Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy rostlinné produkce - Bc. (ARA83E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ARA83E - Základy rostlinné produkce - Bc., Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Seznámit studenty se základními aspekty zemědělství a rostlinné výroby, poskytnout základní znalosti o vegetačních faktorech v rostlinné výrobě, o rajonizaci zemědělské výroby, o osevních postupech a zpracování půdy, o hnojivech a úloze výživy rostlin, základní znalosti z ochrany rostlin a ze šlechtění a semenářství. Na základě syntézy těchto znalostí naučit studenty zásadám pěstování hlavních polních plodin.

Osnova

PřednáškaCharakteristika zemědělství ve světě, EU, v ČR, agrární trhRozdělení plodin podle charakteru produktůObecné principy rostlinné výroby - význam, zásady střídání plodinObecné principy rostliné výroby - šlechtění a semenářství polních plodinObecné principy rostlinné výroby - výživa a hnojení rostlinObilniny - hospodářský význam, využití, rozděleníObilniny - pšenice ozimá, ječmen setý - význam, botanická charakteristka, technologie pěstováníObilniny - žito seté, tritikale, oves setý, kukuřice, proso seté, pohanka obecnáLuskoviny - význam, využití ve výživě, technologie pěstování, požadavky na kvalituOlejninyPřadné rostliny a chmelBrambory - význam, využití, biologieZásady skladování brambor, kvalitaKrmná řepa, krmná mrkev, čekanka - význam, technologie pěstování, požadavky na jakostCvičeníHodnocení kvality osivaVyhodnocení zkoušky klíčivostiObilniny - rozlišování obilek IDemonstrace rozlišovacích znaků obilninTerénní cvičení - hodnocení stavu porostu ozimých obilnin a ozimé řepkyBrambory - biologieHlavní choroby a škůdci bramborDemonstrace hlavních chorob a škůdců bulevninLuskovinyZákladní ukazatele jakosti luskovinOlejniny - hodnocení kvality olejů chromatografickou metodouPřadné rostliny a chmelTerénní cvičení, poznávání rostlin v zeleném stavuZápočet

Získané způsobilosti

Znalosti:Zná obecné principy rostlinné produkce, hospodaření na zemědělské půdě a hlavní intenzifikační i redukující faktory, které ovlivňují množství a kvalitu produkce. Dokáže se orientovat v nejběžněji využívaných systémech rostlinné produkce (konvenční, integrované, ekologické, precizní atd.). Dokáže rozlišit základní nejpěstovanější polní plodiny ze skupin obilnin, luskovin, olejnin, okopanin i některé technické plodiny. Umí vysvětlit jejich význam a možnosti využití pro potravinářské, krmné, průmyslové i energetické účely. Zná základní principy jejich pěstování. Dokáže pěstování rostlin zasadit do obecných souvislostí zemědělské prvovýroby, umí hodnotit vztahy mezi pěstebními systémy, agroekologikcými podmínkami, životním prostředím, jakostí a využitím produkce pro potravinářský a další průmysl. Má základní orientaci v posuzování kvality rostlinné produkce. Zná vztah rostlinné produkce k ostatním oborům národního hospodářství.Dovednosti:Umí identifikovat nejběžnější polní plodiny, rostlinné produkty a škodlivé činitele. Dokáže připravovat s využitím základních podkladů informace o rostlinné produkci a o potravinářských surovinách rostlinného původu. Je schopen vysvětlit vztahy mezi rostlinnou produkcí a ostatními obory zemědělství, produkčním a mimoprodukčním využitím půdy, charakterizovat rozdíly v systémech hospodaření na zemědělské půdě.Kompetence - komunikace:Může působit jak pod vedením, tak v týmové spolupráci. Je schopen komunikovat v českém jazyce s účelným využíváním odborné terminologie. Umí formulovat, diskutovat a prezentovat vlastní názory, dokáže srozumitelně sdělovat informace, myšlenky, konkretizovat problémy a navrhovat možná řešení. Umí formulovat a prezentovat názory na rostlinnou produkci.Kompetence - úsudek:Je schopen přistupovat ke své práci tvořivě a iniciativně. Je schopen posoudit, zhodnotit a aplikovat odborné informační zdroje (zemědělská odborná literatura, dokumenty, databáze, webové stránky apod.), při tvoření úsudku dále využívá vlastní zkušenosti i zkušenosti odborníků.

Literatura

ZákladníŠnobl, J., Pulkrábek, J. a kol. 2009. Základy rostlinné produkce. Power Print. Praha. 174 s. ISBN 978-80-213-1340-8.Pazdera, J. a kol. 2006. Pěstování rostlin - cvičení. Praha. 199 s. ISBN 80-213-1538-5.Štolcová, M. a kol. 2009. Speciální fytotechnika. ČZU. Praha. 168 s. + CD-ROM. ISBN 978-80-213-1893-9. /www.publikace.cz/.DoporučenáBenda, V., Doležalová, H., Dušička, P., Hanslian, D., Jevič, P., Matuška, T., Myslil, V., Pastorek, Z., Stupavský, V., Šejvl, R., Šrefl, J., Šulek, P. 2012. Obnovitelné zdroje energie. Profi Press. Praha. 208 s. ISBN 978-80-86726-48-9.Prugar, J. a kol. 2008. Kvalita rostlinných produktů na prahu 3.tisíciletí. VÚPS. Praha. 327 s. ISBN 80-86576-26-4.Nátr, L. 2002. Fotosyntetická produkce a výživa lidstva. ISV Praha. 423 s. ISBN 80-85866-92-7.Diepenbrock, W., Fischbeck, G., Heyland, K.U., Knauer, N. 1999. Spezieller Pflanzenbau. E.Ulmer GmbH. Stuttgart. 523 s.Houba, M., Hosnedl, V. 2002. Osivo a sadba. Nakl. Martin Sedláček. Praha. 186 s.

Požadavky

žádné

Garant

prof. Ing. Karel Hamouz, CSc.