlišnosti v pěstováníChmel otáčivý, historie pěstování, význam, typy odrůd, pěstitelská technologieChmel, nákup, požadavky na kvalitu možnosti ovlivnění kvalityVariantní pěstitelské systémy, alternativní zemědělské soustavy, možnosti hospodaření na volném trhuProstor pro uplatnění agrární výroby, environmentální a ekonomicky úsporné pěstitelské systémyCvičeníProgram cvičení, požadavky na zápočet, orientace v odborné literatuřeOlejniny - dělení, druhy - zadání témat seminářůŘepka a hořčice - kvalitaŘepka olejná - mikrofenologie, přezimováníPodzimní inventarizace porostů v terénuMák, makovina, hodnocení kvalitySlunečnice, typyBrambory - hodnocení kvality, posouzení sadbyBulevnaté okopaniny - ukázky, popis bulvy, osivo a jeho úpravyCukrovka - ukázky typů odrůd cukrovky a krmné řepy, hodnocení jakosti, systém nákupuLen - popis rostliny, stavba stonku, kvalita vláknaChmel - popis rostliny, stavba hlávky a hodnocení její jakosti, sadba chmeleTechnologické karty, doplnění, úpravy, průběžné zkoušky k zápočtuZápočet

Získané způsobilosti

Znalosti:Zná obecné principy pěstování plodin na orné půdě, základní zákonitosti tvorby výnosu polních plodin a základní kriteria kvality rostlinné produkce. Zná a dovede popsat základní anatomicko-morfologickou stavbu olejnin, okopanin, chmele a některých dalších plodin. Dokáže rozlišit jednotlivé olejniny, okopaniny, len, chmel aj. (pozná jejich semena, plody, květenství aj. části rostliny). Umí vysvětlit význam a možnosti jejich využití pro národní hospodářství. Je schopen zpracovat modelové technologie pěstování vybraných polních plodin. Dokáže zasadit je do obecných souvislostí zemědělské prvovýroby. Umí definovat, popsat a určit základní problémy spojené s rostlinnou produkcí a s uplatněním vybraných intenzifikačních faktorů v rostlinné produkci. Dokáže determinovat a klasifikovat jednotlivé nedostatky technologie pěstování těchto plodin. Umí definovat vztah těchto rostlin k podmínkám vnějšího prostředí.Dovednosti:Umí identifikovat na základě diakritických znaků jednotlivé olejniny, okopaniny, len, chmel aj. Dokáže připravovat s využitím základních podkladů individuální pěstitelské technologie, navrhovat vhodná pěstitelská opatření. Umí rozeznat, pojmenovat a z hospodářského hlediska posoudit strukturu výnosu polních plodin v terénních podmínkách. Dokáže prakticky aplikovat základní metody odhadu hospodářského výnosu těchto plodin. Je schopen vysvětlit vztahy jednotlivých výnosových prvků k pěstitelským faktorům.Kompetence - komunikace:Může působit jak pod vedením, tak v týmové spolupráci. Je schopen komunikovat v českém jazyce s účelným využíváním terminologie předmětu. Umí formulovat, prezentovat vlastní názory, dokáže srozumitelně sdělovat informace, myšlenky, konkretizovat problémy a navrhovat možná řešení. Umí formulovat a prezentovat názory na pěstování rostlin, které odrážejí i pohled dalších členů pracovní skupiny.Kompetence - úsudek:Je schopen přistupovat ke své práci tvořivě a iniciativně. Je schopen posoudit, zhodnotit a aplikovat odborné informační zdroje (odborná literatura, dokumenty, databáze, webové stránky apod.), při tvoření úsudku dále využívá vlastní zkušenosti i zkušenosti odborníků. Je také připraven na úseku pěstování rostlin zorganizovat běžnou práci podřízeným osobám a účinně ji posoudit a zkontrolovat.

Literatura

ZákladníHosnedl, V., Vašák, J., Mečiar, L. 1998. Rostlinná výroba II. ČZU, MZLU, JčU, SPU. 165 s.Jůzl, M., Pulkrábek, J., Diviš, J. 2000. Rostlinná výroba III. ČZU, MZLU, JčU, SPU. 232 s.Šnobl, J. a kol. 2004. Rostlinná výroba IV.(Chmel, len, konopí, využití biomasy k energetickým účelům). Power Print. Praha. 119 s. ISBN 80-213-1153-3.Pazdera, J. a kol. 2006. Pěstování rostlin - cvičení. Praha. 199 s. ISBN 80-213-1538-5.DoporučenáBaranyk, P. a kol. 2010. Olejniny. Profi Press. Praha. 202 s. ISBN 978-80-86726-38-0.Baranyk, P., Fábry, A. a kol. 2007. Řepka - pěstování - využití - ekonomika. Profi Presss. Praha. 208 s. ISBN 978-80-86726-26-7.Vašák, J. a kol. 2010. Mák. Praha. 352 s. ISBN 978-80-904011-8-1.Prugar, J. a kol. 2008. Kvalita rostlinných produktů na prahu 3.tisíciletí. VÚPS. Praha. 327 s. ISBN 80-86576-26-4.Kazda, J., Mikulka, J., Prokinová, E. 2010. Encyklopedie ochrany rostlin. Profi Press. Praha. 399 s. ISBN 978-80-86726-34-2.Benda, V. a kol. 2012. Obnovitelné zdroje energie. Profi Press. Praha. 208 s. ISBN 978-80-86726-48-9.Diepenbrock W., Fischbeck G., Heyland K.U., Knauer N. 1999. Spezieller Pflanzenbau. E.Ulmer GmbH. Stuttgart. p. 523.Petr J. et al. 1991. Weather and Yield. Elsevier. Amsterodam, 288 s.

Požadavky

žádné

Garant

prof. Ing. Karel Hamouz, CSc.