Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Botanika (DABA01Y)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu DABA01Y - Botanika, Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cíl a formy výuky Cílem předmětu je prohloubení a rozšíření znalostí ve vybraných botanických oborech a tématech cytologie, anatomická a morfologická struktura rostlinného těla ve vztahu k funkci, systém a fylogeneze rostlin, genofond, taxonomie a gencentra kulturních rostlin, fytocenologie, floristické oblasti zeměkoule, geobotanika, fytocenologie a rostlinná společenstva se zřetelem k zvláštnostem agrofytocenóz a vegetačnímu monitoringu. V návaznosti na stávající znalosti botaniky obecné a speciální prohloubení poznatků v oborech týkajících se stavby rostlin a taxonomie, dále získání základních znalostí v oborech a tématech speciálních a navazujících. Základní formou jsou přednášky doplněné exkurzí.

Osnova

PřednáškaBuněčná struktura, buněčný cyklusStrukturální botanika anatomická stavba rostlinného tělaStrukturální botanika morfologická stavba rostlinného tělaPřehled systému a fylogeneze bezcévných rostlinPřehled systému a fylogeneze cévnatých rostlinRostliny plané a kulturní, vymezení, původSpeciání metody taxonomie (cytotaxonomie, chemotaxonomie ajGenofond kulturních rostlinGenofond kulturních rostlin, genetická centra vznikuStruktura rostlinstva a metody studiaZáklady geobotaniky a vegetační monitoringRostlinstvo ČR, rostlinná společenstvaVztahy rostlinstva a prostředíFloristické oblasti zeměkoule, holarktická říšeCvičení

Získané způsobilosti

Znalosti:Student má rozsáhlé, hluboké a systematické znalosti z pohledu současného stavu poznání rostlinné cytologie, histologie, organologie, taxonomie, fytocenologie aj. Zná buněčnou stavbu, je schopen charakterizovat struktury a v souvislostech vysvětlit základní probíhající procesy, mj. s využitím znalostí souvisejících disciplín, zejména fyziologie, geologie, geografie a biochemie. Zná podstatu těchto procesů a jejich význam pro rostlinu a v souvislostech s tématem, které studuje v rámci individuálního studijního plánu. Z různých hledisek, zejména funkčního, zná anatomickou stavbu a orgánovou stavbu rostlinného těla. Má hlubokou znalost současně presentované soustavy rostlin, detailně taxony v souladu se studijním plánem. Je obeznámen se současnými názory na podstatu vztahů rostliny a vnějšího prostředí. Chápe koncepty, které jsou v popředí poznání daného oboru a to na mezinárodní úrovni a v souladu s výzkumnými problémy na pomezí problematiky; při porozumění a chápání botaniky v širokém teoretickém problému.Dovednosti:Student dovede zpracovat recentní přehled týkající se nejnovějších botanických poznatků v oblasti, která se týká jeho doktorského studia - v rámci cytologie, histologie, organologie, taxonomie, fytocenologie aj. Takové studie je schopen kriticky hodnotit s aplikací znalostí ostatních souvisejících disciplín. Dovede vyhodnocovat a rozvíjet terie, koncepty a metody oboru s tvořením závěrů. Na základě hlubokých znalostí dokáže formulovat dílčí vědeckou hypotézu s cíli, navrhnout směry výzkumné činnosti, jimiž je reálné získat nové botanické poznatky a rozšířit tak vědecké poznání. Pro tyto cíle dovede navrhnout a používat pokročilé výzkumné postupy. Dokáže diskutovat a kriticky hodnotit nové poznatky v rámci botanických odvětví, ve srovnání s poznatky jiných autorů a vytvořit konkrétní závěry. Dovede řešit vědecký problém v rámci oboru, spolupracovat v rámci vědeckého týmu.Kompetence - komunikace:Student je schopen na mezinárodní úrovni alespoň v jednom světovém jazyce komunikovat v rámci vědecké problematiky s řešením aktuálních otázek. Ve vědecké komunitě dovede formulovat, objasňovat a presentovat vědecké poznatky v rámci vědecké problematiky, zdůvodňovat hypotézy, cíle a metodické přístupy. Je schopen objasnit výsledky a závěry vlastního vědeckého týmu, včetně výsledků a závěrů.Kompetence - úsudek:V rámci předmětu je student motivován a veden k tvořivému a iniciativnímu přístupu v řešení konkrétní vědecké problematiky. V souladu se stanovenou vědeckou hypotézou dovede v předmětné části botanické vědy formulovat výzkumné cíle, stanovit k nim ekvivalentní metodické postupy směřující k jejich dosažení.

Literatura

ZákladníJazyk výuky: ČeštinaAlberts B. et al. (1998): Základy buněčné biologie. Espero Publishing, Ústí nad Labem, 537 s. ISBN 80-902906-0-4Kovář P. (2002): Geobotanika. Karolinum, Praha, 104 s. ISBN 80-246-0359-4Moravec J. (1994): Fytocenologie. Academia, Praha, 404 s. ISBN 80-200-0128-XPecharová E. et Hejný S. (1993): Botanika I. Dona, České Budějovice, 121 s. ISBN 80-85463-28-8Raven H. P. (2003): Biology of Plants. W. H. Freeman and Comp., New York, 944 s. ISBN 1-57259-041-6Evert R. F. (2006): Esau´s Plant anatomy. 3 ed., J. Willey, New Jersey, 601 s. ISBN 978-0-471-73843-5Moore R. et al. (1995): Botany. WCB, Dubuque, 824 s. ISBN 0-697-03775-4DoporučenáJazyk výuky: ČeštinaNovák J., Skalický M. (2007): Botanika II. - Systém rostlin. ČZU v Praze, Praha, 215 s. ISBN 978-80-213-1688-1Slavíková Z. (2002): Morfologie rostlin. Karolinum, Praha, 218s. ISBN 80-246-0327-6Votrubová 0. (1997): Anatomie rostlin. Karolinum, Praha, 89 s. ISBN 80-7184-046-7

Garant

doc. RNDr. Jan Novák, DrSc.