Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Mimoprodukční využití půdy - Mgr. (ATA16E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ATA16E - Mimoprodukční využití půdy - Mgr., Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je získání základních poznatků o využívání půdy, která není dočasně nebo trvale určena pro běžnou zemědělskou produkci. Studenti se seznámí se způsoby ukládání půdy do klidu pomocí osevu různými plodinami, s jejich ošetřováním, eklogickými aspekty těchto způsobů hospodaření (vlivy na životní prostředí, kvalitu půdního fondu a vod). Předmět pojednává o způsobech využití biomasy. Součástí předmětu je encyklopedický přehled trávníkářství souvisejícího s problematikou.

Osnova

PřednáškaNevyužívaná zemědělská půda v ČR a EU - příčiny, rozsah, možnosti řešeníBiologické vlastnosti a ekologické požadavky trav a jetelovinZakládání a pěstování porostů jetelovin a jejich vliv na půdu a prostředíTravní porosty - zakládání, pěstování, vliv na půdní prostředíJednoleté pícní a netradiční druhyEnergetické a jiné způsoby využití biomasy trav a jetelovinSystémy úhorování, zelené úhory ktrátkodobé a dlouhodobéZdroje a šíření plevelů při ukládání půdy do kliduZpůsoby kontroly zaplevelení porostů s mimoprodukčním využitímEkologické předpoklady trávníkářství v krajině a intravilánuKrajinné a protierozní trávníkyRekultivace pomocí travních porostůIntenzívně pěstované okrasné trávníkyHřišťové trávníkya prostředíCvičeníDotační politika v ČR při ukládání půdy do kliduSortiment jetelovin, morfologické vlastnosti, ekologické požadavkyMorfologické znaky trav, ekologické požadavkySemenářství trav a jetelovin, rozlišování semenSestavování jetelovinotravních směsíKvalita a energetická hodnota trav, jetelovin, jednoletých a netradičních pícninSortiment plevelů při ukládání orné půdy do klidu (terénní cvičení)Zaplevelení trvalých travních porostů s různým využitím (terénní cvičení)Prognózy zaplevelení půdy ukládané do klidu (seminární cvičení)Normy pro zakládání travnatých ploch pro různé účelyPředpoklady a hodnocení protierozních účinků porostů trav a jetelovinSpeciální materiály pro zakládání protierozních a krajinných trávníků (seminární cvičení)Terénní cvičení (okrasné trávníky v městském intravilánu)Hřišťové trávníky golfové, fotbalové, tenisové (seminární cvičení, ukázky)

Získané způsobilosti

Znalosti:Absolventi jsou schopni detailně popsat, zařadit do systému a kategorizovat podle různých kritérií základní druhy trav pro mimoprodukční využití, umí s použitím širokých znalostí formulovat jejich ekologické požadavky, analyzovat biologické a morfologické vlastnosti, zdůvodnit způsoby pěstování a využití a vlivy na prostředí (ochrana půdy, vody, biodiverzita aj.). Rozumí a dovede teoreticky vysvětlit principy posuzování vlastností a kvality různých typů porostů (pícních i nezemědělských) a fytomasy podle účelu pěstování. Umí na základě hlubokých znalostí vědeckých poznatků zdůvodnit pěstitelské technologie z výše uvedených hledisek.Dovednosti:Studenti dovedou samostatně určit travní druhy pro energetické a trávníkové porosty, jsou schopni porovnat jejich ekologické požadavky a způsoby využití v různých porostech, analyzovat jejich vlivy na prostředí (ochrana půdy, vody, biodiverzita aj.). Umí s použitím pokročilých vědeckých postupů v terénu zhodnotit vlastnosti a kvalitu různých typů porostů a ekologické podmínky jejich pěstování, zhodnotit jejich kvalitu podle účelu pěstování, samostatně navrhnout a zdůvodnit alternativní pěstitelské technologie i pro ukládání půdy do klidu. Jsou schopni získávat nové původní informace v terénních podmínkách.Kompetence - komunikace:Student je schopen působit jak pod vedením, tak v týmové spolupráci. Je schopen komunikovat v rámci svých odborných znalostí, dovedností a způsobilostí v českém, případně cizím jazyce s použitím odborné terminologie daného předmětu. Umí srozumitelně a přesvědčivě sdělovat vlastní odborné názory odborníků i širší veřejnosti.Kompetence - úsudek:Student přistupuje ke své práci tvořivě a iniciativně. Je schopen identifikovat a aplikovat české i cizojazyčné informační zdroje (odborná a vědecká literatura, dokumenty, databáze, webové stránky apod.) a dále hodnotit výsledky odborného a vědeckého výzkumu v rámci tohoto předmětu i předmětů příbuzných. Je schopen plánovat a řídit činnost ostatních členů týmu za měnících se situací.

Literatura

ZákladníŠantrůček, J. (ed.). 2007. Encyklopedie pícninářství. Skriptum FAPPZ ČZU v Praze. 157 s. ISBN 978-80-213-1605-8.Svobodová, M. 2003. Trávníky. Skriptum FAPPZ ČZU v Praze, PowerPrint Praha 6 Suchdol, 81 s. ISBN 80-213-0380-8.Kohout, V. (ed.). 1996 Herbologie. Skriptum ČZU v Praze. 116 s. ISBN 80-213-0308-5.DoporučenáJančovič, J. 1997. Ekológia trávnych porastov. SPU Nitra, 82 s. ISBN 80-7137-399-0.Hrabě, F. (ed.). 2003. Trávy a trávníky, co o nich ještě nevíme. Vydavatelství ing. Petr Baštan - Hanácká reklamní. Olomouc. 157 s. ISBN 80-903275-0-8.Hrabě, F. (ed.). 2003. Trávníky pro zahradu, krajinu a sport. Vydavatelství ing. Petr Baštan. Olomouc. 157 s. ISBN 80-903275-0-8.Mrkvička, J. 1998. Pastvinářství. Skriptum ČZU v Praze. PowerPrint Praha 6 Suchdol. 83 s. ISBN 80-213-0403-0.Turgeon, A. J., (ed.) 1994. Turf weeds and their control. American Society of Agronomy, Madison, Wisconsin, USA, 259 p. ISBN 0-89118-120-2.Míka, V. (ed.). 2003. Morfogeneze trav. Výzkumný ústav rostlinné výroby. Praha. 216 s. ISBN 80-86555-20-8.Klimeš, F. 1997. Lukařství a pastvinářství. ZFJU. České Budějovice. 142 s. ISBN 80-7040-215-6.

Požadavky

Žádné

Garant

prof. Ing. Miluše Svobodová, CSc.