Předmět Ochrana ovzduší (DAAA05Y)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu DAAA05Y - Ochrana ovzduší, Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Přednáška. Vývoj kvality ovzduší a její současný stav. Základní mechanismy transportu a rozptylu znečištění v atmosféře, chemické reakce. Popis metod používaných v této problematice (monitorování, modelování). Vliv jednotlivých typů lidské činnosti na kvalitu ovzduší a dopady Vliv antropogenní činnosti na klima.
Osnova
PřednáškaVývoj stavu kvality ovzduší v Československu a následně v ČREmise, imise, depozice, limity, legislativaMezinárodní spolupráceTypy emisních zdrojů, emisní registryMonitoring stavu kvality ovzdušíMezní vrstva atmosféry, rozptylové podmínkyOzon v atmosféřeModelování transportu a rozptylu znečištěníModelování transportu a rozptylu znečištění pokračováníSmog, varovné systémy a prognózyVliv dopravy, průmyslu a zemědělství na stav kvality ovzdušíKlimatický systém a jeho modelyProblematika zdravotních rizik v souvislosti se stavem kvality ovzdušíAktuální problémy v problematice stavu kvality ovzdušíCvičení
Získané způsobilosti
Znalosti:Má přehled o informačních registrech zdrojů znečišťování ovzduší , a to jak v domácích tak i zahraničních podmínkách. Zná druhy atmosférických polutantů, způsoby, jakými se dostávají do atmosféry. Má vědomosti o jejich chování v atmosféře, včetně hlubokých znalostí procesů, jimiž procházejí. Rozumí problematice monitorování znečišťujících látek v ovzduší. Je schopen pracovat s modely pro určení transportu a rozptylu znečišťujícíh látek v souvislosti s dopravou, průmyslem a zemědělstvím. Chápe problematiku zdravotních rizik v souvislosti se stavem kvality ovzduší.Dovednosti:Dokáže posoudit antropogenní vliv na klima, identifikovat možné dopady jednotlivých druhů znečištění na zdravotní stav obyvatel a stav ekosystému. Je schopen analýzy, interpretovat jak modelové výsledky, tak i výsledky monitorování, a navrhnout řešení problému.Kompetence - komunikace:Student je schopen vědecké komunitě na mezinárodní úrovni alespoň v jednom světovém jazyce formulovat a prezentovat současné vědecké poznatky ve specifických oblastech týkajících se kvality ovzduší. Své odborné znalosti umí sdělovat i širší veřejnosti.Kompetence - úsudek:Student je v rámci předmětu motivován k tvořivému a iniciativnímu přístupu. Je připraven a schopen hodnotit výsledky a závěry výzkumu v rámci tohoto předmětu tak i v souvislostech s předměty navazujícími. Je schopen tvorby vlastních úsudků, stanovit vědecké hypotézy a metodické přístupy, a tím i řídit další činnosti nebo projekty.
Literatura
ZákladníJazyk výuky: ČeštinaBoubel, R. W., Fox, D. L., Turner, D. B., Stern A. C.: Fundamentals of Air Pollution. Academy Press, 1994.Seinfeld, J. H.: Atmospheric Chemistry and Physics of Air Pollution. A Willey Interscience Publication, 1986Bell, J.N.B. with M. Treshow: Air Pollution and Plant Life. Wiley, 2002.Barratt, R.: Atmospheric Dispersion Modelling. Earthscan Publications Ltd., London, 2001.Ročenky Znečištění ovzduší v ČR. ČHMÚ PrahaDokumenty ČHMÚ, WMO a IPCCDoporučenáJazyk výuky: ČeštinaBraniš, M. (ed.): Aktuální otázky znečištění ovzduší. UK Praha, 2004Holoubek, I. a kol: Troposférická chemie. MUNI, TOCOEN, Brno 2005.doporučená časopisecká literatura nebo příspěvky ve sbornícíchBrechler, J.: Kvalita ovzduší. Power Point presentace
Garant
doc. RNDr. Josef Brechler, CSc.