Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Speciální biochemie živočichů (DACX03Y)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu DACX03Y - Speciální biochemie živočichů, Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Předmět vychází z poznatků získaných jednak studiem základních chemických disciplin (obecné a anorganické chemie, chemie analytické a chemie organické), jednak studiem základních biologických disciplin. Podává ucelený a podrobnější obraz o biochemických procesech probíhajících v organismu, spojených s biologickými a fysiologickými funkcemi (mj. s trávením a reprodukcí). Je koncipován tak, aby vytvořil podmínky pro další discipliny doktorského studijního programu, především pro speciální fysiologii živočichů a genetiku.

Osnova

PřednáškaBuňka jako základní funkční jednotka živých systémůBiochemické funkce buňkyKlasifikace živých systémů podle jejich složitosti (jednobuněčné a vícebuněčné)Fyzikálně - chemické aspekty biochemických procesůMetabolismus, jeho úloha a biochemické reakce spojené s tímto procesemKatabolické a anabolické procesy, jejich vzájemné vztahyPříjem základních živinDegradační produkty bílkovin, polysacharidů a tuků během tráveníBiochemie základních biologických funkcíBiochemie základních biologických funkcíFormy přijmu cizorodých látekMožnosti ochrany organismu před toxickými látkami typu pesticidů, toxických kovů ajŽivočišné hormony a jejich funkce jako regulátorů biochemických procesůRealisace hormonálního účinku - hormonální přenašeče a receptoryCvičení

Získané způsobilosti

Znalosti:V návaznosti na poznatky z předmětu fyziologie získá detailní znalosti o vysoce organizovaném živém organismu a buňce jako základní biologické jednotce na molekulární úrovni. Zná látkové složení buněčných složek a význam jednotlivých kompartmentů buňky z hlediska lokalizace biochemických pochodů. Umí popsat specifické struktury základních biomolekul a jejich stavebních bloků ve vztahu k biochemickým pochodům. Získá přehled o metabolických přeměnách, synthese a odbourávání základních živin. Má znalosti o enzymatických reakcích, dokáže vysvětlit jejich průběh a regulační mechanismy. Získá znalosti o metabolismu, vzájemných vztazích a mechanismech, které regulují průtok metabolitů jednotlivými drahami. Umí popsat možné využití nástrojů biochemie a molekulární biologie k objasnění všech aspektů na organismus živočichů, především pro pochopení dějů potřebných k udržování zdraví.Dovednosti:Dokáže popsat význam, složení a funkci živé hmoty v širších souvislostech. Umí popsat význam a přeměny jednotlivých biomolekul v živém organismu a jednotlivé biochemické pochody v živých buňkách umí vysvětlit na molekulární úrovni. Dokáže popsat poruchy látkové přeměny a najít vzájemné souvislosti v jednotlivých metabolických procesech. Dokáže definovat pojem normálního a abnormálního metabolismu a s ním spojené některé patologické procesy. Uvědomuje si úzké souvislosti mezi poznatky z biochemie a poznatky z řady vědních oborů jako např. buněčná a molekulární biologie, genetika, fyziologie, imunologie, botanika, mikrobiologie a dalších. Získané znalosti umí využít pro studium dalších vědních oborů v rámci řešení své doktorandské práce. Umí aplikovat vybrané analytické metody používané v biochemii k řešení své problematiky. Dokáže vypracovat literární přehled o nejnovějších poznatcích ve vztahu k problematice své doktorské práce. Tento přehled dovede s využitím znalostí vyhodnotit, formulovat dílčí vědeckou hypotézu a navrhnout směr výzkumné činnosti.Dokáže hodnotit vlastní výsledky, diskutovat získané poznatky s poznatky jiných autorů a vytvořit závěry.Kompetence - komunikace:Vědomosti získané v tomto předmětu a vlastní zkušenosti vyjadřuje přehledně, srozumitelně a výstižně. Je schopen formulovat a prezentovat současné vědecké poznatky v jednotlivých oblastech biochemie, zdůvodnit stanovené vědecké hypotézy a cíle, metodické přístupy svojí vědecké práce a dále vlastní výsledky, na mezinárodní úrovni alespoň v jednom světovém jazyce.Kompetence - úsudek:Student doktorského studia je při výuce biochemie veden k formulování samostatného úsudku a iniciativnímu přístupu. Je schopen pracovat s doporučenou odbornou literaturou a dostupnými vědeckými databázemi. Umí využít získaných poznatků pro zpracování literárního přehledu, umí formulovat své cíle práce, zvolit metodické postupy, hodnotit výsledky své práce a srozumitelně formulovat závěry.

Literatura

ZákladníJazyk výuky: ČeštinaFerenčík, M., a kol. (2000): Biochémia, Slovak Academic Press, Bratislava, 924 s. ISBN 80-88968-18-2.Ledvina, M., (1993): Biochemie, Karolinum UK, Praha, 390 s., ISBN 80-7066-757-5.Michal, G. (1999): Bochemical Pathways: An Atlas of Biochemistry and Molecular Biology, J. Wiley-Sons Inc., New York, 277 s. ISBN 0-471-33130-9.Murray, R. K., a kol. (2001): Harprova Biochemie, H a H, Jinočany, 872 s. ISBN 80-7319-003-6.Musil, J., Nováková, O., (1990): Biochemie v obrazech a schématech, Avicenum, Praha, 394 s., ISBN 08- 109-89Stryer, L., (1988): Biochemistry, Freeman W. H. and company, New York, 1089 s., ISBN 0-7167-1920-7.Vodrážka, Z. (1996): Biochemie, Academia, Praha, 506 s. ISBN 80-200-0438-6.

Požadavky

Chemie organická, Biochemie

Garant

Ing. Hana Vodičková, Ph.D.