Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Fyziologie rostlin (DABX02Y)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu DABX02Y - Fyziologie rostlin, Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je u studentů doktorských studijních programů na FAPPZ a ITS ČZU prohloubit znalosti o fyziologických procesech, které podmiňují biologický a hospodářský výnos rostlin. Pochopením a vhodným využíváním teoretických poznatků a obecných zákonitostí fyziologických procesů je možné v souladu s podmínkami prostředí usměrnit a ovlivnit výkonnost rostlin a jejich kvalitu.Studenti získají nové informace z fyziologie fotosyntézy a vodního provozu rostlin, fyziologie stresu a seznámí se s novými poznatky o úloze fytohormonů v regulaci růstu a vývoje rostlin. Základní formou výuky jsou přednášky doplněné exkurzemi na významná pracoviště zabývající se výše uvedenou problematikou v rámci AV ČR a zemědělských výzkumných ústavů. Důležitou součástí výuky je samostatná práce studentů, v rámci které připravují projekt z oboru fyziologie rostlin se zaměrením na téma mající vztah k jejich doktorské práci. Úspěšná obhajoba projektu při zkoušce je nezbytnou podmínkou úspěšného absolvování kurzu.

Osnova

PřednáškaVodní režim rostlin - fyziologie příjmu, vedení a výdeje vody rostlinouVodní režim rostlin - vodní potenciál rostliny a jeho složkyMinerální výživa rostlin - fyziologické aspekty příjmu, transportu a utilizace živinEnergie světelného záření a fotosyntéza rostlinFotosyntéza - uhlíkatý a dusíkatý metabolismus rostlinFytohormony a regulátory růstu - jejich rozdělení a regulace růstově-korelačních vztahů v rostlinném těleVývoj rostlin - vliv teploty a světla na vývoj rostlinFyziologie stresu u rostlin - mechanizmy stresových reakcíFyziolFyziolTvorba biologického a hospodářského výnosu zemědělských plodinFyziologie tvorby výnosu u obilninFyziologie tvorby výnosu u okopaninMetody studia produkčního procesu rostlinCvičení

Získané způsobilosti

Znalosti:Disponuje hlubokými znalostmi o fyziologii rostlin. S využitím hlubokých znalostí souvisejících vědních disciplín (botanika, biochemie, genetika, a další) dokáže vysvětlit teoretické základy fyziologických procesů v rostlinách, vliv faktorů prostředí na jejich růst, vývoj a metabolismus. Popisuje základní fyziologické odezvy rostlin na působení stresových faktorů. Zná biochemickou podstatu a principy obranných reakcí rostlin. Umí analyzovat a popisovat adaptační mechanismy rostlin ve vztahu k jejich ekologickým nárokům. Umí využívat klasické a alternativní metody pro detekci biotických a abiotických stresorů. Dokáže s využitím širokých znalostí základních vizuálních symptomů definovat míru poškození rostlinných organismů a navazující změny v jejich metabolismu, růstu a vývoji. Má hluboké znalosti ekologických nároků rostlin a jejich adaptačních mechanismů se schopnostmi odhadování analýzy rozdílů v jejich chování v přirozených a umělých ekosystémech.Dovednosti:Student umí vypracovat detailní rešeršní přehled týkající se fyziologie rostlin. Dokáže formulovat hypotézy práce a dovede je kriticky zhodnotit s využitím znalostí z ostatních souvisejících předmětů. Dokáže vyhledat dosud neřešené problémy a aktuální témata týkající se fyziologie rostlin. Na základě těchto znalostí dokáže navrhnout směry výzkumné činnosti vedoucí k novým poznatkům. Dokáže diskutovat o studované problematice, kriticky vyhodnotit nové poznatky a formulovat závěry.Kompetence - komunikace:Student je schopen vědecké komunitě na mezinárodní úrovni alespoň v jednom světovém jazyce formulovat a prezentovat současné vědecké poznatky v oblasti fyziologie rostlin, zdůvodnit stanovené vědecké hypotézy, cíle a metodické přístupy vědecké práce a dále vlastní výsledky, které přinášejí nové poznatky.Kompetence - úsudek:Student je v rámci předmětu motivován k tvořivému a iniciativnímu přístupu. Na základě definované vědecké hypotézy dovede v oblasti fyziologie rostlin stanovit výzkumné cíle a k nim odpovídající metodické postupy, vedoucí k jejich naplnění.

Literatura

ZákladníJazyk výuky: ČeštinaHejnák, V., Zámečníková, B., Zámečník, J., Hnilička, F. 2007. Fyziologie rostlin. ČZU, Praha, 159 s.Hejnák, V. 2003. Využití izotopové metody, spalné kalorimetrie a gazometrie v produkční fyziologii ječmene jarního a špenátu setého. ČZU, Praha, 152 s.Hopkins, W. G., Huner, N. P. A. 2009. Introduction to Plant Physiology. John Wiley et Sons, New York, p. 503.Kostrej, A. et al. 1998. Ekofyziológia produkčného procesu porastu a plodín. SPU, Nitra, 187 s.Lambers, H., Chapin, III F.S., Pons T.L. 2008. Plant Physiological Ecology. Springer, New York, p. 604.Procházka, S. et al. 1998. Fyziologie rostlin. Academia, Praha, 484 s.Procházka, S., Šebánek, J. et al. 1997. Regulátory rostlinného růstu. Academia, Praha, 396 s.Macháčková, I., Romanov, G.A. 2003. Phytohormones in Plant Biotechnology and Agriculture. Kluwer A. Publ., Dordrecht, p. 265.Hay, R., Porter, J. 2006. The Physiology of Crop Yield. Blackwell Publishing, Oxford, p. 314.Madhava Rao, K.V., Raghavendra, A.S., Janardhan Reddy, K. et al. 2006. Physiology and Molecular Biology of Stress Tolerance in Plants. Springer, Dordrecht, p. 345.

Garant

doc. Ing. Václav Hejnák, Ph.D.